Höstkläder
Förlåt vet att det är värsta värmeböljan. Men fick H&M:s höstkatalog igår och började tänka på höstkläderna. Vad har ni för vattentäta kläder till era större barn (skolan). Verkar som H&M bara har vanliga galonisar är det de som gäller eller?
vad räknar du som "större" barn?

7 och 9år.

Min yngsta son är 10 år och sen han var 7 år har vi köpt vanliga tunnare regnställ men för ett par år sen så hittade jag ett regnställ i Ullared, materialet var lite tjockare men kändes mer som vanliga vindkläder och dom såg ut som en vinddress, jackan användes flitigt även när det inte regnade.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

jag har hört att H&M ska ha bra regnkläder..
MVH Isnornin

#4 -typ galonisar då?
Vi har alltid köpt de på Stadium, de är oftast lite tuffare.
De brukar kosta runt 699:- om man köper byxa och jacka på en gång. Märket är Everest om jag inte minns fel.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Galon andas inte, så ofta blir man blötare på insidan från svett och kondens än man blir av regnet. Så om man inte tänker sitta ned i vattenpölarna skulle jag inte rekommendera det.
Goretex är kanske det mest kända materialet som är vattentätt och andas bra. Goretex är dock ganska dyrt just för att det är Goretex. På senare år har det dykt upp flera liknande material som är i princip lika bra.
Polarn och pyret har bra regnkläder. Synd att du missade rean tidigare i sommar. Där fanns det jättefina regnkläder för ca 250 kr per del.
Stadium tycker jag är jättebra om man inte vill lägga så mycket pengar. Till mig själv har jag ett ställ från Everst som jag är nöjd med med tanke på vad jag betalade. Tror det var 700 kr för hela stället.
Har man råd och vill ha riktigt bra grejer så är ju t ex Nanook of Sweden jättebra. Titta efter material goretex eller sympatex. Men tyvärr får man räkna med säkert det dubbla priset jämfört med Stadium. Håll utkik efter reor på Playground, Naturkompaniet, Uteungar.se, www.addnature.se eller andra friluftsbutiker.
Mvh // Johan

#7 Det var utförligt, vet inte om de kommer sitta i vattenpölar denna vinter.
Bävernylon håller borta vätan ganska bra, passar bra om barnen kommit upp i den åldern då de ej längre sitter i vattenpölar. H&M har fått bra betyg på sina overaller. Har själv testat dyrare overaller tiigare (POP & Rima bland annat) men insett att H&M´s är lika bra. Ibland är det en galonförstärkning i rumpan och på framsidan av benet från knät och ner.
LYCKA TILL!!!
#9: Förra året hade DN eller Konsumentverket (minns inte) testa av overaller där de iofs främst testade hur mycket gifter det var i dom och få fick HM och Lindex riktigt riktigt usla betyg. Nanook var överlägset bäst.
Men kläder kan ju vara vattentäta och funktionella även om de är miljöfarliga och eventuellt allergiframkallande, så det beror ju på vad man testar.
Mvh // Johan

Tack, nioåringen vill nog inte ha overall i år och våra far fortfarande runt i vattenpölarna åtminstone förra vintern.