Ögoninflammation..?
Har en liten flicka på snart 8 månader som har börjat bli irriterad kring ögonen, det var lite kladd igår på vänstra ögat märkte jag, tog bort, men kom nytt. Igår morse var det ögat "igenmurat" så det vara bara att tvätta.. Nu i morse när hon vaknade var båda kladdiga, igenmurade, visserligen kunde hon öppna ögonen men kladdet satt på fransarna och hon såg svullet ut runt ögonen, tvättade och de ser fortfarande rött och svullet ut. Vad kan detta bero på? En ögoninflammation? Men borde hon inte ha feber? Eller kan det vara vinden som gjort såhär, vi har ju också en fläkt inne i sovrummet nu för dessa varma nätter nu på sommaren, kan den ligga bakom?
Fick ett svar förut från en vän om att det kanske kunde röra sig om trånga tårkanaler, men borde inte det visa sig mycket tidigare?
Hon är pigg och glad för övrigt, men sådär ska ju inte ögonen normalt sett vara väl?
Jätte glad för alla svar!

Hon behöver inte ha feber vid ögoninflammation. Fläkten kan vara orsaken till hennes besvär, köp eller gör själv en koksaltlösning och tvätta hennes öga med så blir det snart bra igen.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#1 men krävs det inte pencilin mot de..? nu har ögat blivit värre och de andra med, rött o svullet o jätte kladdigt :-(

#2 Nej det behövs ingen penecillin. Däremot om hon har en inflammation så kan man få en salva till ögonen om du besöker en läkare, men prova först koksaltlösning.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#3 testar det. Tack!
Min lille var irriterad på ett öga under en period när han var någon månad. Ögat klibbade och var varigt. Enligt BVC var det inte ögoninflammation utan trånga tårkanaler då de inte är helt utvecklade på så små barn.
OM det är trånga tårkanaler, vilket min lilla flicka hade, kan du hjälpa till att "tömma" kanalerna med all gucka.
Ta med pekfingret och tryck lite försiktigt vid sidan av näsbenet och dra/tryck in i ögonvrån. Då kommer det garanterat ut massa gucka som du får tvätta bort.
Är det en ögoninflammation är rådet som ovan. Koka koksaltlösning och skölj rikligt flera gånger om dagen. Efter varje tupplur i sängen byt lakan, då det säker är därifrån hon även fått på andra sidan ögat. Ligger och gnuggar ansiktet i lakanen och för då över bakterierna till andra ögat.
Jag brukar lägga en tunn handduk som jag byter varje gång i huvudänden av sängen.
Lycka till!