Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2957 ggr
Telefonkontakt
0

BVC-hembesök?

Imorgon ska det komma hit en trevlig tant från BVC då jag fick min dotter för 9 dagar sedan. Men vad gör dem egentligen på ett hembesök? Har aldrig fått det förklarat för mig..

*springer omkring på tå och storstädar kaoset*

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
0

De struntar fullständigt i hur välstädat du har det. De ser hellre att du vilar och överlåter dammsugaren till pojkvännen Skrattande 

De väger och mäter Alva, tittar på hennes hudfärg.
Om du vill ger de råd om allt…ammning, sovrutiner osv.
Svarar på de frågor och funderingar du har.
Kollar att DU mår bra. 
På 5:e dagen brukar de ta det där blodprovet (antar att ni redan fått det gjort) lite osäker på vad det hette…PKU eller liknande?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Telefonkontakt
0

Jag ska ha hit svärfar idag och det är en massa kläder på golvet och grejer. jag hatar att ha stökigt. Min man ska damsuga ikväll så det är lugnt, jag rör inte den. Hihi.

Känns lite onödigt om de ska kolla att vi mår bra då vi kom hem från BB igen igår (inlagd igen pga infektion i livmodern) Men men.

DG
0

För oss sa det att det kommer för arr man inte behöver stressa sig iväg med en liten bebis första gången.

AnnaLundin
0

BVC gör ju sina kontroller enligt lagda intervaller, ffa vägning och mätning av barnet. Första kollen brukar de göra via hembesök, bl.a för att i lugn och ro informera om hur de arbetar.

MIRJAMI
0

Jag gick själv till Bvc när jag hade fått mitt andra barn. MAn behöver inte te emot dem hemma om man inte vill. JAg gick för det var på sommaren jag fick han, och de flesta har ju semester stängt då och så behövte jag väga min son. Som tur var träffade jag på Bvc sköterskan som min stora son har haft och henne skulle jag ju ha med den lilla med. Hon frågade då om jag ville ha hembesök, men det ville jag inte för jag tyckte inte det var nödvändigt med det.

Telefonkontakt
0

#5 Okej. Jag vet inte vat min BVC ligger (har inte bott i Norrköping så länge) så hembesök blir perfekt tills min man hinner gå förbi med mig och visa vad det ligger :P

MIRJAMI
0

Då har du ju födel med det hela då att det kommer till dig istället.

Telefonkontakt
0

Och så slipper jag vara ute och ränna nu när jag är sjuk Glad

Elisabeth-J
0

När jag fick mitt andra barn sa Bvc-sköterskan att den gången behövdes inget hembesök eftersom hon varit hos mig ett år innan när jag fått första barnet. Dom kollar barnets hemmiljö, skötplatsen, sängen/vaggan och vagnen. Jag tycker att det är bra att dom gör hembesök och i vissa fall skulle det behövas fler då det finns barn som far illa som inte Bvc ser eller vet om.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
0

#9 men om barnet sover i sängen då?

Elva sover i sin vagn och i vår säng Glad

MIRJAMI
0

Min lilla son låg i sin vagn…och sedan så låg han i liggdelen ut av vagnen i min säng brevid mig…och hans pappa sov just då på soffan. Den stora hade jag liggandes brevid mig.

Susanne
0

TK, jag ber tusen gånger om ursäkt. Jag menade Elva, inte Alva.

Susanne Förvånad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Telefonkontakt
0

#12 Det är lugnt :)

AnnaLundin
0

Vid de hembesök som gjorts här - minns inte ifall de kom hit alla tre gångerna eller möjligen bara de två första :P - så har vi suttit vid köksbordet och fikat, vi har inte fått varken skötplats eller säng inspekterade…

Rocktjejen
0

Telefonkontakt: min dotter fick också infektion i livmodern så hon fick åka in i söndags..men hon slapp o ligga kvar..lyxigt med hembesök av BVC.. här i Karlstad har dom alltför mycket o göra och hinner inte med hembesök tyvärr.

Har också för mig att dom kollar hem miljön och att allt är bra..

Ja det finns alltför många barn som inte har det bra och där hemmen borde granskas lite mer..

Kram Eva

Cerrolyn
0

BVC var hos oss idag och hon vägde Lea och sedan pratade vi om förlossningen och om vaccinationer mm.

**MVH Cerrolyn

ninam
0

Jag hade hembesök efter första o andra barnet, efter tredje, fjärde och femte nekade jag, det kändes onödigt.

Här vi bor nu får man tjata och påminna för att ens få barnen vaccinerade……min dotter blir 7 månader i morgon och idag fick hon äntligen sprutan de brukar få vid 5,5 månader efter tjat från min sida. Fick även en tid för 6 mån läkarbesök i september när hon är 8,5 månader. Förklaringen jag fick var att det är dåligt med läkartider…….tur att det inte är första barnet!

Telefonkontakt
0

Nu har jag haft besöket och hon snokade inte någonting här hemma om hur det såg ut. Satt i soffan och pratade och vägde Elva och sedan så ville hon se att ammninen funkade, passade bra då det var matdags. Jättetrevlig tant Glad

Cerrolyn
0

Förvånad 

Skönt att det gick bra

**MVH Cerrolyn

DG
0

#17 För oss sa det att det är jätteviktigt att man ger sprutorna rätt tid, annars kan man inte garantera att dom ger skydd.