Nappen
Ja…ett litet broplem som hände här idag på kvällen var att minstingen napp var borta. Vi letade och letade, men ingen napp kom fram. Jag tycker att det är bara bra om han kan sluta med nappen eftersom han snart är två år och går gärna med nappen i munnen. Undrar vilken ålder era barn var när de slutade med nappen?

Mina 2 äldsta pojkar använde napp och slutade när dom var ca 3 år. Då fick tomten nappen så han fick ta med den till sina nissebebisar :) Dom tyckte det var ett bra byte för alla paketen innehöll ju roliga saker :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#1 det brukar dom flesta köra med att man övertalat barnet att ge nappen till tomten och det funkar ju kanon.
Efter alla om och men så hittade vi nappen här idag. Min son brukar ha en hell hög med nappar, men har har lyckats slarva bort dem. Natten gick ändå bra, men i morse var det jobbigt för han då jag märkte att han saknade nappen. Ja, så nu blir det hoppningsvis en natt med napp då…..och så får kan han nog sluta med nappen då till julen.

#3 det är då man får gå på nappjakt. D:
Min pojke är 3 år och vi har så smått börjat prata om att ge bort napparna till "nappträdet" till hösten, nu gäller det bara att hitta ett bra nappträd*s*

ett tips till dom som bor i stockholm är ju att gå ,ed barnen på skansen. där kan man gå till barnens zoo och ge tuttarna till katt bebisarna och där hänger det tusentals nappar i girlanger med mera det är så sött tycker jag

Barn bör sluta med napp så tidigt som möjligt.
Små barn sväljer med tungan mot framtänderna(sk infantil sväljning). När barnen blir äldre skall de lära sig att svälja med tungan "uppe i gommen" men om de redan fått ett öppet bett (dvs tänderna går inte ihop framtill) måste de fortsätta att pressa fram tungan för att få tätt. Tungan är en stark muskel och faktiskt brukar det inte gå att få ihop tänderna ens med tandställning när de blivit större om man inte lyckas bryta sväljningsmönstret. Och pröva själva hur lätt det är att svälja annorlunda!
Hälsningar tandläkar´n

#7 Men hur förklarar du då att min yngsta son har så trots att han aldrig använt vare sig napp eller nappflaska? Mina äldsta barn använde både och har inte haft några problem. Så är det inte så att det kan vara en myt att det skulle ha med napp att göra? I vissa fall kan det säkert vara så för det finns ju barn som har napp många timmar under dygnet. Använder man nappen under normal användning så tror jag inte att det är farligt för tänderna, i så fall skulle ju inte nappar få säljas om det vore så skadligt.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Min sons tandläkare sa att det var helt ok att vår son slutar med napp till hösten:-)
Mn son har ju tyvär varit lite napptokig ut av sig i mellan, vilket jag nu försöker att stoppa lite. Han får nappen när han ska sova, och när han är rigtigt lessen, men annars så försöker jag att undvika nappen ochså för hans spårkutvecklingens skull.

Allt är förståss inte svart eller vitt - en del får öppet bett utan att använda napp även om den vanligaste orsaken är nappsugning (eller tumsugning).
Jag kan tänka mig att han sväljer "infantilt" ändå och på så vis pressar fram ett öppet bett. Eller också är det ärftligt precis som andra felställningar i bettet och käkarna.
Det går inte heller att säga att vid vilken ålder man bör sluta med napp för bettutvecklingens skull, för det är individuellt. Barnet måste ju också vara mogen för att sluta.
min dotter är 11 månader och hon har inte tagit nappen sen 2 månader tillbax. försökt ge henne den nåra gånger men hon tar inte den. det e nog lika bra så slapp man det jobbiga att avvänja. hoppas det går bra för dig att avvänja han med nappen.

Min dotter var ca 2,5 till 3 år och då så förkyld att hon inte kunde suga på nappen, då städade jag bort hennes 33
nappar och gömde dom i en burk i köket.
När hon sen en vecka senare var så lite täppt att hon inte kunde suga på napp då saknade hon dom inte.
Våra barn har fått ha nära nog fri tillgång till napp under första året. Sen har vi begränsatt nappanvändandet till enbart när det är dags att sova. Det finns INGEN anledning att barnet ska springa runt och leka med en plugg i munnen… Och jag blir lite beklämd när jag ser 4-5-åringar sitta i en kundvagn i affären med en plugg i munnen - VARFÖR liksom??
Våra barn har fått sluta med napp ganska exakt vid 3 års ålder och de har då varit förberedda på det ett tag i förväg.
Äldsta dottern fick vi ett guldläge med när vi var hos farmor och farfar en vecka innan hennes 3-årsdag. Vi brukade sova i deras husvagn på tomten och det var tydligen så spännande att hon självmant somnade utan nappen (frågade inte ens efter den) båda nätterna vi var där. När vi sen kom hem (mitt i stormen Gudrun för övrigt, strömlöst och rätt kallt i huset) så låtsades jag att vi hade glömt nappen hemma hos farmor. Det resulterade i en 10-minuters sorgestund och sen frågade hon aldrig mer efter den…
Mellantjejen förberedde vi på att ge bort napparna till kompisens 8-månadersbäbis som vi träffade ofta. Sagt och gjort, på 3-årsdagen åkte vi hem till dem och lämnade över napparna, som en liten ceremoni. Funkade jättebra.
Lillgrabben hade ingen bäbis att ge bort napparna till, men han kom själv underfund med att han ville ge dem till grodorna i grannens lilla damm. Så på 3-årsdagen packade vi hans nappar i en påse, barnen och pappa gjorde en liten utflykt till dammen (1 km bort) och lade napparna intill vattnet. Alla nöjda och glada, även om grabben har varit den som nog varit mest beroende av napparna för att kunna somna.
Här har tandläkarna sagt att om man slutar med nappen till 3 års ålder så räcker det.
Tösen slutade med napp när hon precis hade fyllt 3 år. Jag körde en liten fuling och sa att när man är 3 år smakar inte napparna gott längre, så vi ska samla alla napparna i en nappburk och ge dem till katterna på skansen.
Hon tyckte det var jättekul att samla ihop alla nappar, men det var fortfarande lite svårt att släppa ifrån sig nappen. Jag lovade att hon skulle få välja en leksak i leksaksaffären när hon slutade, och sen så kom vi till fulingen…
Jag doppade nappen i vinäger.. och efter att ha provat den nappen så slutade hon helt. :o Utan varken gråt eller gnäll, det gick lika bra med gosedjur i sängen.
MEN, jag tror även att hon var mogen att sluta med sin napp, hon använde den bara på nappen och spottade nästan alltid ut den på natten.

Ett tips att sluta med napparna är att gräva ner dem vid ett träd och dagen efter kommer det att växa godisnappar på trädet!! som barnen får skörda..
Mina två yngsta syskon tyckte detta var jättekul, fast det gäller att gräva upp o slänga napparna när man sätter dit godisnapparna!!