fri amning eller inte?
som nybliven mamma är jag lite osäker på hur jag ska göra med amningen. på BB villd om att jag sak amma med 3-4 timmars mellanrum för annars måste man amma på natten och man har inget liv osv. .
dock tycker jag personlingen att är bebisen hungrig så är den och ska därför få mat. Dom tyckte till och med att om hon sov mer än 4 timmar skulle jag väcka och amma. .
någon som har bra/dåliga erfarenheter av fri Amning?
som det är nu vaknar hon vid 3 tiden och vill äta ochsedan igen vid 7, 8 tiden på morgonen . .

Min dotter är 2 månader nu, hon har redan blivit så stor! 
Vi har kört med fri Amning från allra första början. Hon var överburen (föddes efter igångsättning i vecka 42+3) så då sa de att hon behöver väldigt mycket mat och att jag skulle väcka om hon sov mer än 3h.
Men jag tycker att det har löst sig själv, hon har varit vä'ldigt hungrig så jag har nog bara väckt henne någon enstaka gång.
Kan tllägga att jag tycker att det är jättemysigt att amma och det fungerar jättebra för oss. Fråga gärna om du vill! 
(Men det var riktigt tufft, gjorde så ont och hade blödande blåsor mm i början innan den riktiga vita mjölken kom efter några dagar…)
de handlar kanske om första månaden du skall väcka bebisen för att den skall komma upp i vikt..

Här ammas det varannan timme på dagen i princip. På nätterna (mellan 20:00 till 09:00) ammas hon från 1-3 ggr.
Och jag känner att jag har ett liv ändå. Visst måste man planera lite noggrannare när man ska någonstans när hon ska ha mat men det går alltid ordna.
I början ammades hon var tredje timme dygnet runt första månaderna och det gick bra det också fast man inte fick sova så mycket.
Jag ammar henne när hon visar att hon är hungri. Om vi ska någonstans så ser jag till amma henne precis innan vi ska åka (T.ex om vi ska till BVC, handla osv).
Va? Jag trodde Amning efter klockan var förlegat och borta sedan länge! Så hade min mamma det när jag och min syster föddes (-73 och -69) men när vår lillasyster föddes 1981 så var det fri Amning som gällde.
Jag har aldrig hört den åsikten de två gånger jag legat på BB, utan enbart hört att man ska försöka komma i synk med barnet och att det är barnets hunger och närhetsbehov som bör styra.
Personligen så tyckte jag det var jobbigare att amma då jag brydde mig om klockan ("åh, redan! Det var ju bara 20 minuter sedan!") eftersom det satte fokus på hur ofta och hur lång tid det verkligen tog att amma.
När jag väl släppte klockan helt så blev det inte så viktigt längre om bebisen legat vid bröstet i en timme, och efter kanske bara en kvarts vila från bröstet ville dit igen. Och på något vis så blev inte amningen (mååånga timmars Amning kunde det blir/dygn…) något som tog tid eller kraft längre, utan bara något som "var".
Mitt råd är att du ger bröstet så ofta du kan, vill och orkar och när barnet vill- det hjälper till att hålla igång mjölkproduktionen och gör hela amningen mer kravlös och avslappnad. Lycka till!

har inte läst alla inlägg men barnet säger till då den vill ha matt så låt den sova om den gör det längre än 4 timmar om den blir hungrig vaknar den och säger till
ok, som det är nu ammar jag när hon vill. Jag är ju faktiskt hemma för henne och tar mig helt enkelt tid till amningen.
sedan tycker jag det är väldigt hög mysfaktor på att kolla film och amma till hon somnar vid bröstet ;)
är det vanligt att dom äter tills dom nästan spyr eller är hon bara ovanligt glupsk?

Amma på du bara. Det är en kort period av livet så låt den lilla styra tiderna så sköter sig resten av sig själv. Håller med om mysfaktorn!

#7. Båda mina har spytt massor. Jag hade så mycket mat, så det berodde nog på det.

Om jag byter bröst för fort så kan Emma kräkas ibland. Verkar vara bäst att låta henne "amma färdigt" tills hon blir mätt på ett bröst och ta det andra nästa gång.
Den första mjölken som kommer är ju tunnare, törstsläckande så jag tror det är den som min tjej kräktes upp för att sedan vara hungrig igen och då kom ju den tjockare, mättande mjölken.
Så testa att amma så om du inte redan gör det!
(rekommenderad av barnmorskorna här i Uppsala).