Välling?
när har ni börjat med välling till era barn?
och hur ofta fick dom det och hur mycket?
och vad tyckte dom om detta?
Min har fått välling sen 4månader.. hemjord och god enligt han iaf.. Men välling i affären finns inte förrens vid 6månader

#1 hur gör du egen välling då? snälla berätta=)
Han gick ju på speciell ersättning profylac (mjölkfri) Går kanske och göra på vanlig oxå.,. Men man kan koka vatten och maizena mjöl och blanda i ersättnings pulver.. då blir den lite mer vällingliknande.. de börja jag med när han var 4månader.. sen bytte ja bara till kraftigare mjöl när han blev äldre..

okej men hur mycket blandade du av allt då? vore ju kanon att starta medd detta då det blir lite tjockare med mera innan man börjar med 6månaders från affären.
vad tyckte han om den och hur reagerade magen?
typ 2tsk till 2 ½dl vatten.. sen beror de på hur mycke du skall ha av ersättningen eller hur tjock man vill ha.. han reagera inte alls.. men de är nog olika från barn till barn

ja men då ska jag spara detta tips och prova det om 2 månader=)

Välling fr barn före 6 månaders ålder dinns att köpa, det är modersmjölkersättning och heter Milkotal och Milkoplus. Den vällingen köper man börja använda som nyfödd, det finns ju en del som inte kan amma t.e.x som måste ge sina barn välling. Den brukar man också börja med för att sen gå över till riktig välling.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#7 dom som inte ammar använder väl modersmjölk ersättning. men dom du pratar om är det märkerna som heter så och finns dom i vanlig affär? är den tjockare än ersättningen då eller?
När ersättningen blir kraftigare och går över från att vara ersättning till att vara just välling, så finns det ju en orsak till att detta introduceras först vid en viss ålder… Mag/tarmsystem är helt enkelt inte mogna att ta hand om den mängden fibrer i för tidig ålder. När de får mjölkfri ersättning så kan man som sagt "tjocka till den" med Maizenamjöl från 4 månaders ålder, om jag minsn rätt från sonens tid med mjölkfri ersättning. Men detta är inte att jämföra med vällingen på ICA där vällingen- inte ersättningen- innehåller mer fibrer.
Utöver det så skulle jag idag, om jag hade en liten bebis dvs, inte ge bebisen Maizenamjöl eftersom den enbart avses som bulkmedel/bukfylla. Enbart ren stärkelse, till ingen annan nytta än en längre mättnad. Varför då inte hellre börja med små smakportioner från 4 månader, om man nu ändå inte tänker/kan helamma i sex månader?
#0: Min son (2002) fick mjölkfri ersättning tills han var 5-6 månader, sedan välling morgon och kväll. Amningen fungerade inte bra alls med första barnet! Med barn nr två, min dotter född 2005, så gick det bättre. Henne helammade jag tills hon var 6-7 månader, därefter smakportioner och välling hade vi aldrig någon användning för. Har aldrig gett henne det, hon delammades tills hon var ca 18-20 månader och sedan blev det gröt morgon och kväll istället. Den sista amningsstunden som försvann var den sista slatten innan läggdags:)

ja jag ska amma så länge som möjligt men kommer som sagt att börja med smakportioner
Men kommer du då behöva byta ut ersättningen mot en kraftigare variant, jag menar innan 6 månader? Och visst finns det väl en sorts ersättning/välling som man byter till vid 4 månader efter "Baby Semp"? (eller vad det nu heter:)

#11 jo du har ju ersättning för dom över 4 månader.
nåra dagar före 6 månadersdan. började pröva med sempers majsvälling men hon vart hård i magen så började med nestlés milda fullkornsvälling. och hon tyckte om det. efter att vi började med välling så har hon sovit mkt bättre om nätterna. :D

#13 ja jag kan tänka mig att dom söver b´ättre, märr i magen ju=P
aah. men hon åt som en häst innan. kunde aldrig amma så vi körde med ersättning. och hon fick gröt vid 3 månader redan. men det verkade inte mätta henne. vart mkt bättre när man fick börja med riktig mat och välling.

#15 jo det med dålig mjölk har drabbat mig med. och att jag enbart får sova1-2 timmar per dygn gör ju inte så att jag får mer om man säger så=( men pojken vägrar ta flaskan och matar jag honom med sked så spottar han bara ut ersättningen =/
#16 va jobbigt. vad e det för flaska ni prövat med? har ni prövat med Dr Browns tjocka flaska. nappen e ju formas som bröstvårtan. o pröva ha han nära dig när du matar med flaska. vi har inte haft nå problem med att ge flaska men en kompis till mig hade så hon prövade med alla flaskor till sist tog hon dr brown. och hon hade i lite lite lite socker första veckan. behövs typ ba en nypa. pröva med det. vet hur frustrerande det e när nått inte funkar. :(

#17 vi köpte först en vanlig flaska vid namn bambino för dom minsta. och den nappen tog han första gången han prvade sedan började han neka denna och jag köpte en napp som var formad som bröstvårtan av märket MAM. men som sagt kan jag ju ge med sked och han spottar bara ut=( fick ett tips om att blanda ersättning och hälla i en lite skvätt av min egen mjölk för att smaken skulle blir godare. men detta funkade inte heller=( men vart har du köpt den flaskan då? ja frustrerande är bara förnamnet. efter dessa nätter känner jag lite att jag vill nog aldrig ha fler barn=( och man vill ju sin bebis bästa men när inget hjälper då blir man knäckt*ledsen*
#18 jag köpte den på barnenshus. men tror den finns i dom flesta babyaffärer. usch stackare. kan tänka mig att det e jobbigt. tycker det e jobbigt bara att dotter har sina gnälliga dagar pga kindtänderna håller på o ploppar upp. men pröva o köp en Dr Brown flaska. min dotter tog inte heller MAM förens nu. har du frågat BVC om hjälp? dom finns ju där för att hjälpa dig med matningen.
Håller tummarna att han vill ta Dr Brown flaskan.

#19 ja nån hjälp av hon på bvc får man ju inte=( men ska kika efter denna flaska på babyproffsen då jag ska dit imorgon
#20 ok va tråkigt. :( ja gö det. sen får vi hoppas att han tycker bättre om den. pröva blanda i en nypa med socker. syrran tipsa det till min kompis eftersom hennes dotter vägrade ta flaska.

#21 men vad gör sockret med det hela?*fundersam* ja jag ska iaf kolla på den flaskan men är nappen så att säga likadan som den jag har är det ju lite onödigt.
#22 tydligen är bäbisar väldigt sötsugna.. nee men jag vet inte. den ger lite mer smak. tydligen så tycker barn om söt smaken. bröstmjölken är ju söt. det va min syster som tipsa till min kompis. för syrrans son va likadan som din son. han tvär vägra att ta flaska. men så hade hon fått nån tips från nån kompis eller va det till o med bvc att ha i lite socker. hon hade i typ en halv tsk men räcker nog med bara en liten nypa. kan tillägga att beji (syrras son) va oxå kronglig på nätterna. men pröva dig fram. prova med en liten nypa socker o kolla om han tar det sen efter två tre gånger kan du ta bort sockret.

#23 ja jag ska prova det direkt ikväll=)

#23 har nu köpt en Dr.Brown flaska men inte hjälper det. det enda som hjälper är att när han väl dricker det lilla så slipper man föröka få in luft och störa honom. inte det med socker fungerade heller tyvärr.
men men det verkar bara vara att träna på.

Nestles majsvälling som är här i Sverige från 6 månader är faktiskt från 4 månader i Finland.
Skillnaden är för att i Sverige ska de försöka få folk amma längre.
Läste det i en annan forum och har även dubbelkollat i Nestles hemsida.
Sen kan man fråga i BVC om det också.
tråkigt att inte Dr brown flaskan funka. :( eller sockret. hmm. en kompis till mig åt aldrig nå välling utan hon fick nypon soppa ist. vet inte om det e så bra men endå. det vart hon tydligen mätt på. :)

#27 ja otroligt synd. har beställt denna flaska nu http://www.mammarazzi.nu/system/search/product.asp?brandid=0&catid=0&container=0&branchid=5&id=34. den låter bra.
#28 det låter bra. :) hoppas hoppas verkligen att han tar den. :)

Jag började ge My välling vid 6 månader. Det va vad som stod på paketen…innan gav jag ersättning