Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3887 ggr
FerretCrow
0

Modersmjölksersättning

hej på er alla.

jag vill börja med att önska er en glad midsommar och jag hoppas ni alla hade en trevlig kväll igår.

nu undrar jag hur era barn reagerade på modersmjölk ersättningen när dom fick den första gångerna?

här har min lille kille börjat få det på kvällarna innan vi ska sova eftersom jag har så extremnt dålig mjölk då.

han får 40-50ml sen ammar han på mig resten tills han är nöjd. men han kräks nå oerhört av det=( det är nästan så han kräks upp allt igen. är detta för att han baar är ovan tror ni eller kan han vara lactos intollerant?

berätta gärna hur ni började med detta och hur barnen reagerade=)

DG
0

Har ni testat olika sort?
Vissa kan vara känsliga mot en viss sort.
Men sen kräks andra barn mer än andra. T.ex min kompis son har kräkts extremt mycket sen han var liten utan att han är allergisk.

Hittade den här artikeln:

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2007/07/04/bebisar-som-kraks/vi-har-ocksa-krakbarn/index.xml

spindelfot
0

det kan inte ha med flaskan att göra då? vissa flaskor och nappar är ju svåra att ta emot för små bebisar.. de får för mycket mjölk på en gång och måste kräkas.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

lisette
0

loke kräkte oxå jättemkt och det hjälpte inte vilken sort vi än bytte till.

han slutade inte kräka förrän vi började med välling.

FerretCrow
0

tack för era svar. det kan ju vara att magen är lite ovan oxå.

#3 när började ni med välling?

lisette
0

hmm vad är rekommendationerna? har för mig det är sex månader va? *funderar*

FerretCrow
0

#5 ja men jag vet folk som startat med välling tidigare typ redan vid tre månader. orkar nog inte ha allt detta kräkande 5 månader till ungefär =(

lisette
0

haha jag förstår dig verkligen helt o hållet. men ersättningen innehåller väl ngt som inte vällingen gör, har jag för mig.

du får bunkra upp med ikeas kräklappar…. det gjorde vi och de gick verkligen åt! =)

Tejos
0

Är inte din son jätteliten? Om man ammar mer så ökar produktionen, så om jag vore dig skulle jag hellre amma på.

Barnen kommer ju i tillväxtfaser också då de växer extra mycket och mjölkproduktionen måste öka, den första är runt 1 månad.

Lycka till!

FerretCrow
0

#7 du kräkklappar räcker inte till. igår kväll kräktes han ner både sig själv mig och hela dubbelsängen. det vara bara ställa sig och byta hela sängen. =(

#8 ja min son är snart 7 veckor nu. har prtata med bm om det men det hjälper inte. mer får jag men den är bara genomskinlig =(

lisette
0

men om han kräker så mkt är det ju inte bra. vi pratade om det på sjukhuset. låter nästan som kaskadkräkningar. han kanske inte tåler maten?

prata med bvcläkaren. för kräks han så mkt som du säger så lär han väl inte gå upp som han ska heller?

FerretCrow
0

#8 och sen kan jag inte ammar mer än vad jag gör. han ammar var 20 minut

FerretCrow
0

#10 han har börja avtage i vikt men bvc säger att det är för att han har komme ikapp i sin vikt och längd nu. vart till dom i torsdags. och hon påstår att han kräks så mycket bara för att han inte är van maten. så jag ska fortsätta att tvinga i honom men när han spytt vägrar han ta mer mat men han gnäller för att han är hungrig. orkar snart inte detta =( jag varken får såva eller äta sj. och detta tär på mig så att jag bara gråter hela tiden medans jag ammar med mera

Tejos
0

Ush, det låter väldigt jobbigt!

Min dotter är inne i sin andra tillväxtfas nu, 8 veckor gammal imorgon. Jag ammar henne i stort sett hela tiden när hon är vaken, dock sover hon mycket på nätterna. Brukar amma henne fram till runt 12.00 och sedan sover hon till 05.00-6.00 ungeffär.

Dagtid så blir hon mätt och belåten efter en halvtimme kanske, men på kvällarna vill hon gärna äta väldigt länge innan hon somnar. Pauserna mellan är inte särskillt långa alla gånger men det funkar.

För mig så känns det en hel del i bröstvårtorna efter ett tag så då brukar min man få ta Emma, gå runt och sjunga för henne en stund tills mjölken rinner till. Brukar häva i mig massor med vatten samtidigt. Det ska säga till hjärnan så mjölken rinner till.

Jag tycker att det låter som att din bm inte inte är världens bästa. Bebisarna ska ju fortsätta att gå upp ungeffär 200g i veckan.

Är du ensam eller har du pojkvän eller vänner som kan hjälpa dig? För mig så känns det som bara 5 minuters sömn kan göra all skillnad i världen när man är tröttast. Stor kram till dig!

FerretCrow
0

#13 ja det är mycket jobbigt. jag får blodblåsor på tissevårtorna ibland.

det du beskriver om din tös så har min anton oxå vare. men han sover max 3 timmar på nätterna och sedan på dagarna är det max 20 minuter sedan ska han ha mat igen. och dom 20min sover jag så gott jag kan.

men nu har jag fått i honom ersättning och han har gett mammsen en massa rapar så vi hoppas på att denna ersättning får stanna i magen nu ett tag så han oxå får sova. för att han inte blir mätt från mig gör ju att han inte kan sova heller, man vet ju hur det är själv att försöka sova med hungrig mage.

så nu ska vi se om killen vill sussa en stund.

Och jag har killen som hjälper mig. han tar pojken så fort han inte äter. han sköter byte av blöjja för det mesta och matning av flaskan kör han åxo nu då dom få gångerna det blir.

så nu hoppas vi på lite sömn och sen hoppas även jag kunna ge min son god/bra och mycket tutt mjölk lite senare=)

ja jag gillar inte heller denna bm men det är bara hon som finns här tyvärr. ja han ökar ju den vikten men han har ju skjute i höjden extremnt men börjar nu att avta till det normala så att säga =)

tack för kramen den värmer=)

AnnaLundin
0

en liten undran bara

Vad har ni för flasknapp när ni ger ersättningen?

Det är ju viktigt att de får i sig maten sakta, att det inte blir för mycket på en gång…

(de flasknappar som funkade bäst till mina barn var NUK - anatomiska nappar med luftventil-hål på ovansidan)

FerretCrow
0

Vi har bambinos flaska för yngre sedan har vi en speciell flaska som vi köpte på babyproffsen med en liten sug napp. kommer e ihåg vad märket hette. men för mycket får han inte det har vi kollat

FerretCrow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men nu kan jag berätta att han fick 100ml ersättning kl 18:05 och efter det fick han slutta lite på mig och sedan somnade han äntligen. och han sover fortfarande. lill killen är väl helt slut efter att han haft en helt sömlös dag och alla här vet att en bebis på snart bara 7 veckor sover ganska mycket på dagarna. så nu ska min prins få sova tills han vaknar. Även jag somnade med honom en stund. så nu har jag fått i mig ett riktigt mål mat oxå och kunnat äta det i lugn och ro =)

Här på bilden sussar vi så sött.

spindelfot
0

skönt att du fått äta lite själv, att sitta och äta i lugn och ro är ju GULD när man har en nyfödd och ammar…

har du prövat olika sorters ersättning? Men ändå.. små bebisar brukar inte kräkas så pass mycket normalt sett, jag minns att min son kräktes så mycket en gång när han var nyfödd och fick flaska, och det var när han fick flaskan medans han låg ner. De ska helst sitta upp /ligga upp halvt.. det är något med små bebisars magmunnar, de kan inte ta emot så mycket på en gång.

spindelfot
0

jättefin bild btw :)

lisette
0

ja de var ju det jag skulle fråga.

vilken sorts ersättning har du nu? det finns ju en som heter lemolac, den ska vara mildare än nan och vanliga semper.

sedan finns det ersättning du kan köpa på apotek, nutramigen, men den är svindyr.

FerretCrow
0

#18 tack tack. jo vi ska även börja med miniform droppar som tar bort mycket bubblor som blir i magen av att dom äter och även minskar att dom får ont i magen och gasig med mera. ja det var verkligen guld värt.

#20 jag har sempers baby plus. lemonac är ju för dom som är lactos intoleranta. vi fortsätter med semper ett tag till för att se

lisette
0

lemolac är mildare. jag hade testat det för att se om det hjälper.

magma
0

#20: Hua, Nutramigen… Det är säkert bra för de som behöver det, men fy 17 hur den luktar och smakar! Sonen fick det de första månaderna (utan att han blev bättre i magen för det) Om man behöver Nutramigen så kan man få ett recept av läkare, då blir det mycket billigare.

FerretCrow: jag tycker inte din bvc-sköterska låter så värst trevlig…Hemlis Tvinga i mer trots att han visar att han är mätt och inte vill ha mer? Skulle det vänja honom mer vid ersättningen? Det låter snarare som att han behöver ofta men i små portioner. Hoppas det snart lugnar sig!

lisette
0

ja hur det luktar vet jag inte. ;) får en läkare verkligen skriva ut det, är det inte en dietist?

FerretCrow
0

#23 ja jag tvingar i honom så gott det går men nu har vi köpt en annan app till flaskan och ska se om det går lättare då. men första kvällen vi fick i honom 120ml plus att han ammade mig då fick vi alla sova 6 timmar på rad=)

magma
0

#24: "Min" läkare skrev ut vårt recept ivarjefall, detta var 2002.

CarolaCarro
0

24# De är bara läkare som skriver ut de.. Du kan få en lapp av en dietist men de är en läkare som har gett dietisten tillåtelse till och skriva ut..