amning-flaska
hej på er alla.
hoppas någon här kan hjälpa mig.
min son har börjat äta super ofta, detta gjorde han inte förut. jag får amma han en stund tills han somnar och själv släpper bröstet och sedan rapa honom och sedan byta bröst och det där får jag göra ungefär 4-5 gånger innan han är nöjd.
är det normalt eller kan jag ha för lite mjölk?
sen undrar jag hur ni började vänja era små med flaska? tänkte om det finns några bra knep. vill ju få honom att acceptera flaskan när det kommer den dagen han måste ha den.
ska köpa ersättning sedan då han tar flaskan och låta han prova det bara för att han ska ha fått smaka om det skulle hända något så han måste äta det. texempel om jag hamnar på sjukhus eller liknande så att pappan kan ge honom mat.
mvh erika
När jag började lära min dotter att dricka välling så började jag med en kopp, jag andvände en vanlig mugg men det finns ju muggar för bröstmjölk med som man kan köpa…sedan när hon hade druckit det några dagar så började hon ta flaskan med…
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/

en fråga till. ni som pumpar ur och her i flaska eller fryser in. hur mycket her ni i dessa portioner?
#1 okej tack för tipset ska kika efter det. men är det inte lättare för dom att suga på en napp liknande bröstvårtan än att dricka ur en mugg när dom bara är några veckor?
Oj tänkte inte på att han va några veckor förlåt…joo man kan pröva men min dotter ville inte ta flaskan med en gång.. så kan du ju pröva med sked…När jag pumpade ut så la jag mjölken i sånna där ispåsar och tog ut ca tre st och det gick med bra:)
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/

jag har ammat honom så att han lyckas somna ett tag. men det är precis som att han suger så intesivt att han blir trött men han knappt frå något=( det är nu en timme sedan han åt och jag provade pumpa med en bröst pump nu men inget kommer=( vad tusan ska jag göra nu om det sinat och han vaknar om 2 timmar och vill ha mat? allt här är stängt så jag kan inte köpa ersättning=(

Det inns någonting som heter utvecklingssprång. Du kan läsa om det på http://www.teskedsmamma.se/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=122
Den första kommer runt 4-5 veckor. Då äter dom i princip hela tiden. Dom kan maratonamma flera timmar.
Även om du nte får ut någonting genom pumpa så betyder det inte att du inte har mjölk. Jag får inte ut någonting när jag försöker pumpa oftast, eller kanske 50ml max om jag har tur.
Fortsätt ge honom brösten, och drick och ät ordentligt själv!
Sen kan du ta kontakt med BVC och se om du kan gå väga honom så får du se om han forsätter gå i vikt som han ska.

Det kan ju hända att han just nu är i en s.k tillväxtperiod, då äter dom mer och oftare i några dagar.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

börjar du med ersättning så finns risken att han itne vill ta bröstet sedan. det är såå mkt enklare o bekävmare för barnet att äta ur flaska. klart de väljer det.
att vänja "fall i fall det skulle hända ngt" tror jag inte på. skulle det hända ngt, då får man ta det då.

tack för era svar. jag lyckades få ut 40ml inatt för hand och med pump och helt plötsligt började det tok spruta så jag tror jag fått en stockning men som inte kändes för när det släppte blev det super skönt. och baar för att prova flaskan tog jag det lilla och gav honom och han accepterade den direkt. så nu vet jag ju att det är ingen fara. så idag äts det en gång och han får tillräckligt.
Skälet till att det är svårare att pumpa ur mjölk är att man inte får hormonpåslaget som startar utdrivningsreflexen, som amningen ger.
// "Mamma Mu", som har fött upp 3 barn på urpumpad bröstmjölk, så länge som den räckte.
(när jag frös in mjölk så var det i 200 ml-portioner, jag använde dem senare, när min egen mjölkproduktion började sina och då var det lagom stora portioner)

#9 jag pumpade ur idag och fick ur en portion på 75ml för lill killen vaknade och ville ha mat. men det är iaf en första poruin som är infryst. =)
Att frysa ner bröstmjölk om du har så det räcker och blir över är ju bara bra. Det håller i tre månader, så då har du om det skulle hända något eller börja sina.
Tänk bara på att dricka mycket.
Och amma så länge det går och strunta i flaskan nu, om jag får tycka, för det finns ju inget mysigare med att ha sin lilla bebis mot bröstet.

#11 jo här blir det att amma så länge det går för det är även det bästa för barnet. mjölken kan hålla upp till ett år det beror på vilken grad man har i sin frys. finns en tråd här där jag länkat en info om det. jo jag ville bara testa flaskan och gjorde ju det igår och han accepterade den. så den kommer enbart användas sen när det blir aktuellt med ersättning och välling=)

men visst borde jag kunna pumpa ur lite vid texempel 12 tiden och ställa det i kylen och sedan pumpa ur mer vid 15 och hälla i samma påse och sedan stoppa i frysen? för du får jag bra storlek på portionerna oxå.

#13 Så här står det på en pdf jag laddad ner från amningshjälpen:
Blanda aldrig kall och varm bröstmjölk eftersom temperaturen då ökar hos den redan kylda mjölken vilket kan leda till ökad bakterieväxt och försämrar mjölkens hållbarhet och kvalitet.

#14 ja men om jag alltså tar fram den och låter den bli rumstempurerad så borde det ju gå att blanda. för min källa säger att det vissa säger här att mjölken klarar sig i rumstempratur i 3 timmar det är fel. den ska inte hållas i den temraturen alls.

#15 Man ska inte värma redan skylt mjölk och sen kyla ner den igen, de kan börja växa bakterier då. Om mjölken ska värmas så ska den konsumeras omgående.

#16 ja men jag säger inget om att värma upp den för matning i texten. men men. har iaf redan fått svar på frågan =)
#15 - det är bättre att kyla ner det senaste du pumpat ur också, SEN kan du hälla ihop dem till en lagom stor portion.
Jag brukade samla mitt överskott (jag hade nästan dubbelt så mkt mjölk som barnen åt, de första månaderna) i kylskåpet och frysa in i lagom portionspåsar en gång om dagen.

#18 tack tack. ja jo om jag kyler ner det första direkt i kylpåsen och sedan he det andra i en flaska och då det har samma tempratur ska det inte vara någon fara att hälla ihop det.

#17 Jag pratade inte heller om att värma till mat utan om du tar kylskåps kylt mjölk och låter den bli rumstempererat så blir den ju varmare. Temperaturen ändras helt enkelt.
Precis som #18 säger så är det helt okej att göra så. Mitt andra barn med läpp-käk-gomspalt kunde inte amma, så jag var tvungen att pumpa ur mjölk och då gick jag till väga så.

hehe här behöver jag inte ens pumpa jag bara håller en nappflaska under den fria tutten och då läcker den som tusan då han suger på den andra. nyss läckte jag ur 90ml. det är rätt skapligt. men det har tyvärr visat sig att på kvällarna får jag väldigt dålig mjölk så vi ska börja med att ge 30ml modersmjölks ersättning och sedan får han amma resten tills han inte vill ha mer. detta är för att han och jag ska kunna sova en stund i sträck på natten. han har även fått droppar nu som ska motvärka magknip på natten. =) inte billigt men det är allt för min älskling
Att mjölken tryter periodvis är inget konstigt. När bäbisens behov ökar tar det några dagar innan mjölkproduktionen anpassar sig till det ökade behovet.
Mina barn har, för övrigt, varit såna att de velat tutta hela kvällarna mer eller mindre, Dvs de har ätit varje kvart ut flaskan. Det var först min "trea" som ens ville försöka amma så honom kunde jag ha vid bröstet ibland, vissa kvällar. (jag var trögmjölkad…)

#23 ja vi köpte ju modersmjölk ersättning och på en liten tetra och skulle prova ge honom 30ml igårkväll. men som tur kollade jag bäst före datumet och den gick ut den 19maj och jag köpte den på coop igår…. snacka om förbannad jag blev. tänk om jag inte sätt det och han fått det då hade han blivigt super sjuk… ska gå tillbaka med den till coop med kvittot nästa gång jag ska dit
#13: Jag gjorde så och mjölken blev helt förstörd, sur och eländig! Mitt råd är att du fryser in portionerna styckvis och inte blandar förrän du värmer i vattenbad och ger mjölken.

#25 ja men mjölken klarar sig i kylen i tre dagar och om det står två flaskor dör och är kalla båda två är det ju ingen fara att blanda ihop dom, det blri ju samma som att hälla ihop dom senare då man ska värma.
Jag läste bara ditt inlägg nr 13, och uppfattade inte att det var så du tänkt göra. Visst kan man väl blanda två kalla mjölkportioner med varandra så länge man har koll på hur gammal den äldsta är. Jag frös in i ispåsar, fick aldrig någon fart på pumpningen så det blev aldrig några större mängder:)

#27 nej jag menar att pumpa ut en mäng vid texempel tolv och sedan en vid tre och sedan kanske hälla ihop dom vid 5 tiden då dom är lika kalla och sedan frysa in.
Du har säkert redan fått en massa bra svar på dina frågor (har inte läst allt) Men jag tänkte ändå dela med mig av mina egna erfarenheter. (Jag har dessutom jobbat i amningshjälpen i Eskilstuna i många år).
Vi har tre barn, två flicor och en pojke. Då pojken föddes (som också vägde mest) upptäckte jag att hans behov av bröstet var mycket större än tjejernas vid samma ålder. Det var bara att fortsätta amma och tillslut upptäckte jag ett mönster som jag sedan har upptäckt hos fler små pojkar som ammas. De vill gärna ligga löänge vid bröstet även om de är mätta. Tar man bort dem från bröstet protesterar de genast men får de ligga kvar (gärna flera timmar) är de tysta och nöjda och ligger gärna och slummrar med bröstvårtan i munnen.
Detta kan ju i och för sig vara stressande för mamman särskillt om man har fler barn som vill ha uppmärksamhet.
Jag hade turen att ha en flicka som kunde vara med sin pappa på kvällarna (mellan 17-21) då hennes lillebror hade bänkat sig vid bröstet och vägrade släppa det före kl.21. Jag satt framför TV:n och "ammade", medans storasyster och pappa fixade maten, badade, åt och lästre godnattsagor. Kan tillägga att det bara skilljer 17 månader mellan dessa två barn.
Tack och lov fick jag en flicka som tredja barn. Hon var helnöjd med livet bara hon fick ligga på golvet mitt i all röra och liv.

#29 hehe det du säger stämmer=) tror det är därför killar är så förtjusta i tuttar då dom blir äldre *skratt*
ja han vill gärna sova vid bröstet och det får han göra om han vill det är ju så mysigt=)

Jag upplevde också att Leo ville vara vid bröstet hela tiden så för skoj skull så tog jag tid med ett stoppur hur många timmar han egentligen åt. Det blev sammanlagt 16!! timmar på ett dygn. Mat fanns det gått om och ju mer han år dessto fullare blev brösten. Man gjorde inget annat än att mata för sova i famnen var inget för honom om han ville sova över huvudtaget. Men det blev bättre, det var en period av livet nu har man andra bekymmer ;)
Om du vill fortsätta amma så göm flaskan de kan bli så att bebisen tar hellre flaskan än ditt bröst