Blöjfritt
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2440335.ab
Vad tror ni? Något som jag och min man funderar på att ge det ett försök med vårt första barn som kommer nu i sommar..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag tycker inte det är något vidare bra. Det där med ljud t.ex. Tänk om det blir en reflex och sen när de är vuxna och hör ljudet så kissar det på sig.
Känns mer som föräldrarna vill vara speciella än att det tänker på barnets bästa.
Om man vill spara på miljön och pengar så finns det tygblöjor.
Och tygblöjorna känner barnet att det är kiss, så de lär sig torra fort ändå.
Sen är det lathet att inte föräldrarna börjar pott träna tidigare.
Men det är mitt åsikt.

Nemen gud så töntigt.
#1 håller med dig fullt ut.

Jag har en kompis som testade det där och deras tös var helt torr från att hon var 6 månader…
Säkert jätte smidigt om man är för lat för att byta blöjor 
Själv anser jag att barn ska få vara barn så länge som möjligt…
Vår son valde själv att sluta med blöjor då han var 2..
Ganska lagom ålder tycker jag…
Jag jobbar på dagis och har sett olika barn och tycker så här. Att barnet ska kunna känna sig mogen för att sluta med blöja. Det ska inte vara någon stress inför detta. Sedan är det upp til var och en hur man vill ha det.
Min stora son slutade med blöjan när han var 3,5 år gammal. Då var han tor både på natten och dagen direkt och det hände inga olyckor heller ofta.
Jag var med om en kul grej när det gäller blöjor och oilka kulturer. När vår son var ungefär 20 månader så råkade vi säga till vår kompis som har en son som är 3 månader yngre att vi skulle börja toa träning. Vår kompis som är från Kina tittade konstigt på oss och sa att deras pojke inte hade blöjor längre och frågade försynt vad toa träning var.
Nu var det vi som såg frågande ut och frågade hur hon gjorde för att få barnet att klara sig utan blöjor. Återigen såg hon konstigt på oss och svarade…Jag tog bara bort blöjorna. För henne och andra från den kulturen var det enkelt. Ta bort blöjan och efter att barnet har gjort i byxan en eller två gånger så slutar dom för att det känns så äckligt att gå i blöta eller nerskitna byxor.
Så vi tänkte att miljarder Kineser kan väl inte ha fel och det funkade jättebra. Ibland tror jag att vi kanske krånglar till det lite för mycket.

#5 Ja det har du rätt i, vi krånglar till saker många gånger :)
Jag gjorde också så att jag tog bort blöjan och efter några olyckor i byxan så gick det hur bra som helst :) Jag har därför slutat med blöjan vår-och sommar för det är enklast då.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
egentligen ska man inte alls manipulera o exprimentera med barnen när det gäller sånt. det är muskler och Reflexer som utvecklas i sin takt,när dom är mogna "säger" dom till. toa och potträning är nåt vi själva hittat på man kan inte träna upp en muskel som inte växt klart, eller, visst till viss del kan man men är man villig o ta den risken att ens barn kanske får problem längre fram med o kontrollera sina muskler,kissar på sig o "får skäll" m.m.?? fråga vilken läkare som helst om muskler o dess funktioner… har själv 4 barn som i varierande åldrar sagt till när dom inte velat ha blöja mer,3 av dom kissade aldrig ner sig vare sig dag som natt.den 4e har tyvärr omogen blåsa som han nu testar medicin för. är det verkligen så viktigt att just ert barn är blöjfritt eller?! ser som barnskötare lite av "tävlingstendenser" hos föräldrarna i denna fråga… men detta är min åsikt,alla gör naturligtvis som dom vill..
S*Winsnes Wilda

#7. Klokt inlägg. Jag är så lat och bekväm utav mig så våra barn har fått ha blöja tills de varit mogna att sluta med det. Det har varir runt 3-års åldern.
Jag tycker det skall "tävlas" i det mesta. Barn utvecklas i sin egen takt och det brukar bli bra i slutet ändå.
tack,#8. 3årsåldern är det s.k "normala" men det är oxå så att ett barn räknas inte som sängvätare eller utreds förren 5-6 årsåldern.så stort är spannet mellan barns mognad alltså..
tycker inte det är lathet förresten,av dig.snarare klokhet..vem vill lära sig att inte bajsa på sig genom att få det i trosorna och kanske skäll o skuldkänslor??
S*Winsnes Wilda

#7. Jättebra skrivet!
Jag tänker köra den stilen med vår son, han får välja själv när han är mogen att "kasta blöjan"…
Och detta med tävling blir jag inte klok på. Vad det är som är så lockande. Hör ständigt diskussioner som "Vadå har inte ditt barn börjat krypa än? Det gjorde mitt redan för länge sen". blablabla. "Haha, mitt barn hann få tänder föra ditt barn" osv osv.. Suck säger jag bara.

#10 håller med är så less att höra folk som disskuterar detta. alla utvecklas olika och det är inte fel med det.