DOP! HJÄLP!
Jag vill så otroligt att min son ska bli döpt.
men nu är frågan hur går jag till väga? jag har ingen aning.
ska jag bara ringa våran präst i byn?
och vad kostar ett dop på ett ungefär med mera?
är helt vimsig nu.

Ett dop i den församling man tillhör inom Svenska kyrkan kostar ingenting.
Du ringer antingen till Pastorsexpeditionen eller till prästen och bokar tid. Här hos oss åker prästen sedan alltid ut på ett dopsamtal där man går igenom lite, tex vilka psalmer man vill ha mm.

#1 jo både jag och killen är ju med i svenska kyrkan så det är ingen fara. och nu när du berättar om dopsamtalet så kommer jag ihåg då min minsta syster skulle döpas så kom prästen hem till oss och han såg precis ut som farbror melker i saltkråkan =)

vad är en lämplig ålder att döpas tycker ni?

#3. Det gör man som man tycker. Våra var 5 resp 6 månader när de döptes. Men det finns de som bara är en månad och uppåt finns ingen gräns alls.
Farbror Melker kanske jobbar kvar ännu ;)

Vi kommer ha dop när tjejen e 3,5 månader :)
I Finland brukar alla döpa sina barn inom 2 månader från födseln.

#4 nej tyvärr gör han inte det hihi.
#5 skulle vilja ha innan 4 månader så sonen fortfarande kan ha dopklänningen min min nu döda mormor virkade till mig när jag föddes

#6. Ring så fort du kan och boka så går det säkert att ordna.

de vill väl gärna att barnet kan hålla upp huvudet själv+ ungefär tre månader har jag för mig åldern är.

Mina äldsta var 6 månader när dom döptes och den yngsta var 3 månader. Vi ringde till pastorsexpeditionen, prästen kom sen hem till oss och då gick vi tillsammans igenom hur dopet skulle vara, vi valde psalmer och sånger bl.a.
Efter dopet hade vi hyrt en lokal där vi bjöd på smörgåstårta, fika och vanlig tårta.
I vår släkt har dom flesta döpt barnen när dom är 3 månader.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#9 jo här har alla oxå döpts vid tre månaders ålder. och vi vill bjuda på smörgså tårta och så klart vanlig tårta och sedan en massa goda hembakta kaker och kaffe. men vi vill hellst inte ha lokal utan hoppas på bra väder så man kan ha det hemma på gården våran=)

#8. Det är olika. Här finns det yngre barn som döps.

#10 Ja det förstår jag, för om man kan vara ute på sommaren så är det jättemysigt att kunna ordna det så :) Sonen döptes den 1 mars så det var inte så varmt då :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#12 hehe ne då var det ju inte alls varmt men slutet av augusti brukar vara fint iaf här i norrland. och man får ställa upp party tält ifall att det skulle bli någon regnskvätt hihi

Vi fick papper hemskickade från församlingen där vi bodde som vi bara fyllde i och skickade in…
3,5 månad var han då han döptes, det tyckte jag var lagom då han orkade vara vaken helka cermonin men ändå inte var för tung för att bära så länge =)

#14 jag har hört att dessa papper inte skickas ut fören bebisen är 3 månader

Vår son var 5 månader när han döptes.
Själva dopet är ju gratis, men om ni ska ha fika i kyrkans lokaler brukar det ofta kosta en slant. Inte för att hyra själva lokalen, utan för att en som jobbar i kyrkan måste vara med. Så hade vi, vi fick inte vara i lokalen själva, så vi fick betala ca 500 kr, då pågick fikat i ungefär 2 timmar.

#16. Detta är ockå olika. Jag är vaktmästare i både en kyrka och ett församlingshem. Hos oss lånar vi ut församlingshemmet gratis vid kyrkligga förrättningar som tex dop, minnesstunder, bröllop mm. Ingen personal behöver vara närvarande. De som lånar lokalerna får själva återställa den i det skick de var i när de kom dit.

#16 ja vi får hyra samlinglokalen för 300kr om vi vill det. men eftersom vi bokat tid nu för dop den 24/8 hoppas vi på att det är fint väder så vi kan fika hemma men vi ska preleminär boka lokalen ifall det blir regn

#17. det var därför jag skrev "..brunkar det ofta kosta en slant" inte "alltid". =D