Småartisterna?
Min femåriga dotter har varit med om att spela in en "riktig CD-skiva" med ett företag som heter Småartisterna.
Barnen har övat på en massa barnvisor under några veckor och sedan kommer det en kille till förskolan med en dator och två mikrofoner och spelar in deras visor.
Småartisternas baktanke är uppenbar. De vet att alla småbarnsföräldrar har svårt att säga nej när deras små söta barn tror att de har fått spela in en riktig skiva och vill ha ett "evigt minne" från den fantastiska debuten. De flesta föräldrar köper nog skivan för 250 spänn, lyssnar plågsamt igenom den EN gång och lägger den sedan i 'arkivet' för all framtid. Den förälder som inte köper skivan ska känna sig som en dålig förälder efteraom den inte har unnat barnet den här fantastiska chansen att bli en artist.
Enligt de som hört dessa skivor är de plågsamt usla och det finns inte en chans att urskilja sitt eget barn i soppan av falsk barnsång.
Tycker ni att det här är ett OK sätt att tjäna pengar på genom att 'utnyttja' föräldrarnas dåliga samvete?
Tom

Det företaget kom till förskolan där jag jobbade och jag hade min son där också. Jag håller med dig, en riktigt uslig inspelning och som du skriver, vilken förälder känner sig inte tvingad att köpa skivan? En musikervän som lyssnade sa att det där hade hon kunnat göra mycket mycket bättre till ett mycket billigare pris också. Om varje avdelning har 20 barn så tjänar dom alltså 5000 kr/avdelning, så jag ansåg att det bara var pengar dom var ute efter och inte att göra något extra för barnen. Barnen tyckte det var roligt att lyssna på skiva ett par gånger men sen ville dom hellre sjunga melodierna själva eller lyssna på Markoolio :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus