Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1903 ggr
Elisabeth-J
2008-04-30 01:37
0

Dåligt urval

Jag blir förbluffad när jag ska handla kläder till Robin, han drar nu storlek 152-160 och i dom vanligaste butikerna så finns det knappt något till pojkar i dessa storlekar. I mindre storlekar och till flickor ser man hyllvis men endast en liten yta till pojkar i dessa storlekar. Vi har ofta handlat på KappAhl, idag när vi gick dit så gick vi ut lika fort igen, det fanns en väldigt liten yta med knappt några kläder till honom där längre! Vi kikade på urvalen och som jag skrev, till mindre barn och till flickor fanns det massor att välja på. Vi gick vidare till H&M, Cubus och Lindex och samma där, ja liiite mer hade dom men dåligt urval även där. 

Det slutade med att vi fick handla på JC och i sportbutikerna. Varför är det så svårt att hitta snygga och bra kläder till just pojkar som blivit större, till flickor finns det hur mycket som helst? Själv blir jag både besviken och ledsen när jag ser det för det ser ut som att pojkar i dessa åldrar är mindre värda, ja det är säkert en onödig känsla men den fanns där idag när flera butiker hade likadant.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2008-04-30 02:23
0

Jag undrar generellt vad klädtillverkare tänker på när de gör kollektioner till barn…

miwi
2008-04-30 11:28
0

vet exact vad du menar. har 2 killar, den äldste drar samma storlek som din kille.

och ja, man har ofta funderat på detta med kläder. hade problem redan när dom var små, alla h&m.s killkläder hade ödlor och grodor på sina tröjor, inget som jag gillar. det blev oftast p.o.p då. men nu har ju den äldsta växt ur deras sortiment.. så det är mycket sportkläder och så som gäller.

AnnaLundin
2008-04-30 18:44
0

För att inte tala o alla dessa ljusgula och bäbisrosa flickkläder med volanger och spetsar, som inte är skapta för att leka med…

miwi
2008-05-01 13:40
0

men till tjejer finns det ju sååå fina grejer, det är killavdelningen som är så ynklig.

och den fina turkosa färgen, som återkommer sommar efter sommar, finns bara i tjejkläder. killkläder är svarta, gröna eller i militärfärger..  tråkigt!

magma
2008-05-02 00:50
0

Jag har hittat en hel del i både rött, grönt och orange samt klarblått till sonen (6 år) Han har just nu 128 i stl, kanske det blir sämre urval när han blir större…Hoppas inte det.

Däremot har jag svårt att hitta bra, tåliga och rymliga byxor till tjejen (3 år om en månad)!

ALLA utan undantag- som jag hittat ivarjefall- är insvängda vid låren, precis som om det ska fejkas någon slags kvinnliga former?!! Jag köper byxor på killavdelningen till henne i någon neutral färg, oftast grå eller bruna. Visst slinker det ned andra också ibland, men det är killbyxorna som används mest här hemma.

Elisabeth-J
2008-05-02 01:29
0

#4 Ja det håller jag med om, jättetråkiga färger finns det bara.

#5 Förstår inte heller varför dom ska sy flickornas byxor på det sättet.

Elisabeth 

lisette
2008-05-02 01:59
0

jag tycker faktiskt överlag att det finns mer flickkläder än pojkkläder!

[Anna-N]
2008-05-02 15:53
0

Det finns knappt pojkkläder att få tag i. Hyllorna är fulla av rosa, lila och glitter!

magma
2008-05-02 22:00
0

Mmmm, jo… Men om man vill ha praktiska, slittåliga och lekvänliga kläder till en tjej så är det precis lika svårt att få tag på.

AnnaLundin
2008-05-02 23:40
0

Är man beredd att betala lite mer än hos de stora drakarna så kan man hitta kläder bland de kedjor som finns att nå via hemförsäljning. Jag säljer ju själv nu, för att få bra rabatt på dessa praktiska och hållbara kläder till mina egna barn.

Ute i butikerna hittar jag absolut ingenting till mina barn.

Lorita
2008-05-03 02:33
0

Stadium där hittade jag kläder till min pojke när han var i den storleken,

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SweGizmo
2008-05-05 12:18
0

jag tycker det är dåligt urval av kläder även för vuxna män:/ jag följde tex med min sambo för att köpa ett par byxor till honom, men vet ni hur svårt det va??

samma var det i skoaffären, det var bara 1/4 killskor i butikerna, resten var ämnat för tjejer:/

är det nu man ska tacka gud för att man faktikst blev tjej??;)

Min blogg: SweGizmo.se

Elisabeth-J
2008-05-05 12:34
0

#13 Eller så ska vi hjälpa pojkarna/männen att protetera mot detta och få butikerna och tillverkarna att vakna upp ;)

Elisabeth 

Imasy
2008-05-05 12:48
0

Det där är ett problem här också. Av 10 hyllor är 9½ enbart tjejkläder :/

en annan sak som stör mig är att det är så trångt vid bebiskläderna, att man inte ens kommer fram med barnvagnen. vet inte hur många gångr jag blivit tvungen att lämna vagnen mitt i affären för att ens ta mig fram och slita åt mig ett plagg.

Elisabeth-J
2008-05-05 14:09
0

#14 Ja det har jag också reagerat på, vid babykläderna så vet man ju att det är vanligt att man har vagn med sig men jag har också fått ställa vagnen på ett annat ställe för att komma fram och då blev jag stressad och orolig för jag ville ha uppsikt över barnen så det var ofta som jag inte handlade när jag hade vag med mig. Affärerna förlorar nog på att ha så för jag tror att fler väljer butiker med rymliga ytor och jag tror att fler väljer att lämna butiken den dagen man har tänkt handla pga att man inte vill ställa ifrån sig en vagn med ett sovande barn i t.e.x.

Elisabeth 

Imasy
2008-05-05 17:48
0

ja, det har då hänt att jag struntat i den butiken, för att jag har inte kunnat lämna min son mitt i butiken vid just det tillfället.

och är man hemma och är föräldraledig och pappan jobbar tex, hur lätt är det då att slinka ner på stan ensam mitt på dagen? tycker inte man ska behöva skaffa barnvakt för att kunna ta sig fram mellan hyllorna ;)

AnnaLundin
2008-05-05 18:42
0

#13 - konsumentmakt.ifokus ….

Det där med att barnvagnar inte får plats mellan hyllorna för bäbiskläder har jag trätt med butikspersonal om och det styrs tydligen centralt hur de ska möblera i affärerna. Men det är ju bedrävligt märkligt att man ska kunna köra två barnvagnar i bredd mellan vuxenkläderna och inte ens få med sig barnvagnen in till barnkläderna.

Hoppfull
2008-05-05 19:03
0

Jag håller helt med er, men skulle även jag vilja påpeka att de kläder som finns för tjejer är ju förfärliga! De går inte att leka i och de ser ut osm om de vore tänkja till flickornas mammor snarare än till små flickor. Dessutom är de betydligt mindre i storlekarna är pojkkläder… jag jämförde en t-shirt pojk i 128 och en t-shirt flick i samma, tjejtröjan var ca fem cm smalare och säkert 7-8 cm kortare… det gör mig fly förbxxxad! Jag vill inte att min lilla tös ska tvingas in i dessa gräsliga könsrollsmallar men det är skitsvårt att välja bort.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

lisette
2008-05-05 23:28
0

#17 de som bygger har inga barn eller åker aldrig o handlar själv med vagn?

Elisabeth-J
2008-05-06 01:21
0

#18 Håller med dig. Det verkar som att tillverkarna tror att dom ska se ut som små modedockor hela dagarna, dom praktiska kläderna för lek finns knappt att få tag på längre. Även ett par vanliga jeans till flickor ska vara med kort midja och utsvängda ben, gärna med lite glitter och stenar på dom också. Jag ser ju syrrans flickor och deras kläder, dom kan ju knappt röra sig i dessa byxor. Tröjorna är insvängda i midjan, små flickor ska visa kvinnliga former??? Jag tycker att det verkligen har gått för långt. När man dessutom hittar stringtrosor och bh:n i butikerna i storlek 116, då mår jag illa!

Elisabeth