Barn iFokus

Barn

Etikett06-tonåring
Läst 1213 ggr
bosse
2008-05-02 09:30
0

Honor killing

Kopierade denna artikel från gårdagens Daily Star i Libanon. Läs sista raden extra noga.

AMMAN: A Jordanian man was sentenced to six months in prison on Wednesday for murdering his 16-year-old daughter by electrocution in an apparent "honor killing," a court source said. "In November 2006, the man lost consciousness after his daughter told him that she had slept with a young man. She also cursed him and said it was none of his business," the source told AFP. "When the enraged man woke up, he beat the girl on the head with a stick and electrocuted her by attaching bare electric wires to her body. She died immediately." The father committed the crime in the exclusive Abdoun area, west of Amman, and was charged with murder after he confessed to murdering his daughter "to cleanse the family's honor," the source said. Jordanian authorities recorded a total of 17 so-called  traditional "honor killings" in 2007, a slight increase compared to  previous years. The killers often receive light sentences if convicted, as Parliament has refused to reform the penal code to end the near  impunity of the perpetrators.

Elisabeth-J
2008-05-02 11:50
0

Jag är ganska dålig på Engelska, jag förstår textens innehåll och tycker att dessa hedersmord är hemska och borde totalförbjudas, vad är ett straff på 6 månader för ett mord?! Sista raden förstår jag tyvärr inte så den får du gärna översätta om du vill :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

bosse
2008-05-02 13:30
0

Det som jag reagerar mot i sista meningen är att det jordanska parlamentet vägrar att ändra straffet för denna typ av brott. Detta med "honor killing" är en del i den muslimska kulturen jag inte kan acceptera. Jag har kolleger som sett det ske i verkligheten. Oftast är det en kusin, som utför dådet och det skall ske med ett enda snitt bakifrån. På samma sätt som man skär halsen av ett lammoffer.

Elisabeth-J
2008-05-02 13:41
0

#2 Ok, ja det skulle ju vara ett mycket strängare straff än 6 månader i fängelse. Jag kan inte förstå hur man ens kan utföra nåt så fruktansvärt som att mörda någon, och dessutom en i familjen/släkten. Nej det skulle behövas manifestationer mot det som händer och om straffen så att parlamentet vaknar upp och inser hur fel det är.

Elisabeth 

johan
2008-05-03 00:14
0

Jag tycker det ligger något annat obehagligt i hedermorden också. Dessa tjejer dödas för att de vanärat familjen. Familjen bryr sig med andra ord mer om vad andra ska tycka än om sin egen dotter, syster eller kusin.

Jag kan bli så fruktansvärt sur på hur andra, främmande människor ska lägga sig i och döma andra människor för vem de vill vara tillsammans med eller ha sex med. Oavsett om det är en muslimsk tjej som har sex med en yngre man eller om det är en homosexuell så är det lika illa. Detta beteende verkar finnas lika mycket bland kristna, ateister som hos muslimer.

Varför kan man bara inte låta andra leva sina egna liv? "Sköt dig själv och skit i andra" är ett rätt bra uttryck.

Mvh // Johan

Elisabeth-J
2008-05-03 01:57
0

#4 Ja det håller jag fullständigt med om. Andra har problem med hur en del vill leva men oftast vill dom inte se sina egna fel och brister, dom tror att deras tro, tankar och värderingar är det enda som är rätt men jag anser att det finns inga rätt eler fel, var och en ska ha rätt att få agera utifrån sitt eget hjärta och leva sitt liv som man själv vill. Vi äger inte våra barn, alla är egna individer med en egen vilja och känsla. Vi ska vägleda våra barn framåt mot deras mål i livet, finnas som stöd, tröst och hjälp som vuxna personer och föräldrar i deras egna val och mål.

Elisabeth