Barn iFokus

Barn

Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1743 ggr
DG
0

Onödig byrokrati

Försäkringskassan har igen lyckats förvåna mig.

Några veckor sedan fick vi hem brev att vi skulle bestämma till vem och vilken konto barnbidraget ska betalas. Då fyllde vi in mig och samma konto som jag får mina föräldrarpenning till.

Nu kommer en ny brev att de har bestämt att jag får pengarna utbetalt (som vi ville) men vi måste anmäla en konto!
Det har vi ju redan gjort! Men de tycker tydligen inte att det räckte. Vi kommer få första utbetalningen genom utbetalningskort då vi "inte" har anmält konto och därför kommer pengarna dröja lite längre.

Jag blir så irriterad, har skickat så många blanketter till dom och det känns som det aldrig tar slut. Och det är ju inte gratis skicka breven heller.

Elisabeth-J
0

Men om du ringer till dom och talar om att du har fyllt i kontonummer så kanske det kommer in på kontot ändå.  Jag vet att dom kan strula en hel del och en massa papper hit och dit. Hoppas att det snart ordnar sig.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

DG
0

#1 Jag ringde och de sa att det kan vara att det inte hunnit registrera kontot, tyvärr så kan dom inte sätta in pengarna i kontot för dom hunnit fixa med avin och dom rekommenderade att jag skickar in det andra blanketten för säkerhets skull.

Elisabeth-J
0

Jag vet fler som råkat ut för samma sak. Det vore väl bättre om dom kunde ringa och kolla sånt för telefonnuret ska dom ju ha och gärna mailadress men ändå skickas det brev och blir strul. Sen har dom så mycket att göra? Dom skulle få det mycket enklare om dom lyfte luren och ställde en fråga, printade in det i dokumentet på datorn så slipper dom porton och onödigt pappersarbete :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

DG
0

#3 Ja, verkligen. Jag har nog fyllt in båda hemtele och mobil flertal ggr också. Men inte ringer dom någonsin.

MIRJAMI
0

Allt handlar alltid om papper. Har en kollega som har börjat ta kopia på alla papper som ha skickar iväg och frågar alltid med vem han pratar med när han ringer någonstans. Detta gör han efter att ha blivit så trött på myndigheter ut av olika slag. Försäkringskassan är nog inte det enda stället där de slarvar bort en massa papper. Har ringt dem flera gånger ang. tillfällig föräldrarpennig och utbetallningsdagar. Ibland tar det ju evigheter har jag märkt och ibland så ligger ärendet bara hos dem utan att någon har gjort något åt det och så ursäktar de sig alltid med att de har haft mycket att göra på sistonde. Ibland har det även hänt att allt har varit klart och det har varit bara varit beslutet om utbetallningen som har fattats och den har de kunnat göra direkt när man har ringt dem.

lisette
0

kan man inte fixa det där m barnbidraget via bankid?

DG
0

#6 Nej, jag har iaf inte hittat någonting som har med det att göra på försäkringskassans hemsida när man loggar in.

lisette
0

synd, det borde ju gå tycker man,.

DG
0

#8 Jag kollade igen och det e bara föräldrarpenning, tilfälligt föräldrar penning och någonting med pension som kan ordnas genom BankID.
Irriterande är det minsann, dom borde ju kunna fixa barnbidraget dit också, om inte minst så minska behovet av massa blanketter hit och dit.