Generationer
Förr var det vanligare att barn fanns nära dom äldre generationerna i släkten i vardagen men idag är det många gånger långt emellan och kortare möten. Jag tror att det är bra och viktigt att barnen får vara med dom äldre och jag har sett att en del annonserar efter någon/några som kan tänkas ställa upp som mormor/farmor, morfar/farfar för att dom inte har någon.
Jag önskar att jag bodde närmare min mamma och mormor så att Robin skulle kunna få vara mer med dom, nu träffas dom väldigt sällan tyvärr.
Hur är relationerna till äldre för era barn?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Meja träffar mormor, morfar, farmor och farfar ganska ofta. De bor på drygt en timmes avstånd från oss. Antingen kommer de till oss eller vi till dom. Skulle gissa att Meja träffar någon av dom åtminstone en gång i veckan.
Håller helt med dig om att det känns viktigt.
Mvh // Johan

Amandas farmor bor bara några km från oss så vi ses ganska ofta. Nu är hon bara 3 veckor så relationen har inte börjat riktigt formas ännu.
Men farmor ser fram emot att kunna umgås mycket med lilltjejen :)
Sen bor mormor och morfar i Finland så tyvärr kommer de inte ses lika mycket.

Farfar är tyvärr död men innan dess var han min stora flickas idol… att bara få vara med farfar ute när han hämtade ved lr få åka traktor var drömmen. Farmor träffar vi oftast en gång i veckan men det är ju inte samma nu när farfar inte finns längre.
Mormor o morfar är skilda, mormor träffar vi väldigt oregelbundet, intensivt en period för att sen övergå i inget alls i flera månader/halvåravis, morfar varannan/var 3:e månad.
Gammelfarmor o gammalfarfar (mina farföräldrar) träffade vi inte så ofta pga av avståndet (50mil) men vi höll tät kontakt via brev o telefon o det årliga veckobesöket var mkt uppskattat. Båda blev nästan 90 år men ändock fick barnen en fin kontakt o saknar dem mkt. De pratar ofta om dem o minns dels besöken men även leksaker o kläder som gammelfarmor skickat. Själv är jag mer lr mindre uppväxt hos dessa helt fantastiska personer. Stora flickan var ett ½ år första gången som vi hade barnvakt några timmar, hos gammelfarmor.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

vi bor tyvärr ca 9 mil ifrån våra släktingar så loke träffar inte dem så ofta som han skulle ha gjort.
Våra barn träffar mormor mycket och ofta.
Farmor och farfar bort 50 mil härifrån så det blir inte lika ofta. Barnens farmor har alzheimers så vår målsättning är att de ska få träffa henne så mkt som möjligt medan hon är någorlunda klar i knoppen och när det blir ännu värre så får vi se… Vi vill att de ska minnas sin farmor som glad och frisk…

Vad är äldre? Både mm, mf och fm är i 65- årsåldern och jag betraktar inte dem som äldre. Den enda gamla i vår släkt är gamlefarmor och hon bor tyvärr 30 mil bort.

Mina barn träffar mormor och morfar ofta! Inte lika ofta farfar, men han bor längre bort. Min mormor träffar de oxå jätte ofta. Vi är fem generationer tjejer: Min gammel mormor, mormor, mamma, jag och min dotter. Den äldsta 101 år och den yngsta 14 år.

för vår del så kommer farmor och farfar att vara 48 när vårt barn kommer, och de är inte gamalt. och mormor och morfar som bor 30-40 mil bort är 56 och 63 vilket inte heller är gammalt.. för oss blir det svårt att "hitta äldre" som är över 70 år då gamelfarmor och gamelfarfar bor ca 50 mil bort och gamelmorfar är så senildement att han inte ska träffa nya människor då har blir förvirrad i flera dagar tyvärr.. han bor också 30-40 mil bort..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
våra barn har sin farmor o farfar 3 hus ifrån vårt o mormor o morfar 4km bort o de är i 55-62 års åldern o det är ju inget gammalt men de träffar dem ofta allihop o har ett kanon förhållande till dem alla 4. Morfar o farfar jobbar dock på annan ort i veckorna men vi ser till att kompensera dem o barnen på helgerna…;-D
Äldstan i vårsläkt som finns nära oss är 93 år gammal o hon "passar" dem fortfarande ngr småstunder för att lappa ihop min o mannens tider…inte så ofta som förr men dem älskar va hos henne o dem är hennes ögonstenar.. dem är JÄTTE gulliga mot tantAsta.
När Felix var liten(nu 11år) så var han lite mer hos henne o han älskade nysta in hennes möbler m garn o det var inte lite garn han snurrade in…plötsligt en gång ringer telefonen o Asta når den inte…men vad gör tanten? Jo lägger sig ner på alla 4 o kryper under garnet..sanslöst!! Då var hon 83 kanske…vi sa till henne vad skulle du gjort om du itne orkat upp igen? Felix hade hjälpt mig..hihi
Som sagt såär det superviktigt m kontakten mellan unga o gamla