om barn och dagis och fritidshem
hallo, tänk om man kunde lägga till lite saker, på dagis så de liknade en bondgård i miniatyr. Tex, några höns, lite gäss, kaniner och envakthund.Jag såg tvprogrammet hundjobb, där visades vad hundar kan göra för barn, det var bla. en autistisk pojke, som blev mer glad och öppen, när de hade en hund, hos honom och även andra ställen, det var otroligt att se.Det skulle väl inte va så svårt att lägga till och göra iordning, en liten bondgård, med några djur, det behöver väl inte vara så märkvärdigt, allting går, om man ger sig den på det. Det där om allergi och sådant, vill jag inte tro att det vore något oöverkomligt problem, tänk om något dagis ville prova??Jag tror att barnen skulle tycka om det och en hund skulle vakta barnen bra, det går ju att lära upp blindhundar m.m.Med frivillig hjälp tror jag att det skulle bli jättebra, det skulle nog gå att utveckla, inget är omöjligt, som sagt, det är bara vi människor som sätter gränser, eller hur???

Jag som jobbar inom barnomsorgen skulle säga att jag tror tyvärr att det skulle ske för många olyckor.. Idén låter jättefin, men jag tror att det är ganska omöjligt att genomföra. Möjligen något mindre privat.
Förskoleverksamhet är ju inte enkel..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Nä det där är inte omöjligt, det finns redan. Läste i "Vi Föräldrar" om en djur-natur- och musikförskola i Vallentuna. De hade tre hundar på dagiset, och så var dom flera gånger i veckan på en gård där de skötte om både höns, kaniner, hästar, grisar mm. Alla barn fick hjälpa till men de måste ha fyllt tre år för att få gå där. Det verkade vara jättebra regler för hur alla djur skulle hanteras, inte minst hundarna som befinner sig bland barnen på förskolan hela dagarna. De fick tex inte krama dem, inte jaga dem osv.

Det finns förskolor som har det så och själv har jag jobbat på en förskola där vi dagligen gick till en gård i närheten med djur där barnen fick vara med att sköta kaniner, grisar, får, höns m.m.
Men det krävs då att ingen har allergi för dåfungerar det ju inte.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Om barnen är från 3 år så är det nog lättare än från 1 år. :)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
kvittar nog ålder, snarare så att kommunala fsk ska vara till för alla så det brister pga allergirisken…
Vi har ett personalkooperativägd fsk i vår kommun(kristianstad) där de har massor m djur o där fungerar det då man kan välja att söka dit men alternativ finns för de m allergi i kommunala fsk.
..en underbar fskm djur . Smultronstället heter det!

#1 Det har gått otroligt bra när barnen har varit 1 år också, så åldern spelar ingen roll :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#6tror inte heller åldern spelar ngn roll! de brukar vara superduktiga de små…
ska efter sommaren börja arb m de minsta igen efter att jobbat 3.5år m de äldre på fsk o det ska bli Så spänande att få börja från start så att säga m de små…

Läste i smp för ett tag sen att det skulle öppna ett sånt dagis på en bondgård här, bondgården finns redan med kor , hästar, grisar, katt, kanin, hund, gäss, höns, så nu skulle de starta ett dagis där, är osäker på när det skulle öppna,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.