Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1338 ggr
Elisabeth-J
0

Prata med barnen

Det som har hänt lilla Engla har skakat och berört hela svenska befolkningen, barnen har inte kunnat undgå det som har hänt. Sånt här är ju varje förälders värsta fasa och oro och vi talar om för våra barn att aldrig följa med någon okänd människa. Jag tror att det är viktigt att vi vuxna svarar nu på barnens eventuella frågor på ett sånt rakt och ärligt sätt som möjligt, att vi kan tala om för barnen hur vi känner inför den här tragiken osv. för barnen känner också ilska mot den här mannen, ledsna för flickan. Frågorna kan bli många, på många skolor så börjar man dagen idag med att prata och ventilera tankar och känslor. I det här fallet med Engla så hände det ju så nära hennes hem och vi vet inte om hon följde med eller tvingades med så att farorna kan finnas trots tät telefonkontakt och nära hemmet kan kännas skrämmande för många nu.

Robin är väldigt berörd, idag är han "sjuk" och hemma från skolan. Just nu känner han stark ilska mot mannen, alldeles nyligen sa han med tårar i ögonen: Jag ska döda den där mannen som gjort Engla
så illa! Jag tror att många barn idag kommer att känna på olika sätt och behöver prata och ventilera sina känslor.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

CBA
0

Ja fy säger jag bara…det är så fruktansvärt det som hänt…så otroligt onödigt…varför ska sådant här behöva finnas och hända??!!!

Jag skulle så gärna vilja ta mig in i skallen på 42 åringen och få reda på varför han kände sig manad till att skada och mörda ett oskyldigt litet barn och sen helt oberörd kan åka till sitt stamhak för att äta pizza direkt efteråt!

Jag blir så otroligt ledsen och arg och jag tycker så fruktansvärt synd om lilla Englas familj och vänner!

Jag säger som din Robin, Elisabeth…finge jag lägga händerna på karlf*n så skulle jag göra mig olycklig på honom!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

chik
0

Oskyldig  Ja det här som har hänt är fruktansvärt..Men det fins barn i vårt land som inte ens kan lita på sina föräldrar..Jag tänker på Boby..Det berörde mig myke..

Väeden är grym, vad är mänskligheten på väg???

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Anna-N]
0

Fruktansvärt, saknar ord för detta. Allt är så nära inpå en när man bor så pass nära.

Det har varit mkt information och liknande senaste dagarna här om hur man hanterar barnen i denna krissituation. Det viktiga är ärlighet och att vara rak. Inte informera barnen utan att barnen själva får ställa frågor om VAD de undrar över och berätta utifrån det. Detta är ju oerhört svårt för såväl föräldrar som skolpersonal att hantera. Grymma, grymma värld vi lever i ! Att man öht ska behöva uppleva detta oavsett om man är barn eller vuxen.

AnnaLundin
0

Jag tog mig friheten att kopiera det som skrivits på Aftonbladets webplats, om vad man kan svara på barnens frågor utan att bli för ingående:

-----------------

Här är frågorna barnen ställde om Engla på några skolor i går.

Och så här kan du svara, enligt Börje Svensson, psykolog på Rädda Barnen.

Vem är det som gjort det?

Förklara att det är en människa som har väldigt sjuka tankar som får för sig att han ska röva bort barn. Men att det är jätteovanligt att sådant här händer.

Varför gjorde han det?

Man behöver inte ha svar på alla frågor. Du kan till exempel säga: det förstår inte jag heller. Men det finns sjuka människor som kan göra sånt.

Var han arg på Engla?

Förklara att han inte var arg på just Engla, men att han var arg och ville göra någon illa.

Hur gick det till?

Berätta enkla saker: att han kom i en bil, körde efter henne och rövade bort henne. Att han kastade in hennes cykel i skogen. Man behöver inte gå in på otäcka detaljer.

Kan han göra det igen?

Nej, nu sitter han i fängelse och han kommer att sitta där tills du är vuxen. Han kanske alltid måste vara i fängelse.

Var det här i närheten?

Det handlar om ren information. Visa hur långt ifrån det är där ni bor. Är man i Skåne får man säga att det tar nio-tio timmar.

Kan han komma hit?

Han kan inte komma någonstans, han sitter i fängelse, det finns vakter som vaktar honom och han har ingen möjlighet att komma ut.

Gjorde det ont på Engla?

Du kan säga att du inte vet hur ont det gjorde men att du kan tänka mig att hon blev väldigt rädd. Och ledsen.

Var Engla rädd?

Förklara att det var hon nog när hon inte kunde komma hem till sin mamma.

Var finns Engla nu?

Här beror det lite på vad man har för tro, men jag själv skulle nog säga att jag vet inte riktigt. Vad tror du? Man kan tänka sig att de får rita var Engla befinner sig.

Är Englas mamma ledsen?

Förklara att hon är jätteledsen. Att alla föräldrar som förlorar sina barn blir jätteledsna för det är det viktigaste man har.

Vad händer med Englas kropp nu?

Man säger absolut ingenting om obduktion. Bara att hon kommer att läggas i en kista och bli begraven. Mamman tar adjö. Att man får gå dit och lägga blommor.

Är det farligt att cykla i skogen?

Nej, det är så ovanligt att sånt här händer. Men förklara att man inte följer med främmande människor och att om man tycker någon är konstig ska man säga till någon vuxen.

CBA
0

#4 Åh, fy vad jag börjar grina när jag läser det Gråter

AusaBausa
0

kanon att kunna läsa vad man ska säga..

Annette
0

Det som hänt för tyvärr med sig andra människor med onda avsikter.
Sonen kom igår hem från skolan och berättade att det återigen åker omkring en bil utanför skolan. Har varit så några ggr förut och då skickade skolan med info hem, bra tycker jag, så man vet om det och kan prata med barnen.

CBA
0

#7 Nej fy vad otäckt, jag skulle inte våga lämna mitt barn då :o(

magma
0

Har en fråga som litegrann rör detta. På mina barns dagis så skickade de förut ut "Veckobrev" med information. Vad avdelningarna skulle göra under två veckor, utflykter, skogsdagar, lunchmat osv. Men numera så kan vem som helst gå in på vår kommuns hemsida, klicka sig vidare till dagisets hemsida och läsa detta veckobrev på nätet istället. Nu känns det klart olustigt att alla kan läsa att "på tisdag är barnen ute i skogen" (det är en mkt liten ort, inte svårt alls att ta reda på vart skogsstället är) eller "på fredag är vi ute på gården" osvosv. Det är en gård som är inhägnad med ett vanligt staket men en stor del av staketet är på andra sidan en bergknalle där det växer träd, som en skogsdunge, och denna sida går ej att se från gården.

Vad tycker ni? Skulle ni känna er olustiga över all öppen information eller överreagerar jag? (Det är en annan mamma som tagit upp samma fundering)

AnnaLundin
0

När du nämner det så… Jag håller med om att det kan kännas lite olustigt, kanske det skulle till nån särskild "klassinloggning" eller i alla fall en särskild webadress som bara klassens föräldrar får ut?