Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3013 ggr
Elisabeth-J
0

För tidigt född

Min syster har fått sina barn för tidigt, dom vägde mellar 1,6-1,8 kg och det berodde på att hon får havandesapsförgifting så hon måste förlösas tidigare. Det innebär ju ibland komlikationer när dom föds tidigt och väger lite, för hennes flickor har det gått bra och dom råkade inte ut för några infektioner eller annat. Däremot fick min kompis en pojke för tidigt som fick hjärnblödning och fick en skada pga det. 
Har ni några erfarenheter om barn födda för tidigt?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ceciliaolucifer
0

Ett par i mitt område skaffade en sladdis. Dem hade allt och två fina pojkar. Sista graviditeten gick inte så bra. Jag ve tinte varför men hon förlöstes väldigt tidigt och han fick komplikationer av det och motoriken i armarna finns inte alls. Men han har aktivitet i benen. Man vet att han har ngn slags cp skada.

Synd om dessa familjer som drabbas. Det här har på ett sätt "förstört" deras liv. Misstolka mig rätt. Barnet älskas och är värd sin vikt i guld. Men jobbet kring den lilla kommer att pågå i många många år. Kamp med rättvisa för att ge barnet det den behöver mot myndigheter.

Mitt ex hade en lillasyster som föddes under stora komplikationer. Hon blev gravt cpskadad och kan i stort sätt inte göra ngt annat än att hålla upp huvudet och köra sin permo. Stackarn kan inte ens klia sig när hon får myggbett på sommaren. Hon är helt klar i sinnet och är som vilken 20 åring som helst, men fast i sin kropp., Jag såg hur mkt familjen led av allt extra jobb med att fixa assistenter och ta hand om henne. Familjen tvingades att hålla ihop tills hon själv flyttade hemifrån och förens då kunde föräldrarna skiljas. För allt hade varit så fel sen hon föddes emellan dem. Nu kan dem börja leva sitt liv.

hoppas ni förstår mig rätt.

Elisabeth-J
0

#1 Det är tråkigt att det slutar med skador hos en del barn men idag är läkarvården så bra att det är väldigt få fall som slutar med skador, i varje fall i större utsträckning. Men alla barn blir ju älskade ändå av sina föräldrar, så att dom led i alla dom åren kanske inte stämmer, det kanske var omgivningen som uppfattade det så?

Elisabeth 

lisette
0

min brorson föddes i v 31 pga havandeskapsförgiftning. han vägde då lite över 1600 gram. det var obehaglgit att se honom så liten o skör, slangar som stack ur näsan osv.

nu är han tre, busar som aldrig förr. han kan dessutom teckenspråk! inga allvarliga grejor, men ändå..

sambons lillasyster vägde runt 1900 när hon föddes. hon kallades myran hur länge somhelst. hon gick aldrig upp i vikt utan de fick konstaterat glutenallergi.

Believer
0

William är för tidigt född, dock bara 18 dagar och han vägde hela 3530g. Men iaf =)

Min mamma dock föddes för tidigt (minns inte hur mkt för tidigt), men hon vägde bara 1500g. Men som tur är är hon kry som en nötkärna nu =)

Elisabeth-J
0

Min älsta son är bara 10 dagar för tidigt född, han vägde 2750 g.

#4 Vilken tur att hon klarade det, för då var det inte många som klarade sig :) Men för flickor som föds för tidigt är chanserna större eftersom deras lungor är mer utvecklade än pojkarnas.

Elisabeth 

Believer
0

#5. Ja det var verkligen tur =) Ja, jag kan tänka mig att det var ovanligare att de överlevde på den tiden. Då fanns det ju inte lika mkt finesser. Hon är född -66.

MIRJAMI
0

Mina båda pojkar är försent födda. Den första var det värst med. Han fick ligga på neonatall bland alla förtidigt födda. Han kunde inte röra sig. De trodde att han hade en cp-skada, men det hade de fell i. Det letade efter en massa orsak men kunde inte hitta något fell och så småningom började han att bli bättre. Nuförtiden är han nästan vanlig 9 åring. Har fortvarande lite stellhet kvar i sina leder så att han är inte lika rörlig som andra barn. Vissa dagar så fungerar han bättre med sina leder och andra dagar får jag hjälpa han med tex. att klä på sig m.m.

Tydligen är det inte så bra att bäbissen blir för överburen heller..

Elisabeth-J
0

#7 Ja det har du rätt i, även överburna barn eller barn som väger mycket kan få problem och läggs vanligtvis in på den avdelningen för observation och provtagningar. Vad bra att det gick så bra för din son ändå.

Elisabeth 

CBA
0

Min minsta som är 3 år föddes 25 dagar för tidigt av okänd anledning. Jag fick en kraftig blödning och moderkakan hade börjat lossna, men varför det hände är väl bara "one of those things" :o)

Han var 44 lång och vägde 2325gr och var pyttepytt jämför med de andra bebbisarna på avdelningen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

sandra1977
0

min dotter ronja var beräknad 21/11-00,men valde att titta ut den 7/11,men hon räknas inte som för tidig eftersom det finns en marginal på 2 veckor före o 2 veckor efter planerat datum.

Repoort
0

Min kusin föddes 10 veckor för tidigt och vägde endast 1290 gram. Som tur var gick allt bra, inga skador på någon kroppsdel/organ. Hon låg i kuvös i några veckor och på några år så var hon ikapp övriga barn längd och vikt mässigt.

Myrra
0

Min första son föddes 1 månad förtidigt, han var 47 cm lång och vägde 2515g.

Han var slapp och livlös när han kom ut och hade bara 2 poäng av 10 på Apgar.

Dom rusade iväg med honom för att försöka få igång honom,när dom lyckades med det blev han sen uppkopplad till den massa maskiner på neonatalavd för observation. Vi fick åka hem 3 dagar senare,inga komplikationer efter den dramatiska starten!

Idag är han som vilken glad och pigg 8-åring som helst!