Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4184 ggr
Elisabeth-J
2008-04-03 18:40

Sluta med blöja

När slutade era barn med blöja?

Mina pojkar var ca 1,5 å när dom slutade på dagtid och ca 2,5-3 år nattetid. Jag började tidigt med potträning, redan när dom var 7 månader.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Annette
2008-04-03 22:35
#1

Våra slutade vid 3-års åldern, dottern var nog närmare 3,5. Vi hade ingen potträning alls, utan när de var mogna för det så blev det toa direkt.

miwi
2008-04-03 23:08
#2

mina bägge killar var torra innan de var 2. ingen särskild träning, men de fick  springa utan blöja på sommartid o så..

marielle1
2008-04-03 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Elisabeth, hur lyckades du med att träna dem så tidigt? Min dotter är 7,5 månad och jag har svårt att tänka mig hur det skulle gå till :)

AnnaLundin
2008-04-04 02:52
#4

Dagens blöjor blir ju inte obekväma att gå i trots att de är blöta, det är nog en stor orsak till varför barn blir torra allt senare idag.

Min äldsta dotter var "torr" på dagtid i nära ett år innan jag lyckades tvinga henne att låta bli att ta på sig blöjan, när hon var drygt 4 år. Hon litade inte på att hon kände signalerna utan blev fullständigt panikslagen om hon gick utan blöja och trodde hela tiden att hon skulle kissa. Hon är idag 6 år och fortfarande inte torr nattetid - känner inte när det är dags. Vi gör ingen affär av det och hon får själv välja mellaj blöja eller trosor varje kväll när hon lägger sig. Det blir oftast blöja. Men jag måste nog ta tag i så hon får hjälp med saken nu, tror jag…

Mitt mellanbarn, dotter även det, är 2 år yngre än sin syster och blev blöjfri dagtid på sommaren när hon var 2½. Hon är 4 år nu och använder oftast blöja på nätterna. Även hon väljer själv vid läggdags. Blöjan är oftast torr, men visst händer "olyckor" ibland.

Lillgrabben fyller 3 år nästa vecka och han har inget som helst intresse av att sitta på toa eller potta, vi får väl göra ett mer intensivt försök att jobba på det till sommaren när han kan gå naken ute.

Believer
2008-04-04 11:39
#5

Elisabeth, jag undrar samma sak som #3. Hur tränar man dem så tidigt som 7 månader? =)

CBA
2008-04-07 16:37
#6

Min äldssta var torr dagtid när han var 2 år men hade nattblöja en period till.

Minstingen som är 3 nu är inte det minsta intresserad av att gå på pottan eller toa, det är blöjan som gäller.
Det händer dock att han smyger in på toa och sätter sig på pottan sen kommer han och annonserar att han har varit duktig och får massor av beröm :o)
Bajsa däremot vägrar han göra annat än i blöjan. Han råkade en gång lägga en liten pärla i pottan men då blev han helt förtvivlad och efter det är det stop på den fronten.
Han kan hålla sig en hel dag från att bajsa om han får gå utan blöja, men samma sekund som blöjan kommer på så kommer det.

I somras dock var han istort sett utan blöja hela dagarna, tom när vi åkte bil. Men det gällde att ta småvägar så man kunde stanna bilen direkt ifall han började säga att han var kissnödig.

Vi tänkte ta nya tag med detta nu i sommar, det är ju så mycket lättare när det inte är massor av overaller och galonisar ivägen :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annons:
MIRJAMI
2008-04-08 01:38
#7

Min stora som bara slutade med blöjan när han var ca 3,5 år gammal. Det funkade inte med potträning utan när han slutade med blöjan så var han tor direkt både dag och natt. Nappen la han ochså bara av med. Vi var på besök hos en bekant och skulle övernatta där och så tappade vi bort nappen. Efter den natten så sov han utan napp. Det är vigtigt att barnet känner sig redo och inte blir tvingad till att bli blöjfri. Sedan ska man ju alltid räkna med att olyckor kan hända och om man nu ska åka längre utan att kunna besöka toan att det kanske är bra att ta på barnet blöja just under den tiden.

Upp till toppen
Annons: