Utflykter
Nu när våren är här så går barnen ut mer på utflykter med skola eller dagis, även med oss föräldrar. Ibland tycker jag att det blir tråkigt att hitta på vad man ska ha i matsäckskorgen. Ett par goda smörgåsar, choklad, frukt. Eller kalla pannkakor t.e.x. Skriv gärna förslag på olika rätter att ha med sig på utflykter.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Kall pastasallad med tärnade baconbitar, skinka eller kassler tex.
Vi får inte skicka med eget till utflykterna, kommunens policy… Det tycker jag är tråkigt, jag tyckte det var kul att packa utflyktsfika/mat!
Sonen fick ofta med sig frukt i form av physalis, kiwi, päron. Mjölk i en pipmugg (han var ganska liten då:) smörgås. Det var mer mellanmålsliknande som de skulle ha snarare än mat. Ska barnen iväg på längre utflykter och ska ha med sig mat, så beror det ju på hur det kan förvaras, om det ligger kallt i en kylväska eller ej. En termos med hett vatten som man stoppar i ett par kokkorvar i? Vattnet svalnar så det är snarare ljummet än varmt efter ett par, tre timmar. Grillat kycklingkött med avocado till, om barnet gillar det.
Sedan tog fantasin slut!

#2 - Why not? :o)
De baserade sitt beslut på att barnomsorgen inte får innebära extra utgifter för föräldrarna utöver barnomsorgsavgiften. Efter lite rabalder och skriverier i tidningen så kom de fram till att de inte kan förbjuda föräldrar att skicka med fika/mellis men de tillåter inte heller förskolor att be om medskickat fika.
De flesta föräldrar vill inte skicka med något till sitt barn som innebär att ens barn sitter där med något helt annat än resten av barngruppen- när alla andra barn gemensamt äter det som förskolan ordnat. Så i realiteten så skickar ingen med något eget längre. Känns lite trist ibland!

brukar fylla tortilla bröd med kall taco färs och de grönsaker barnen gillar…Mycket uppskattat :)

Smarta tips ni har här. Jag är nog en rätt tråkig mamma med mina mackor och choklad. Och joughurt ibland och saft om det är sommar då. Men jaja, ska försöka skärpa mig lite jag med d man ser era fina förslag.
Dock brukar det bli annat när barnen som går i skola ska ut på något. Då fixar jag oftast en kycklingsallad elelr något sådant. Eller baugetter med lite roligare fyllning i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min dotter älskar rostbiff och potatissallad. Perfekt på sommaren, det är svårare att hitta på något på vintern…