Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 901 ggr
Elisabeth-J
0

Barn som far illa

Min yngsta sons pappa lever tillsammans med en tjej som har ett barn sen tidigare och tillsammans har dom ett litet barn på ca 6 månader. Dom har alkoholproblem men inser inte själva att det är ett problem, för dom är det normalt att dricka sig fulla varje helg och ibland även i veckorna trots att barnen finns hemma. För ett tag sen fick jag veta att hon hade druckit 5 dagar i rad. Jag har flyttat långt så Robin träffar inte pappa så ofta men dom gånger han har varit där så har dom inte heller kunnat avstå från drickandet. När han är nykter är han en jättebra pappa men vill inte eller kan inte förstå hur alkoholismen påverkar barnen. Jag tänker mycket på dom små barnen som bor hos dom och lider med dom, jag vet ju själv hur det är, växte upp med en pappa själv som var alkholist.

För mig är det här jobbigt nu, jag vill hjälpa barnen och jag vill att dom vuxna tar sitt ansvar, inser att dom har problem och ser till att få hjälp. Om jag ringer och anmäler anonymt så görs ingenting, säger jag mitt namn så blir det ett helvete rent ut sagt som jag inte orkar med. Har ni några råd och tips på hur jag kan gå till väga? Det här får inte fortsätta som det är nu, barnen mår inte bra vilket märks väldigt tydligt på hennes son som nu är 10 år.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[LenaB]
0

På ett eller annat vis måste SOC få kännedom om hur situationen är i hemmet anser jag. Är det ingen annan än du som skulle kunna ta kontakten? Om du ringer anonymt så måste de ta det på allvar. Jag tycker de är väldigt vakna nu för missförhållanden i hemmen. En anmälan behöver inte vara en katastrof. Jag tror att de hjälper familjen innan problemet vuxit sig för stort och det är bra. Jag tror du gör dem en stor tjänst i längden om du ringer.

Vh LenaB

blondifire
0

du kan uppge ditt namn och din relation till den familjen, be och få prata med en på familjeenheten i den kommunen och förklara din oro som du gjort här. du kan ju faktiskt göra så utan en formell anmälan…

S*Winsnes Wilda

magma
0

Det låter väldigt jobbigt, stackars barn. Tänker speciellt på den lilla bebisen, vem ger den mat, byter blöjor, tar hand om den när mamma och pappa är fulla flera dagar i rad? *usch och fy*

Vad är det som säger att inget görs om du gör en anonym anmälan? Jag tror att soc är skyldiga att göra en utredning om det kommer in en anmälan?

blondifire
0

ja det är riktigt som #3 säger,dom måste utrreda alla anmälningar..

S*Winsnes Wilda