Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1713 ggr
Therese87
0

Smakisar vid 4 måns ålder?

Hur ska jag göra då?

Börjar såklart med en smakportion, ca 1 tsk om dagen..men hur utökar jag? När kan man gå över till en annan smakportion? Hur många dagar ska man bara ha ena smakportionen för att sen gå över till den andra? Och som sagt; på hur lång tid kan jag utöka portionen till kanske 2-3 tsk? Och  sista frågan; Vad ska jag börja med för smakisar??

Hehe massa frågor! Men jag vill så gärna vilja veta vad ni tycker så jag kanske kan få lite tips! Dottern min ska nämligen böja få smakisar om 2 veckor (ska bli sååå kul!!)

Tacksam för alla svar! Glad

Annette
0

Själv tyckte jag det var skönt så länge de klarade sig med bröstmjölk ;)

Therese87
0

Men jag vill så gärna börja introducera lite smakisar.. när det ändå är "tillåtet från 4 mån..

CarolaCarro
0

Jag gav ganska mycket på en gång om ja såg att min lilla gilla de.. Jag själv började med potatis sen blomkål morot osv.. Blev rekomenderad att börja med grönsaker rotfrukter först.. efter 1v var ja uppe i en stort portion om du frågar mig..  hade samma smak i 2dagar sen bytte ja.. Men sen är de ju olika från barn till barn.. Ja börja när min var 4mån.. Men sen slöt ja kanske efter 3v.. Eftersom han klara sig bra på ersättning fick lite "skäll" av BVC att ja inte gav mat så de var bara att börja igen..

Elisabeth-J
0

Jag har börjat med smakportioner med mosad potatis och morotspure. Det blev ca en sked i 2-3 dagar för att sen öka på till 3-4 skedar och därefter år dom som vanligt, det tog bara ca en vecka :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Therese87
0

# en vecka för dom att äta ena smakportionen helt då menar du? :)

Elisabeth-J
0

#5 Ja det tog bara ca en vecka från smakportioner till att äta helt. Det var ju så mycket godare att få något annat i munnen än vällign eller bröstmjölk så det gick inte att dra ut på det. Men det har fungerat bra för mina tre barn, mina syskonbarn och småsyskon, alla började ganska snabbt :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lilleann
0

Lita på dig själv, prova dig fram, jag gav också flera tsk om han tyckte om smaken och gillade det.Jag började före 4 mån, för det det är ju upp till var och en när man börjar. Lycka till

Therese87
0

# 7 men risken om man ger för mycket är väl att dom små liven får ont i magen? Det är det jag vill försöka förhindra så gott det går..

lilleann
0

#8 Ja men man ger dem ju inte så mycket så att dem blir olag i magen. Någon tsk tror jag inte är någon fara,men känner du för att ge bara en ska du göra det,då behöver du inte vara rädd för att barnet skulle få magont.

Believer
0

börja ge potatis och rotfrukter. och grönsaker, om du börjar med frukt och bär finns risk att h*n vägrar grönsaker sen =)

Therese87
0

# 10 hehe ja, jag tänkt just på det.. att dom söta , allra godaste sakerna, tar jag sist =)