Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1229 ggr
Elisabeth-J
2008-03-27 10:38
0

Påverkan och mode

Leksaker brukar vara en slags modefluga och alla vill ha sånt som kompisarna har men sen ligger prylarna där oanvända vilket jag tycker är så tråkigt för det är ju en del saker som är väldigt dyra. Robin hade länge önskat sig en stor transformers för att hans kompis hade en sån. Jag köpte den till honom i julklapp, 700 kr kostade den och den ligger fotfarande kvar i förpackningen trots att han önskade sig den i ver 1 år. Han önskade sig ett psp som inte är billigt direkt, han fick ett psp med både spel och filmer till i present, hans farmor, farfar och jag delade på kostnaden för det gick på över 4000 sammanlagt. Ja den var rolig ett par månader, nu är det hans kompisar som spelar på den när dom är här. Sen finns det småprylar som han köpt själv som har varit mode men knappt använts.  

Jag kommer nu inte att köpa något som han önskar sig bara för att kompisen har det, när han får något ska det vara det som ligger i hans intresse. Är det fler som har märkt av denna modefluga som inte ens intresserar egentligen?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Plum
2008-03-27 10:59
0

Hmmm vi har aldrig de problemen. :D

Våra barn får önska vad de vill, men är det nåt som de vill ha bara för Kalle har det får de inte det av principskäl. Jag vet hur det är, det leks med det en stund sen står det bara och samlar damm. Men de presenter som de däremot önskat av fri vilja de leks det med i större utsträckning.

Nu i julas önskade barnen en massa saker, vilket barn gör inte det, de fick sånt som de INTE sagt att de ville ha för att "Kalle" hade det och ALLA de leksaker leks det fortfarande med. Förr förra året köpte vi lite saker som "Kalle" hade och det leks det inte alls med längre, det lekte de bara med på julafton, sen  var inte det roligt, men däremot så "fria-viljan" leksakerna från den julen leker de fortfarande med. :D

Måste bara skriva liiite OT om det här med mode och trender. :D

Jag har en tonårsdotter och där vi bodde innan, låg det en ICA-affär precis sidanom, vi gick dit och kollade deras kläder lite då och nu, de hade MYCKET kläder där. Ibland köpte vi några fräcka jeans eller toppar till dottern. ALLA tjejerna i klassen tyckte kläderna var fina och när de fick reda på var de var köpta sa de "WOW att ICA har SÅ fina kläder, mamma måste ta mig till ICA", jag tappade hakan! Hade det varit i min klass så hade de skrattat och sagt "Men jisses, är ni så fattiga nu så ni måste köpa kläder på ICA?" Iofs hade de sagt det på ett snällt och skämtsamt sätt, men jag kommer ihåg att man INTE skulle köpa kläder på såna ställen när jag gick i skolan och jag trodde synen på mode och kläder hade blivit värre än den var då, men icke. :D