Någon som vet vad detta kan vara??????????
Min dotter är 12 v och 3 dagar…född 19 dec 07.
Förra månaden blev vi inlagda pga att jag inte fick henne att äta. De kollade prover för RS-virus och kollade blodprover. Det de hittade då var förhöjda värden på blodplättarna och de vita blodkropparna och förklarade det som att hon kunde ha en förkylning i kroppen och inte ville äta pga halsont. När vi gett alvedon supp så åt hon sen efter ca 30 min.
Nu är vi där IGEN!!! Förra veckan hade hon feber och var förkyld, åt då dåligt, vilket de kan göra sa BVC, men hon äter fortfarande dåligt! Får endast i henne 90 ml var 3:e timme! Var hos BVC i måndags och vägde henne. Då hade hon gått ner från 5400 till 5340g…. de sa då att jag får hem och kämpa med maten och komma igen 27 mars. Hon är helt ändavänd barnet!!! Har provat ge alvedon supp om det kunde vara halsen igen, men det hjälper inte. Provat byta mat (ger ersättning) men ingen skillnad. Hon skriker och skriker och skriker…. inget kan trösta henne ibland. Jag har lättast att trösta henne men ibland är det helt omöjligt! Hon skriker så hon tappar andan. Nappen vill hon inte ha, inte bröstet, inte flaskan…i ena sekunden skrattar hon i nästa skriker hon rakt ut….och BVC säger bara att det är säkert bara som hon är ett skrikit barn….jag vet inte vad jag ska göra längre för att hjälpa henne. Hon svälter ju ihjäl känns det som…..

ingen som vet??? hon försöker sova flera gånger men börjar efter en halv minut skrika igen….

BVC får du ju inte tag i eftersom det är helg i flera dagar till. Ring till sjukvårdsrådgivningen och förklara problemet nu på en gång.

har du inte numret till barnakuten på sjukhuset du tillhör? vi har en speciell barnrådgivning i kristianstad.
fast 70 gram är ändå inte så mkt. det kan handla om att hon inte ätit på ngr timmar.

min sambo tycker jag e överdriven…. nu har hon äntligen somnat på min arm på mage.

varför ger du henne suppar? har du inte provat flytande istället?

#5 de sa det till mig sist hon var dålig att jag skule ge det….så det har bara hängt med…

Vi gav våra suppar när de var små. Jag tycker det är det bästa och smidigaste sättet att få i dom alvedon.

är det jättefarligt att låta de sova på magen??? hon sover oroligt på sidan och rygg…har lagt henne på magen nu i soffan och hon sover lugnt just nu

Om hon trivs att ligga så, låt henne göra det. Detta hur de skall ligga har ju ändrats många ggr genom åren.

#9 jo det är ju det jag vet…vet med att de varnar för plötslig spädbarnsdöd när de ligger på magen…varför e det farligare?

#10. Ingen aning. Jag tror inte jag följde alla råd som fanns när barnen var små, de fick ligga som de trivdes bäst.

Om hon skriker som du beskriver och inte äter så verkar det ju vara något som är fel så jag tycker att du ska kontakta rådgivningen eftersom hon är så liten.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#12 nu sover hon lugnt så jag tänkte att jag avvaktar tills imorgon eller får jag ringa senare om det börjar igen…. var likadant sist och då hittade de ingenting mer än att det var förkylning… nu undrar jag om ett barn kan bli så av att man kanske skämt bort henne med att vagga henne till sömns…..hon blir alltid mer uppriven när jag lämnar över henne till någon annan också… detta skriket har hon haft sen hon föddes i stort sätt men de har inte trott att det är magen. hon har sempers magdroppar. Nu har hon ju även passerat 3 mån. Saken är bara den att detta panikartade skriket har varit lugnt ett tag…för att börja nu igen…men inget är ändrat i hennes mat elle så…

kan det vara nåt med överaktivitet och att det är därför hon skriker och inte har ro att äta?? Jag fick veta av mamma att jag själv som barn var överaktiv och att hon fick ge mig lugnande vid 7 mån för att reda ut mig… kan det gått i arv???

Ett barn på 12 veckor är inte bortskämt. Hon behöver tryggheten att vara nära.

hon har sovit hela natten… från 23 till 05 och då ville hon ha mat. fick då i henne 180 ml, men nu på morgonen vid 9 fick jag bara i henne 70 ml o resten av dagen ca 90 ml….kan det vara att hon e så liten i maten??? känns konstigt

#6 jag tyckte det var jättebökigt att ge suppar, så jag gick över till flytande med loke. har hon ont i halsen kanske det lenar lite med flytande tänkte jag.
alltså, visst så blir hon bortskämd med att gå o bli buren på. vi gjorde likadant med loke. sen när man la ner honom så var han jätteledsen. men vi slutade med att gå o bära på honom hela tiden för att få honom att sova. fast han var ju lite äldre än vad my är. men samtidigts å tycker jag att man ska få skämma bort de små… :D

#17. Lisette, jag tycker du har helt fel! Ett barn på 12 veckor som skriker kan man inte bara lägga ner och låta skrika. Inte om den är äldre heller för den delen. Man får ta reda på vad som är fel. Att gå och bära ett sjukt och ledset barn är inte att skämma bort!
#16. Är hon nöjd även när hon har ätit 70 resp 90 ml? Isf behöver hon kanske äta lite men ofta. Jag har alltid ammat mina barn så jag har ingen aning om hur mycket de har fått i sig, men är de nöjda och glada så brukar det ju vara bra.

men annette det är ju det jag skriver. loke var lite äldre än vad my är. han var typ 9 månader!

Pim- Jag idébombar bara nu…
Hon har inte ont i något öra?
Har hon ont i något öra så blir trycket större mot trumhinnan om hon ligger ner och då kan det göra riktigt ont.
Du har inte ändrat något i din kost eller börjat äta någon medicen som gör att din mjölk tagit smak?
En barnläkare sa till mig att det är bättre att ge flytande medicin (eller tabletter när man är så pass stor) än suppar då ändtarmen inte är ämnad för att ta upp något den vägen och att man riskerar att irritera tarmen där suppen får ligga och absorberas.
Har du tillräckligt med mjölk så hon kan äta sig riktigt mätt varje måltid? Tänkte på det du skrev att hon fick i sig mycket mer efter natten som hon fick sova helt igenom men sen under dagen så blev det bara lite.
Under natten så fylls ju brösten på om man inte tankar ur så det finns fri tillgång på morgonen och hon inte behöver jobba så hårt på att få ur något ur tuttarna.
Du smörjer inte in dig med någon hudkräm som luktar starkt och som kanske smakar illa när hon skall ammas?
Man får ju så lätt panik när de små liven inte vill äta :o/
Hoppas det löser sig snart!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#19. Du skrev även satt hon blir bortskämd, vilket är fel. Att bära små barn är inte att skämma bort. Jag skulle inte låta ett 9 månaders gammalt barn ligga och skrika heller. Har våra velat ha närhet har de fått det, inte katten är de bortskämda idag för det.
Min lilla är 5 ½månad… Han har blivit myyycket buren för att han inte vill ligga på golvet.. men nur har han lärt sig att vända på sig ta sig framåt och bakåt accepterar då golvet mer.. Inte kan man skämma bort en bebis med kärlek och närhet heller??
Min har sen han var 3v endbart sovit på mage eftersom han hade lite bök med magen vilket är borta men han älskar sin lilla mage ändå.. Så om du vågar låt henne sova på mage….
Jag blev nojjig när min gått ner 20gram och min BVC sköterska sa att de inte var någon större fara.. Om du oroar dig för maten så gör iordning lite då och då.. och kolla om du får i henne de..

#21 jag skrev att hon blir bortskämd att gå o bli buren, det blir hon ju och sedan vaknar de/blir oroliga när man lägger de ner. men jag skrev oxå att jag tycker man ska skämma bort de små.
det är bra om du läser allt innan du reagerar.
loke fick givetvis inte ligga o skrika, fem minuters metoden…

#23. Jag har läst dina inlägg och jag håller inte med dig.
jag skrev att hon blir bortskämd att gå o bli buren, det blir hon ju och sedan vaknar de/blir oroliga när man lägger de ner. men jag skrev oxå att jag tycker man ska skämma bort de små.
De blir inte bortskämda av att man bär dom. Där har du och jag skilda åsikter. Du får tycka vad du vill och läsa vilka böcker du vill. Själv förlitar jag mig på egen känsla och sunt förnuft. Inga fem minutetsmetoder eller Anna Wahlgrenböcker hos oss.

jag läser inga böcker och jag går på min magkänsla o sunda förnuft… för oss fungerade det absolut inte att gå o bära på honom i tid o otid för att få honom att sova.
anna wahlgren vet jag inte ens vem det är…
tyvärr kan man inte gå och bära ett litet barn dygnet runt för att den ska vara nöjd…man måste själv få sova så att man orkar vara uppe hela dagen efter, samt att man har kanske andra barn som behöver omsorg och trygghet dem också…
när minstan var nyfödd fanns inte en chans i världen att jag kunde bära runt henne hela tiden, fast hon säkert ville det…för där fanns 2 andra små barn som pockade på uppmärksamhet…
visst blir de "bortskämda" om de bärs hela dagarna…de vänjer sig ju inte direkt att somna själva i sin säng eller vagga om de hela tiden får somna i en varm trygg famn som absolut är det bästa för just dem men kanske inte för resten av familjen…
Pim vet inte alls vad det kan vara som gör att din lilla skriker men kan nog hålla m CBA att det kanske är öronen för det trycker ju mer o gör ont om man lägger dem ner…
Supparna slutade jag m att ge Tindra då hon till slut spände sig som en båge så fort hon skulle ha alvedon…har gett henne flytande sen dess o det har funkat mkt bättre…

#26 nej det är precis detta jag menar!
visst blir de "bortskämda" om de bärs hela dagarna…de vänjer sig ju inte direkt att somna själva i sin säng eller vagga om de hela tiden får somna i en varm trygg famn som absolut är det bästa för just dem men kanske inte för resten av familjen…
loke gjorde likadant, det var stört omöjligt att sätta in suppen.. värdelöst.

oj…nu var här många svar..
#20 jag ammar inte henne. Ger enbart ersättningen Pepti Junior. Hon slutade med att vilja ammar efter hon fick torsk och smittade mig med svamp på ena bröstet. Fick aldrig riktigt igång amningen igen sedan… Ska köpa flytande alvedon, kändes inte alls bra att läsa det som stod om supparna….kanske därför hon ofta e irriterad (röd) just runt analöppningen då….
Jag tror hon var inne i någon utvecklingsfas där och att hon kanske inte var helt bra sen sin förra förkylning och att hon sen fick sin spruta 19/3 gjorde väl sitt med för nu äter hon mkt bättre. Jag blandade 90 ml varannan timme och skulle ge henne och efter ett tag ville hon ha mer och mer och nu äter hon nästan upp 150 ml per mål och jag ger henne var 3 timme. Idag har hon varit jätteglad och god och skrattat så hon kiknat nästan när jag busat med henne….. känns så otroligt skönt nu och man känner sig jätteglad och lugn nu!!!
Det här med att bära runt och skämma bort, där är det delade meningar och jag tycker alla måste få göra som de tycker och känner att just sitt barn behöver. Har man fler små barn så är det ju svårare att jämt bära runt på den minsta än om man bara har ett barn.
Själv behöver jag inte vagga My till sömns, bara när hon e riktigt övertrött eller om hon inte är bra. Annars matar jag henne innan läggedax och hon blir sömnig, sen somnar hon när jag lägger henne i sängen….men hon MÅSTE få ha sin laban-filt med sig som hon drar över huvudet…..det är hennes gosenalle och tröst när mamma inte är där när man vaknar till….
Vad skönt hon är bättre! De brukar ju ha sina växt/utvecklingsperioder ja o då kan de va ngt mer hungriga,griniga…inget som passar dem utan allt är blä…skönt det är över för denna gång;-D
Ja det är som du skriver: alla gör vi olika m våra barn, det som passar en själv o sitt/sina barn.

#28 Det var skönt att läsa att det är bra igen, man blir ju så orolig för de små!
Min minsta är 3 år nu och han har fortfarande perioder som han har svårt att komma till sömns samt ha en lugn sömn om nätterna.
Då kan han ligga och gny och sparka i sängen hela nätterna och med lite eftertanke då så kommer vi ofta fram till att han är i någon slags utvecklingsperiod.
Ang. supparna så totalvägrar han få sådana. Han spänner sig så suppen flyger ut som en projektil ur rumpen på honom och då måste man stå och knipa igen skinkorna på honom för att den skall stanna kvar och det känns inte bra. Så vi gav rätt snabbt upp om suppar och började ge flytande alvedon, vilket vi oxå tycker ger ett snabbare resultat vid tex feber.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.