Barn iFokus

Barn

Etikett: 03-barn-1-3-år
Läst 2497 ggr
Telefonkontakt
0

Hur väljer ni förskola?

Jag är som sagt utbildad barnskötare och timvikarierar på Norrköpings behövande förskolor. Jag har upptäckt en jättestor nackdel med detta då jag nu väntar mitt första barn;

Jag ser förskolan inifrån personalens synvinkel. Så jag ser hur jobbar med barnen helt enkelt, och dessvärre så har jag redan kryssat för en förskola som jag inte vill sätta mitt barn på och har två stycken som jag skulle göra allt i världen för att få in mitt barn på.

Jag kommer ju inte att behöva gå omkring på förskolor på studiebesök sen, ialla fall inte till de som jag har jobbat/kommer att jobba på innan det är dags för mitt barn att börja.

Hur gör ni/har ni gjort när ni har valt förskola till era barn? Vad har ni haft för krav på förskolan? 

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
0

Eftersom du har jobbat på flera förskolor så har du ju inblick i hur personalen är och hur det fungerar så jag skulle välja en förskola där det finns personal som jag känner mig trygg med. Robin gick på samma förskola som jag arbetade på fast på en annan avdelnin och det fungerade jättebra. Det var fler i personalen där som hade sina egna barn på samma förskola.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AusaBausa
0

till felix valde jag den fsk som låg närmst hemmet och som hade plats. När sen Joel kom så ville jag ha en annan fsk(ett föräldraägt) men Felix var jätte ledsen o ville tillbaka t sitt gamla dagis så så blev det…

men när Felix började skolan så slutade även Joel på den fsk och var hemma med mig ngr månader då jag väntade Tindra, sen började han på sin nya fsk(föräldraägda) och fick där lära känna sina blivande skolkamrater(inga av dem som han gick m på gamla fsk skulle gå m honom i skolan…). När det sen var dags för Tindra att börja fsk så var hon garanterad plats där och där går hon ett år till för sen börjar hon skolan…

Vi stormtrivs på denna fsk och det är få barngrupper(20barn delade i 2 grupper) m stor fin trädgård att leka i!

Hade också ngr fsk jag absolut inte ville ha mina barn på och det visste jag tack vare att jag hoppade runt som tim.vick under min graviditet på dessa fsk…

Telefonkontakt
0

#2 okej. Dessvärre så är min närmsta förskola den jag inte vill sätta mitt barn på. Den ligger 20 meter från vår nya lägenhet vi flyttar till i juni, så jag går hellre en lång bit till någonstans där jag trivs och vet att barnet får det bra.

något privatägd ska vi inte ha, det blir för dyrt, sen så känner jag inte till några här i stan..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AusaBausa
0

#3 privatägd kostar inte mer än kommunal…inte dem här omkring iallafall…de följer samma taxa som vanliga..

AnnaLundin
0

Jag har valt bort förskola och har barnen hemma med mig i stället, av två skäl - dels har jag inte satt barn till världen för att förskolepersonal ska uppfostra dem åt mig och dels så finns ingen förskola i byn där de ska gå i skolan (bara dagmammor) och eftersom jag inte "behöver" ha dem där så låter jag bli.

Andy
0

Vi valde dagmamma istället för förskola, eller det fanns inte så mycket att välja på dagiset var fullt. Våra dagmammor är verkligen toppen så jag är supernöjd, ska givetvis försöka få in Leo där oxå till i höst.

Vi bor på landet o har ett dagis med 3 avdelningar som ligger vid skolan sen är det 2 dagmammor att välja på, om man inte vill ha dem inne i stan.(det är inget alternativ för oss).

Carita
0

Jag hade några önskemål.

1. Åldersindelning.

2. Små grupper med tillräcklig personal, och bra personal.

3. Egen kokerska.

4. Mycket utevistelse och aktiviteter.

Och alla önskemål föll in, det är inte den närmsta förskolan men det är värt att åka en bit.

AusaBausa
0

#5 ja har man den möjligheten så hade jag inte heller tvekat men vissa måste tyvärr jobba för att överleva…men jag hade gärna stannat hemma m mina barn t de blir stora om det hade gått!

Satte inte mina barn t världen för att andra ska passa dem men att låta bli o skaffa barn för att man inte kan ta hand om sina barn på heltid är inte ngt alternativ för oss. Jag anser att fsk är ett bra komplement till hemmet och visst fostrar de dem också men vi som föräldrar har fortfarande det stora ansvaret att se till att få en balans mellan dagistid och hemmatid. Det tycker vi att vi fixar bra här hemma(de har inte mga timmar per vecka)…barnen tycker det är kul att komma dit och leka m sina kompisar samt lära sig ge o ta och att samarbeta vilket inte är det lättaste att få ihop om man bor i en liten by utan jämnåriga o äldre syskon är på skolan…Det är INTE detsamma att vara hemma m mamma/pappa..

MIN åsikt…

AnnaLundin
0

#8 - jag kan väl tillägga att jag inte helt är lyxhustru, utan att jag jobbar en del om än på deltid. Jag styr mina arbetstider själv och förälgger dem till tid på dygnet när pappan är hemma, alternativ när barnen somnat - beroende på vad det är jag ska göra just då…

Det är absolut så att dagis/förskola/dagmamma är ett tillräckligt bra alternativ för dem som måste utnyttja det. Jag har förmånen att inte vara tvungen…

AusaBausa
0

#9 skrev inte att du är lyxhustru.. utan skrev bara att vissa måste jobba o då menar jag ett jobb du måste gå till en viss tid varje dag…hade gärna haft det som dig (även om du säkert har fullt upp du som alla andra…) jag hade stormtrivts att jobba hemifrån o få vara mina barn mer men JAG kan inte det o därför ser jag fsk som ett bra alternativ…

skönt att slippa vara tvungen att lämna på fsk/dagmamma! det tycker jag är jobbigt att lämna barnen på fsk/fritids och sen köra till egna jobbet som också är fsk! Sådär kul…hade hellre varit hemma o tagit hand om mina egna istället för andras…

men så är livet!

AnnaLundin
0

#9 - Och jag ville bara tala om hur fallet är, så att ingen går och surar ihop för att de minsann måste jobba och jag inte gör det… :D

*tänkte skriva mer men startar en ny tråd för det senare idag*

AusaBausa
0

#11 det är bra så du inte misstolkade mig;-D