Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1536 ggr
Caspia
2008-03-20 14:56
0

Bada

Vad ska man tänka på när man badar ett barn på 14 månader? Ska vara barnvakt (och uppenbarligen även badvakt) och behöver lite hjälp eftersom jag är rädd att föräldrarna tänker att någon detalj är så självklar att de glömmer berätta den.

Tacksam för hjälp.

Envishet och drömmar

Hjortronsylt
2008-03-20 15:19
0

Ursäkta, men vet föräldrarna om att du är så osäker (inget personligt, bara en fråga)? Tala om det för dom! Mycket oförutsett kan hända under roliga badstunden, tar en sekund att hamna under vattenytan!

Det låter som ni tillsammans skulle behöva gå igenom barnets rutiner och vanor vid badet så alla kan känna sej trygga. Känner du dej osäker så tacka nej till ansvaret att bada barnet annars.

Caspia
2008-03-20 16:24
0

Självklart vet de om att jag känner mig osäker och lite orolig över badandet. Det tillhör dock barnets kvällsrutiner så det känns viktigt att ha kvar.

Envishet och drömmar

Hjortronsylt
2008-03-20 17:07
0

Okey förstår. Se till att ha hand-stöd bakom ryggen på barnet och inte gå ifrån en enda sekund, en så liten kan hamna under vattnet på nolltid! Kolla vattenvärmen med din egen arm och ha bara vatten upp till maghöjd på barnet, när barnet sitter i. Använd en halk-matta i badkaret att sitta på, har du ingen sån så använd ett stort badlakan och lägg på botten.

Det kommer gå jättefint! Glöm inte badankan & badskum. Alltid lika populärt (för stor som liten…). :-)   Lycka till.

Caspia
2008-03-20 19:50
0

Tack för hjälpen. Bör man använda en termometer för att få rätt temperatur på vattnet?

Envishet och drömmar

Hjortronsylt
2008-03-20 20:48
0

Det behövs inte men om du är osäker så kan du göra det. Kan gissa det ska ligga på 38-39 grader nånting (varmare än ljummet).

Elisabeth-J
2008-03-20 23:19
0

Om du inte har en termometer så kan du känna med armbågen, när det känns lagom där så är det lagom för barnet.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus