Barn iFokus

Barn

Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 5008 ggr
pzyhr
0

Nyanställd och gravid?

Det står i lagen att "Rätten att vara föräldraledig finns från och med anställningens första dag". Det innebär ju att man efter studiderna söker ett bra jobb, och så fort man bli anställd kan man bli gravid eftersom man då har inkomsten säkrad, så att säga. Jag trodde att man var tvungen att ha varit anställd under en viss period för att ha rätt till föräldraledighet.

Är 25 år en bra ålder att bli gravid? (Under förutsättning att man har en bra utbildning och ett bra jobb, lägenhet, pojkvän sedan flera år tillbaka, körkort och egen bil).

Telefonkontakt
0

Man måste vara anstäld i 6 månade rminst för att få rätt till högre föräldrarpenning. Jag som är timvikarie och åker runt hela tiden får den lägsta, för jag blir nyanställd hela tiden för några dagar..

Men gravid kan man vara innan man börjar joba, för fäöräldraledighet får man alltid (jag tror inte att jag har fel, säg till om någon vet)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AusaBausa
0

ledig blir du ju alltid ;-D (svårt o neka ledighet när barnet är påväg ut,hihi) men har du inte jobbat, som telefonkontakt skriver, i 6 månader så får du mindre ut från försäkringskassan…

jag blev gravid under min studietid men hann springa runt på olika vick i 6 månader o fick ihop t en heltidstjänst o fick då inkomstbaserad inkomst o inte lägsta nivån som då var 60 kr om dagen(höjt summan men kan ej summan, kanske 120kr nu!?!..). Glad var jag iallafall att det mer ut!

Telefonkontakt
0

#2 Hur menar du med heltidstjänst..? Jag jobbar hela tiden men de säger att jag bara kommer att få lägsta, om jag hinner jobba i 6 månader. Sen så är det 108 kr om dagen sist jag hörde från en kompis :)

AnnaLundin
0

Föräldrapenning kan du få utan att ha arbetat alls, det finns en lägstanivå för föräldrapenning. FP baserar sig på din inkomst de senaste 6 månaderna före föräldraledigheten, så du kan i princip hoppa på ett tillfälligt välbetalt jobb när du väl har blivit gravid och på så sätt kunna få en bra föräldrapenning.

AusaBausa
0

När jag var gravid för hundra år sedan,(1997) så kunde jag genom att jobba på olika vick få ihop timmar som likställdes m att jobba heltid (skrev upp varenda minut jag jobbade) men vet ej om det hade funkat i dag…försöka duger!

Telefonkontakt
0

#5 de sa till mig att man måste ha en fast tjenst på ett ställe och som timvikarie som jag är så byter jag arbetsplats ofta.. Så jag får lägsta ialla fall, inte för att det hade spelat någon större roll om jag inte skulle pricka in att jobba tills den dagen bebisen kommer, för då hade jag fått ihop mina 6 månader :(