Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 3179 ggr
johan
0

Män kan också amma...

Kolla in den här artikeln..

http://www.alltombarn.se/du_och_barnet/man-nu-ar-det-din-tur-att-amma-1.6025

Ganska intressant läsning, men spana in detta:

"Sigbritt Werner är övertygad om att många män ger barnet bröstet för att lugna dem. "

Nu till min fråga: Har du som pappa eller pappan till dina barn någonsin låtit ert barn suga på hans bröst?

Jag måste säga att det har jag extremt svårt att tro. Man skulle veta vad hon har för belägg för ett sådant påstående.

// Johan

Mvh // Johan

MIRJAMI
0

Nej, min sambo har alldrig testat på det där med amningen. Han är inte den typen som skulle kunna tänka sig att testa det heller, utan då skulle han ha tagit hjälp ut av nappflaskan. Jag tycker att det är ju en fördel för en trött mamma om pappan ochså skulle kunna amma och ge näring och närhet för barnet.

Annette
0

Ibland går bara jämställdheten för långt. Det där tror jag inte ett smack på.

Telefonkontakt
0

Jag vet två män. Barnen blev ju lugna av det.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Linda-Lou
0

hm…jaa där går min gräns! Absolut inte att män ska amma ett barn.

Camilla66
0

Det låter som rent dravvel. För att inte säga lite äckligt.

johan
0

Jag tycker det rent praktiskt måste vara konstigt också. Med "riktig" tutte så tar barnet ju verkligen ett rätt stort tag, men hos en kille finns ju bara en bröstvårta. Då är det liksom mindre att suga på en än napp.

Plus att man skulle få en barn som låter som Gollum och hostar hårbollar…

Mvh // Johan

lisette
0

"ALDRIG" svarade min gubbe när jag frågade.

Elisabeth-J
0

Men oj!!! Nej jag tycker inte att det är ok och jag tror inte barnens pappa skulle ha kommit på den tanken ens. Nej då föredrar jag nog hellre att ge barnet en napp i pappas famn, då får barnet närhet samtidigt. 

#6 Håller med dig om Gollum och hårbollar Skrattande

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tom
0

#6, Gollum, Haha, gapskratt!  :-D

Tom

magma
0

*haha* Jag sneglade just på Mannens håringa bringa och la av ett fniss, vi sitter båda två och skrattar…Skrattande

Ida
0

Är det inte frustrerande för barnet att suga på ett bröst utan att få någon mjölk?! Bröst vill de väl ha av den anledningen, annars kan de ju lika gärna suga på en napp. Detta verkar helkonstigt.

Telefonkontakt
0

#11 jag har fått lära mig att det inte bara vill ha bröstet för mat, utan för närht och trygghet också

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

magma
0

Mmm, jo, du har rätt. Men mjölken i sig ger trygghet och avslappning, och när barnet suger så utsöndras oxytocin (stavningen?) hos både barnet och mamman vilket skapar både avslappning och stärker banden mellan mamma/barn. Samt är en förutsättning för att mjölken ska rinna till överhuvudtaget.

Är fundersam hur det skulle gå till rent praktiskt, barnet kan ju inte få in mer än en liten "nippel" i munnen, om inte mannen ifråga har hängtuttar dvs? Bebisar har ju inte enbart bröstvårtan i munnen, utan en stor del av vårtgården också och "masserar" ut mjölken med gommen och tungan snarare än suger med läpparna?

charlie
0

Manniskan ar en underlig varelse. Det finns de som forskar i att begripa universums minsta bestandsdelar och sa finns det manniskor som inte ens begiper vad en manniska ar for nagot.
Om man kanner sig sa otillracklig som pappa att man maste ta till sadant har sa tycker jag att man borde adoptera bort sitt barn. For det verkar tydligen vara dar for pappans egna skull…

---

Denna kommentar har tagits bort.
magma
0

#14: Du har så rätt…Fundersam

sasha-
0

Fy va äckligt..

blondifire
0

känns lite peddovarning på det där..nää pappor kan skapa närhet till sitt barn på många andra sätt..

S*Winsnes Wilda