Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2858 ggr
Telefonkontakt
0

Kö till förskola?

Haha, jag borde ju kunna det här med tanke på att jag jobbar som timviakrie innom förskolan, men jag har ingen aning.

Hur ligger det till, ställer man sig i kö för en förskoleplats? Och isåfall, när gör man det? Min syster kom och sa att jag skulle ställa mig i kö nu - men jag har 20 veckor kvar innan barnet ska födas, så det tvivlar jag starkt på till de kommunala att man kan göra..

Hur ligger det till i era kommuner? Själv bor jag i Norrköping :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

lisette
0

fyra månader innan barnet ska gå på dagis ska man ställa sig i kö. men jag vet att det finns många som ställer sig i kö redan när de är gravida. beror säkert på att det är långa köer där man vill ha barnen,.

marielle1
0

Det beror nog på vilken kommun man bor i. I vår kommun kan man ställa sig i kö tidigast 6 månader innan man vill att barnet ska börja.

MIRJAMI
0

Man kan inte ställa barnet i kön när man är gravid!! Jag har hört att en dell vill gärna göra det men det är inte tillåtet. Jag ställde min lilla son i kö ca 4 månader innan jag skulle börja jobba, innan dess fick man inte ställa han i kö. Man kan alltid sedan när man har fått barnet höra efter med BVC, de brukar kunna sånt här.

lisette
0

jag har hört om de som ställt dem när de avrit gravida. beror kanske på om det är kommunalt eller privat..

JMax
0

Norrköping är fyra månader innan man ska börja arbeta igen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AusaBausa
0

Ja vi har också 4 månader innan att man kan sätta sig i kö på kommunalt. Medans på den privata fsk så kan man sätta sig redan när barnet är ofött. Samt att småsyskon har alltid förtur.

Telefonkontakt
0

#5 tacktack!

Believer
0

Men, om man t.ex ställer barnet i kö vi säger 6 månader innan h*n ka börja. Och det blir en ledig plats efter 4 månader. Om man inte tar den platsen, hamnar man då sist på listan? Eller får man en plats sen efter 6 månader? Det där börjar bli ett större och större frågetecken i mitt huvut. Och vad händer om det inte finns en plats efter 6 månader?

Telefonkontakt
0

#8 då får man kanske plats på en annan förskola?

Jag håller precis att få en ny lägenhet och dessvärre så ligger dne granne med en förskola jag jobbat på förra veckan.. Och jag vill inte att mitt barn ska hamna där, så jag hopas på att jag får plats längre bort istället.. Ibland kan det vara bättre

MIRJAMI
0

Om kommunen har tex. max kö tid på 4 månader, så ska du få dagisplats innom de fyra månaderna. Jag tror att om man tackar nej till platsen man blir erbjuden hamnar man sist i kön. Om jag kommer rätt ihåg så ska man även fylla i vilket datum man önskar dagisplats i papperet man ska fylla i när man ställer sig i dagis kö.

Telefonkontakt
0

Om man vill ha plats på förskola från att barne tär 12 månader (tidigast barnet får börja utan att man kan bli nekad) så måste man ju ansöka innan barnet får gå på förskola, och då kan man inte tacka ja till en plats tidigare, tror inte ens att man blir erbjuden en plats tidigare än vad man får då..

Believer
0

okej, då blev jag lite klokare =)

AusaBausa
0

säger du nej till en plats blir du sist  kön igen… tror inte de erbjuder plats på fsk innan det datum du skriver i ansökan!

Det ÄR ett virrvarr av alla regler inom fsk tycker jag. Kan aldrig hålla reda på det.Tur det finns på papper;-D