Barn iFokus

Barn

Etikett25-off-topic
Läst 4807 ggr
Josefinalm
2008-02-25 23:30
2

Smisk

Blev så förvånad när en kompis nyligen berättade att hon fick smisk när hon växte upp. Vi är ju födda på sjutiotalet. Det kan ju inte varit vanligt? Det var väl till och med förbjudet. Hemskt.

lisette
2008-02-25 23:34
0

det är nog vanligare än vad man tror.

blondifire
2008-02-25 23:36
0

barn aga blev förbjudet i sverige först 1979.sen skiter många i det fortfarande..

jag e född 1970 o min morsa slog mig hela min uppväxt..sen,visst är det skillnad på smisk o misshandel men det är likväl ett övergrepp anser jag…

S*Winsnes Wilda

Josefinalm
2008-02-25 23:46
0

#2 Klart att det är ett övergrepp vilket som. Kompisen fick smisk på rumpan och det är ju ett övergrepp, fast klart värre om det är knytnävar inblandade men hemskt ändå.

Elisabeth-J
2008-02-26 01:20
0

Under 70-talet var det vanligt med aga för det var ok att aga barn, det tillhörde uppfostran som det ansågs då.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

MIRJAMI
2008-02-29 21:55
0

Jag åkte ofta på stryk om jag inte gjorde som mina föräldrar sa. Jag är ochså född på -70 talet…

Heda
2008-03-01 22:50
1

Jag är född på senare 80 talet,själv så växte jag upp med smisk.
Jag var ganska gapig och stökig som barn och fick ofta smisk av mina föräldrar.
Men det är inget som jag haft "problem" med jag har aldrig sätt det på det viset att dem misshandlade mig, för det tycker jag inte.Men sen så skulle jag aldrig själv göra så med mina barn för det finns andra bestraffningar att ta till.

blondifire
2008-03-02 00:11
0

#6,det ursäktar verkligen inte deras beteende! vad du tror har det inte påverkat dig men det sociala arvet är starkt.jag har sen jag fick min förste som nu är nästan 18 år(har 4 barn) kämpat emot det.även om man tänker att så ska jag inte göra så kommer det stunder då orken tar slut,det är då man måste tänka ett steg längre.jag har alltid försökt prata med nån om det,typ,idag var han så jobbig att jag ville smälla till honom,då sätter man ord på känslorna o dom blir lättare o tygla.har aldrig på nåt sätt slagit nån av mina barn,och jag är den första på 3 generationer som jag vet,dom andra i min släkt har slagit o blivit slagna..

S*Winsnes Wilda