Ett livsöde.
Alf Robertsson sjunger en sång om när han satt i en bar och en kvinna kom in och berättade om sitt liv. I går kväll satt jag nere vid poolen i baren och en ung kvinna gjorde mej sällskap. Jag bad henne berätta lite om sitt liv i Uganda. Hon berättade att hon bodde hos en aunt här i Mbale, men hon kom från norra Uganda. Hon berättade att hennes far hade varit ingenjör men även kapten i en arme. Rebellerna "Lord`s Army" hade försökt värva honom, men han hade vägrat. En dag när han åkte mc genom byn, så blockerades plötsligt vägen av rebellerna från båda hållen. Han hade dock lyckats undkomma. Han tog med sig hustrun och dom 3 äldsta barnen och flyttade hem till sin far. På natten kom några grannar och sa att dom behövde hjälp, så man öppnade för att släppa in dom. Det visade sig vara en fälla och fadern, modern och farfar fördes ut. Först hade man våldtagit modern och sen bett fadern döda henne eller sin egen far. Alla 3 hade vägrat och till slut hade man skjutit farfar, sen modern och då hade fadern blivit galen och man "choppade" honom i bitar med machetes tills han var död. Hon var 13 år och äldst och såg alltsammans tillsammans med syskonen. Ett tag önskade jag att jag inte ställt frågan.
En Basungo i Uganda.

usch vilken hemst historia. =/

Hua vad fruktansvärt.
Starkt av dig att höra på denna historia.

Tårarna kommer fram när jag läser denna hemska berättelse. ja det finns så mycket livsöden som inga barn skulle behöva få uppleva.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Denhär tjejen på 22 år kommer hit ibland och använder en av dom 3 datorer man har här på hotellet. Hon berättade också att hon sökt och blivit antagen till ett universitet, men av ekonomiska skäl inte kunde börja studierna, inte ens en kvartstermin, som man kunde gå. Jag ska försöka ta reda på hur mycket det kostar om det finns nån av er som vill hjälpa eller känner till nån fond. Jag upplevde henne som mycket begåvad.
Om alla här skramlade om så bara en tia var tror jag att det skulle räcka väldigt långt därnere…

#5 ja verkligen!
men det borde ju finnas fonder faktiskt.
stackars människa. det där ska ingen få uppleva!

Ush vilket hemskt öde! Gråter av det du skiver!
Tycker vi alla borde skänka en slant till denna tappra kvinna som trots sina hemska minnen ändå orkar leva vidare och drömma om ett bättre liv!
Någon som vill hålla i en insamling??
Jag ska kort beskriva en annan historia som en av mina supervisors har berättat för mej. Detta hände innan jag kom hit.
Han hade en arbetsplats som han besökte varje dag. Han uppmärksammade en kvinna som alltid låg på marken på nån kartong bit och hon verkade ha svåra smärtor. Han frågade till slut varför hon alltid låg där och det visade sig att hon inte hade några släktingar och i princip bara väntade på liemannen. En dag frågade han henne om hon ville åka till ett sjukhus och hon svarade att hon inte hade några pengar. Han sade då att om hon lovade att stanna kvar på sjukhuset, så skulle han betala kostnaderna. Hon lovade och han tog henne till sjukhus, men då uppstod nästa problem vem skulle se till att hon fick mat? Han frågade grannarna, att om han gav dom ca $6 om dan kunde dom då besöka henne varje dag och se till att hon fick mat. Dom lovade och idag är hon helt frisk. Det kostade honom ca $200 och ni kan ana hur tacksam hon är idag. Min supervisor är från Filippinerna och även där är man fattig. En sak har jag sett och det är att den fattige delar med sig av det lilla dom har, men en rik håller väldigt hårt i börsen.
Det är så overkligt för mig att det är som att se en dålig film där allt är påhittat. Jag kan inte i närheten sätta mig in eller förstå hur fruktansvärt det måste ha varit.
Tom
Hugaligen vilka historier. Säger som Tom att det går över huvudtaget inte att sätta sig in och förstå sådana situationer som dessa kvinnor fått genomlida. Brukar ofta tänka på S-B Taubes sång "Varför skola mänskor strida, varför skall det flyta blod" då jag läser eller hör sådana historier där folk blir dödade av en eller annan orsak eller får lida på andra sätt.
Trots mitt pressade dagsschema har jag lyckats forska vidare i hennes öde. Hennes far var livakt åt president Obote, när han vistades häruppe i Mbale. Dom kom från samma stam Luo och talade Langi. Fadern hade 3 hustrur, så den som kommer med henne hit är hennes halvsyster. Hon har 4 syskon varav dom 2 som var med på avrättningen inte hade klarat av det lika bra som henne. Hon har totalt 9 halvsyskon. Hennes dröm, vilket även var faderns är att hon ska bli advokat. Hennes moster är advokat och hennes mamma hade betalt alla studiekostnader för mostern, men hon får ingen hjälp av henne. Nu kommer det svåra, när jag påpekade att hon måste göra nåt av sitt liv och det finns inga ord i världen som kan beskriva den blick jag fick, när hon undrade om jag hade nåt bra förslag. Pupillen blev jättestor och det närmaste jag kan komma med en beskrivning är att jag såg en djup avgrund och kanske hopplöshet. Hon sa senare att hon är som en lam människa, för hon behöver pengar och för att tjäna pengar måste hon jobba och för att få ett jobb måste hon göra en "carpet interview" dvs sex på en matta. En väninna hade gjort det och idag har hon AIDS och inte så långt kvar. Gläd er åt att ni inte är födda i tredje världen.
"If you have food in the refrigerator, clothes on your back, a roof overhead and a place to sleep you are richer than 75% of this world. "If you have money in the bank, in your wallet, and spare change in a dish, you are among the top 8% of the world's wealthy.
"And if you get this on your own computer, you are part of the 1% in the world who has that opportunity."
"If you woke up this morning with more health than illness …. you are more blessed than the many who will not even survive this day.
"If you have never experienced the fear in battle, the loneliness of imprisonment, the agony of torture, or the pangs of starvation .. you are ahead of 700 million people in the world.
"If your parents are still alive and still married .. you are very rare.
If you can hold your head up and smile, you are not the norm, you're unique to all those in doubt and despair."