Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 810 ggr
Zebben
0

Några frågor om Era rutiner i vardagen

Har en 2½ årig dotter, som är väldigt duktig och trevlig att ha att göra med. Har inga problem alls med henne, men dock några funderingar i hur andra gör.

1. Hur fungerar det i Era barnfamiljer vid middagsbordet. Måste barnet/barnen sitta kvar tills Ni vuxna har ätit upp eller tills den sista i familjen har ätit upp eller få alla gå allteftersom de själva är klara?

2. Om Ni köper lördagsgodis och barnet inte äter upp detta på lördagen utan har godis kvar till söndagen, får barnet äta upp det på söndagen eller väntar man in nästa lördag. I så fall köper man mindre godis kommande lördag eller får barnet samma mängd?

AusaBausa
0

1) barnen sitter kvar tills de själva är klara, får sen lov o gå! Har de kompis med så får de vänta på denna eller att kompisen sitter kkvar o väntar på mitt barn.

2) nästan aldrig ngt godis över men skulle det bli det så är det slut till nästa helg(vet ej hur det försvinner;-D) barnen får inte äta det dagen efter dock!

Annette
0

1. De får gå när de är klara.

2. Jag har ingen koll på om det blir godis över. Det är mycket möjligt de har godisgömmor i rummen som jag inte vet om.

miwi
0

1. barnen sitter kavr vid bordet, tills bägge barnen är klara(har 2) eller om kompisar finns med, tills alla barnen är klara. sen får de duka bort sina grejer och gå.

2. nej, har inte godiset ätits klart på lördag, så är det nästa lördag som gäller. gods på andra dagar tillåts endast om det är en fest , eller annat speciellt. och ja, då köper jag mindre nästa lördag.

Pomperipossa
0

1. Båda sitter kvar en stund efter att de ätit klart. Båda plockar dessutom bort sin disk från bordet.

2. Lillan sveper sitt godis så det är liten chans att nåt finns kvar. Sonen äter inte lika raskt så där brukar det bli över. Det sparas till nästa lördag.:) Finns det godis kvar sedan föregående helg så köps det inte lika mycket.

AusaBausa
0

här plockar självklart alla undan sin tallrik också!

Zebben
0

Ok, tack för Era svar! Roligt att läsa.

Vi har bara en dotter (2½ år) och hon får sitta så länge hon vill. Men oftast går hon när hon ätit klart. Jag och pappan funderar lite på hur man ska göra med att sitta kvar eller inte sitta kvar. Men det lutar åt att hon får fortsätta gå direkt efter att ha ätit. Svårt att motivera dem till annat. :-)

Hon dukar av ibland, inget vi har som krav. Men hon är så otroligt duktig med att hjälpa till med så mycket annat så vi har inte varit så hårda på det. Hon dukar oftast fram till allihopa. Städar i sitt rum, plockar ur tvättmaskin/diskmaskin (med hjälp) och hänger upp sin egen tvätt på tork. Ger hundarna mat nästan varje dag.

Godiset är ju en annan sak. Hon får lördagsgodis, men äter sällan upp alltihop. Att spara till nästa vecka, har vi ännu inte gjort. Vet inte om man ger dem budskapet att "trycka i sig"  mer då för annars blir man av med det? Jag vet inte… Fundersam

Chirak-96
0

Barnen får gå när de är klara, de har inte tid att sitta och konversera om hur dagen har varit ;p  De dukar undan sin disk.

Godis som blir över (om det nu blir nått) får oftast ätas upp på söndagen eller så glöms det bort och då kastar jag det.