Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 2388 ggr
LiindaLarsson
2008-01-08 22:43
0

Hur mycket?

hur mycket ska man amma sitt barn??

När ska man amma det? ett litet barn skriker ju inte för att den vill att man ska mata den hela tiden??

När vet man att den är hungrig??

kanin
2008-01-08 23:16
0

Du lär dig höra det på skriket.

AnnaLundin
2008-01-08 23:19
0

Amning ger både näring och närhet, amma du så mycket som det verkar att bebisen VILL amma.

Ett riktigt litet barn skriker för att det är hungrigt, har ont nånstans eller längtar efter närhet. Möjligen även om barnet blivit övertrött.

CarolaCarro
2008-01-09 01:05
0

På BB när Kevin skrek och han var otröstlig men hade precis ätit sa dom amma. de är både mat och tröst för bebisen

lisette
2008-01-09 01:10
0

du bör ju amma minst var fjärde timme, men ofta vill de ha oftare.

skriker bebisen så prova och se om h*n vill ha mat, annars är det kanske en ny blöja som är felet. eller att man har lite ont i magen.

man lär sig efter hand.

Annette
2008-01-09 08:36
0

Det där med var fjärde timme skrotades för länge sedan. Numera är det fri Amning. Man väcker ju inte ett friskt barn för att det skall äta.

Pomperipossa
2008-01-09 08:48
0

Är blöjan bytt och allt verkar ok så är det bara att erbjuda bröstet. Amning innebär så mycket mer än bara mat….

AusaBausa
2008-01-09 19:59
0

Jag gillar inte fri amning…detta sa dem att jag skulle ha på äldsta barnet o det funkade inte på honom! Han åt en gång i timmen i ca40min…gick upp dubbelt så mkt i veckan som var normalt (så dålig mjölk hade jag inte heller..).o han skrek konstant! Han hade alltid ont i magen(kolik) och när jag tillslut provade o låta honom pausa i 3h blev det mkt bättre! Detta efter rekommendationer från barnläkare. Grabben fick nöja sig m mat var tredje timme o skrek i början men vi fick ut o valla honom i vagnen o trösta så gott det gick på annat sätt och som jag skrev så funkade det o han slutade skrika och blev mkt bättre i magen…

så att alltid säga tillämpa fri Amning är inte rätt…då det kan bli så fel på fel barn! Man får nog prova sig fram själv m hjälp av BVC.

LiindaLarsson
2008-01-09 20:43
0

Tack :)

Believer
2008-01-10 11:25
0

Nu ammades ju inte William utan han fick ersättning, men han fick äta när han var hungrig. Dock när han var nyfödd och han blev gul, var vi tvungna att mata honom var 3:e timme. Det innebar emellanåt att vi var tvungen att väcka stackarn. Det kändes i hjärtat men vad gör man

Facklan
2008-01-14 01:24
0

jag kan säga att när jag var vaken var det skrik så var det  tröst, bröst, blöja o se'n mer bröst …

Det är rätt tydligt om man vill trösta genom ammning om barnet inte vill amma !!!!

Jag kan säga att i början är det bättre att testa en gång för mycket än en gång för lite … se'n när man börja se ett mönster är det annat men i början är det bara bra att amma mycket många gånger är man ändå vaken o hemma med barnet så är det ju ingen fara. det blir klart lättare då barnet har tillväxtperioder o man ska få rätt tillgång .. jag tror att man inte har nått att förlora på det i början  det är inte så att dom kan få i sig för mycket .. jo men det kommer ju bara ut igen !!!

AusaBausa
2008-01-16 19:42
0

#10 ja eller så äter de så mkt så de får en fruktansvärd magknip;-D mindre kul för dem!

magma
2008-01-17 04:54
0

Min son ville äta och ammas ofta, och hade kolik. Enligt vår barnläkare så vill barn som har ont tröstas genom att ammas (eller äta från flaska om det inte ammas) och det blir en ond cirkel: täta mål= värre kolik=större tröst/amningsbehov. Men det kan lika gärna vara koliken som gör att barnet vill ammas ofta, som att de täta målen är orsaken till koliken. Då är den enda utvägen att göra som du gjorde, att låta magen få vila ett par, tre timmar mellan målen.

CarolaCarro
2008-01-17 11:28
0

Ni som haft barn med kolik skulle inte nappen va som en tröst för dom? Eller är det mest för att de är mamma som dom vill suga? Eller har någon testat om napp går lika bra?

AusaBausa
2008-01-17 21:30
0

Vi testade med napp på honom men tyvärr var det inget han gillade…han klöktes av den, provade flera ggr men samma visa alltid. Tyvärr! För har fått för mig att den hade kanske tröstat lite den också när han hade som ondast!