frukost innan dagis?
nu när jag låg o drog mig innan jag var tvugnen att gå upp så funderade jag på hur man gör med frukost till barnen innan dagis.
kan ni inte berätta era morgonrutiner och även berätta hur ni har gjort när barnen var mindre (inskolningsdags) när det gäller frukosten?
Det beror ju lite på när de börjar..men Arvid har nu börjat skolan och han äter frukost hemma. Tyvärr har det blivit framför TVn…men så är det när jag alltid är själv med alla morgonrutiner(min man börjar kl 7) och man vill ha det lugnt. Alva som är 4 äter frukost på dagis. Där äter de kl 8 så det funkar bra att lämna henne vid 7.50 och Arvid till skolan kl8. Alva var jag däremot tvungen att börja med frukost på dagis fast att jag kanske hade kunnat ge henne det hemma…men den lilla damen är ingen morronmänniska och kan definitivt inte äta frukost innan kl 9 om man är ledig. Alltså var det svårt att få i henne nåt när det var tidigare hemma. Funkar bättre när de äter många i grupp på dagis.

Lillan äter frukost både på dagis och hemma…. Hon är visserligen ganska duktig att äta så det brukar bli en macka eller så hemma och sedan riktig frukost med gröt på dagis. Nu har vi haft sån tur med henne att hon älskar att vara på dagis. Dessutom är hon morgonpigg som sjutton!! Vid 5-6 har hon alltid varit vaken.:)
_#0: kan ni inte berätta era morgonrutiner och även berätta hur ni har gjort när barnen var mindre (inskolningsdags) när det gäller frukosten?
_Med Just inskolningen så brukar den förläggas vid andra tider än direkt på morgonen. Tror inte något barn skolats in med "matrutiner" hos oss på dagis mer än över lunchen. Men det beror ju självklart på när barnet börjar dagis. Äter de frukost en timme innan den serveras på dagis känns det ju lite onödigt. Sen är det ju också upp till hur barnet fungerar på morgonen.

Våra fick bara en frukost, antingen hemma eller på dagis, beroende på vistelsetid.

Mina barn åt frukost på dagis men det hände ibland att dom vaknade väldigt tidigt, då åt dom frukt hemma.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
när barnen började på förskolan så var de runt 1-1.5 år och då åt de välling på morgonen och sen åt de frukost på förskolan.
Nu när de är äldre så äter de frukost hemma eller förskolan/skolan beroende på lämningstid. På förskolan serveras frukost kl.8 så lämnar man ex kl.8.30 så blir det frukost hemma..samma m fritids…äldsta går inte på fritids så han äter hemma alltid…
Tidigare åt alltid lilleman frukost på dagis, men sedan jag gick ner i arbetstid börjar han senare och kommer först efter frukosten. Vårt problem är att han fortfarande dricker välling på mornarna (vällingen i sig är inga problem) och därefter inte orkar någon frukost…
Vi har fått vända på alltihop - frukost först, sen välling innan vi går. Frukost blir tillsammans med storebror, flingor och mjölk eller liknande.
Eftersom vällingen är en för honom väldigt väldigt viktig ritual så vill det sen till att det blir rätt! Han dricker den liggandes i soffan med "rätt" kudde, "rätt" filt och "rätt" morgonbarnprogram och dessutom måste han få vara själv - ingen annan får vara i närheten. Brukar vara lämpligt att ta till lagom till man själv skall göra sig iordning och ikläda sig dagens makeup. Sen ska det vara perfekt temperatur och helst i någon rolig flaska, och innan man börjar ska man smacka tre gånger med tungan. Sen njuter han i fulla drag den minut det tar att dricka upp den, å sen är han som en solstråle hela dagen!
Kan tillägga att denna ritual inte är speciellt rolig om man har vaknat lite lite sent och har knappt om tid…
#7: Låter som man ska ha väldigt god tid på sej och att det tär en del på tålamodet….
Mellis börjar FSK kl 8, till deras frukost, de dagar hon är där.
Hon sover till 7 o ibland gärna längre så hon hinner inte äta ngt här hemma. Skulle hon vakna tidigare är hon hungrig men skulle hon äta hemma skulle hon inte äta på FSK så vi tassar för att inte väcka henne. (All sömn hon kan få behövs också FSK-dagarna.) Ev kan hon ta o knapra på ett kex i bilen på väg dit.

#7 läste med ett stort leende på läpparna o hoppas intew loke blir så. låter väääldigt omständigt.
men din son vet vad han vill, det är ju bra! =)
Suck…. Ja, han VET ju det… och det får man väl uppmuntra antar jag, inom rimliga gränser… dubbelsuck… ;-)
Men han är ju "minsting" och av någon anledning har man frångått alla teoretiska krav på hur saker och ting skall vara och accepterar det mesta - hela familjen, även hans syskon! För det kan väl aldrig vara jag som börjar bli äldre och att orken att ta dispyter börjar tryta? 
Nääääää, inte då! 
Min äter välling hemma men han börjar ju inte förrän 8.45 varje dag på dagis. Sedan har de frukstund med barnen och sedan lunch 11.30
Jag tror inte att han skulle orka äta frukost och välling.

vi är ju lite trötta i vår familj, så jag tvivlar på att jag hade fått upp mig och loke i rimlig tid för att äta ngn som helst frukost innan dagis. när det väl kommer.
#11 det är väl konstigt? det verkar som om man tillåter mer med det yngsta barnet. kan märka det på mig själv nämligen.
Mina 3 barn går upp kl 05.00 på morgonen och äter sin frukost runt 05.15, sen är det dax att hoppa in i bilen vid 05.45, framme vid dagis och fritids vid 06.30, fritids serverar frukost kl 07.00 och dagis har sin kl 08.00. Så dom får lov att vara riktigt morgonpigga!
Wow..hade jag väckt mina barn vid den tiden hade jag nog fått klä på dem i sömnen…definitivt inte fått i dom nån frukost. Äter de verkligen eller är det välling i flaska?
Hoppsan…läste nu lite mer noggrant…fritids stog det ju oxå så jag gissar att det inte är välling där…men har de verkligen matlust så tidigt?
#14.Har du långt till dagis/fritids och jobb ?
Helt plötsligt kände jag att man inte ska klaga….fast det är tufft ändå ibland när barnen sätter sig på tvären och att det alltid är jag som lämnar på morronen. Men jag ska inte klaga, dagis och skola ligger 5 resp 10 min hemifrån. Sen har jag en kvart till jobbet. Det är kanske lyxigt…har alldrig jobbat längre hemifrån.
#16 Bor ute på landet, små slingriga vägar= köra sakta.
Barnen går på Dagis/Fritids i stan + att jag börjar mitt jobb tidigt.
Jodå nog äter dom allt, jag kokar mannagrynsgröt, det är populärt!
Det blir ju en vana att gå upp tidigt,som allt annat.
Men naturligtvis är dom trötta på kvällen, dom sover sött kl 19.00!
Måste bara säga att det finns ingenting som heter dagis längre. Det existrerar alltså inte över huvud taget och att säga dagis känns som en väldig nervärdering mot barnen nästan eftersom det är så mycket bättre nu.
Det är alltså förskolan era barn går på. Det är skola och de lär sig saker där. Dagis hette det förut och det betyder snarare barnpassning, vilket det inte är längre. Förkolan har en läroplan som de följer och det är undervisning från första dagen.
Precis, även ettåringar går på förskola och de har en läroplan där och det är undervisning.
Sammanfattning:
Det finns inget dagis. Ditt barn går på förskola.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#18 visst är det så!!! Att det heter förskola och att vi har en läroplan precis som skolan att följa… o så skrev även jag i mitt inlägg! Jag arbetar på en förskola och mina går/har gått på förskola..
MEN tyvärr är "dagis" så inlärt av alla så det är svårt att arbeta bort men lättare om alla kan använda det! Sen ska jag villigt säga att inte använder jag heller fsk alltid…slinker ut "dagisordet" ibland men bara till barnen…;-P
…sen kan det störa mig ngt fruktansvärt att det står "dagis"istället för fsk i tidningar som man tycker borde veta bättre men inte bryr jag mig så mkt här! Men lite sämre klang på det är det!
Skulle väl tro att de flesta föräldrar är ganska medvetna om att deras barn går på förskola men att man säger dagis i alla fall… Kan inte se något nedvärderande i det, kvaliteten på barnomsorgen är väl lika bra oavsett vad man kallar den?
Att man inför läroplan och inför undervisning behöver i mina ögon inte innebära att man nedvärderar något för att man bibehåller ett gammalt ord för verksamheten…?
Har arbetat på dagis eller då "förskola" i många år och det är betydligt vanligare att ordet dagis används än förskola må jag säga. Både bland personal och föräldrar. Vet inte om vi är extra slarviga här med ordets betydels men så är det.
Ordet dagis är slang för daghem precis som lekis är för lekskola dvs. den sexårsverksamhet som förskolan egentligen är för förberedelse till riktiga skolan.
Ser ändå inget fel i att använda ordet dagis.
tycker inte heller det är ngt fel i att använda ordet "dagis" betydligt lättare att använda än ordet fsk. Kan väl sen tycka att tidningar iallafall kan skriva rätt ord! Sen är det väl upp till var o en vad man använder för slangord på fsk!
Samma m 6-års verksamhet..hur mga kallar inte förskoleklass eller 6-års verksamhet för slang typ "nollan" Det är ju samma verksamhet ändå! ;-D Det rä ju int enamnet som gör verksamheten eller hur!?!

Här rörde de till det ordentligt och döpte förskoleklassen till ettan. Så när man skulle förklara blev det väldigt dumt. "Ja, han går i tvåan, men egentligen är det ettan" osv. Nu har de insett hur dumt det var och bytt tillbaka, förskoleklass heter numera förskoleklass och därmed hamnar klasserna i rätt ordning igen.
Det är nog ni som arbetar på förskola som läser in värderingar i när vi råkar skriva dagis. Jag menar i alla fall inte att vara nedvärderande när jag skriver dagis…det är bara det att mina barn säger själva dagis så då gör vi det oxå….så de förstår vad vi pratar om när vi pratar om dagiset hemma. Jag vet vad det innebär med förskola och vet det även om jag råkar kalla det dagis
#24: Förstår dig precis trots att jag är dagisfröken ;-) Dagis är ett bättre ord än förskola specielt för barnen och det är ju faktiskt dom det handlar om.
Upp till 4 -år är det väl dagis. Där finns inga krav mer än de mest vanliga sen 5-6 årsverksamheten innebär ju lite mer förberedande för skolan - där tycker jag förskola passar in bättre som benämning på den verksamhet det går i.
Jo så är det, dagis ligger lättare i mun! Jag använder som sagt också det fast jag är fsk-lärare!
#23 men oj vad rörigt det måste varit! Tur de insåg sitt misstag då!
#25 Förskola heter verksamheten som barn går i mellan 1-6 år…alltså gamla "daghem/dagis" som inte längre finns
alla oavsett vilken avdelning-(småbarn/storbarn) man arbetar på jobbar utifrån läroplan för förskolan! Den ska man jobba efter! Precis som skolan arbetar efter sin läroplan från 6år och uppåt!
Jag tycker ju ioch för sig att man kan lära barnen att det heter förskola..det gör vi på vårt jobb…använder man det ordet blir det ju lika lätt o använda som dagis tillslut! ;-D
Sorry lisette att tråden urartar..hihi!
#26: _Förskola heter verksamheten som barn går i mellan 1-6 år…alltså gamla "daghem/dagis" som inte längre finns
_Jo, så är det. Såg att du kanske missuppfattade mig i #25 där jag skrev _Upp till 4 -år är det väl dagis._ Det jag menade är att det sällan är de krav som ställs mellan 0-4 år som det är på 4-6 åringarna. De förbereds inför skolan på ett helt annat sätt. Läroplanen är ju anpassad för olika åldrar. 6-åringarnas aktiviteter är ju oftast inte 1-åringarna med på. Men det kanske är olika, men så är det här.. därav tycker jag ordet dagis "passar bättre" för den åldern än förskola även om jag är fullt medveten om att det är förskola de går på även om man är 1 år.
Japp, tråden har tappat sitt ursprung, men…men
#27okej!
sen är det nog som du säger väldigt olika hur man lägger upp sitt arbete på olika småbarns avd…
Nog tjötat om detta, dagis används mest o lättast i mun! Punkt o slut ;-D nu ska int ejag kapa tråden mer!
Jag har mina barn hos dagmamma o jag vet vilka tider det är frukost, frukt , lunch o fika så det gäller att pejla.. som dom dagar jag lämnar kl 07.20 är det ju en välling o gå till dagmamman dom äter ju frukort där vid strax innan 08.00 .. När jag lämnar kl 9.00 är det frukt vid 9.30 så jag ger välling o se'n nått matigt innan vi drar detta är om vi hinner för jag gör mitt yttersta för att låta dom sova om dom behöver det …
men det är lite beroende på lämnings tid tycker jag … mina barn är nu 3 o 5 år o dom älskar sin välling o jag kommer inte ta den förrän dom inte vill ha den …
Jag skulle kolla hur rutinerna är på dagiset !!!
Okej ^^, Dagis känns för mig, personligen, så lek-aktigt. Som om det bara är på skoj och man skickar iväg sina barn till "dagis" där dom liksom spenderar dagen. Förkolan är ju faktiskt så mycket mer än så och det hör man också på namnet. Jag vill inte säga dagis just för att det känns lite nedvärderande på det sättet, att det bara är på skoj och att barnen inte lär sig något utan bara leker där.
Själv gick jag ju såklart på "dagis" och jag har alltid sagt dagis. Men använder man bara ordet förskola så blir det lika lätt att säga om dagis. Jag lovar ;)
Sen heter det ju inte lågstadie, mellanstadie och högstadie längre och jag försöker verkligen lära mig det där men det är SÅ svårt. Mycket svårare än att kalla dagis för förskola tycker jag.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fast för mig är faktiskt inte förskolan en skola. jisses, barnen har många år framför sig i skolan. man behöver inte pränta in i dem att de går i skolan redan som två åring.
Nej, jag är benägen att hålla med där. Känner också att de kan få några års frist innan de verbalt matas in i skolvärlden…
Ja men så är det vi har en läroplan att följa även för de allra minsta! Samt att det är i den åldern1-6 de verkligen snappar upp SÅ mycket, verkligen kunskapsugna o varför då bara skippa det!?! SEN är ju leken en viktig del i lärandet! Om inte det allra viktigaste! Var om inte i leken kan barnen träna turtagande, konflikthantering, samspel, träna Språket etc etc. på ett lekfullt sätt! Bara för att det heter för"skola" sitter de inte i skolbänkar från 1-års ålder…
Nej, det vet vi ju att de inte gör, men det är mer frågan om en mental bit för mig som förälder tror jag… Det är nog mer JAG som tycker det är jobbigt att se att han har 18-25 års förskola/grundskola/gymnasieskla/högskola framför sig när jag skolar in honom inom barnomsorgen som ettåring…

#34 usch ja, barn har ju låång tid framför sig i skolan. låt de slippa kraven lite grann när de är små. börjar tids nog ändå.
Det fungerar bra att barnen utv samtidigt som de har kul! Inga överkrav heller utan hela tiden utifrån var barnen befinner sig och vad de vill o tycker är kul OCH behöver för att klara sig i skolan sedan!