Liten envis Matvägrare
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min son och hans icke-kost.
Han fyller tre år om några dagar och äter, förmodligen som de flesta treåringar, uruselt. På dagis äter han uppenbarligen, även om personalen säger att han ätit väldigt litet. Numera får jag mer höra om han ätit ordentligt…
Han vill i princip bara ha potatis eller potatismos med smör, fruktyoghurt med cornflakes eller rispuffar, mannagrynsgröt går ibland, ägg om han får sno mina och mackor med messmör. Frukt ibland. Gurka om jag har tur. Inte kött, inte korv, kanske en köttbulle i undantagsfall. Inte mjölk, inte vatten om han får välja. I somras gav jag upp och godkände saft eftersom han var tvungen att dricka något i värmen. Välling innan nattning. Favoriter: Ballerinakex, choklad och pommes. Inte ens bullar går, ej heller tårta, glass nästan bara om den innehåller choklad.
Det spelar ingen roll om vi försöker äta tillsammans eller inte, i köket eller någon annanstans inomhus, vad jag eller hans far äter spelar ingen roll. Utomhus går det ok för det mesta, men det börjar bli litet kallt nu…
Ja, jag vet att han får massor med fel slags mat, men han vill ibland prova vad vi äter och skaffar sig givetvis egna favoriter. Vissa saker har andra tyvärr infört, som pommes och choklad.
Ger det här sig med tiden? Det känns tröstlöst att laga mat när han äter som bäst en gång av tre. Men jag fortsätter eftersom han kanske vill äta den här gången….
Har någon något bra förslag att ge mig??? Eller är det bara att ge upp? Han är normallång och normalviktig för sin ålder.
Va glad att han äter de.. Min kusins föräldrar har fått en varning att om deras 3-åring inte börjar äta så får dom börja sond mata han.. Han har legat på samma vikt i 1år.. Han äter enbart ris och sås.. Eller ingenting alls.. För då är han mätt.. Han äter inte bättre på dagis heller

Låt barnet hjälpa till vid matlagningen. Falukorv kan man göra roliga figurer av med pepparkarksformar t.e.x. Grönsaker kan läggas upp på tallrikar så att det bildar en figur. Köttfärslimpan kan göras till en bil, gurka till däck bl.a. Använd fantasin, gör roliga figurer och döp maträtten till något roligt. Det brukar vara inspirerande och aptitligt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag ska testa med blommig falukorv… Tack för tipset! 

Om du ger honom ballerinakex och godis lär han ju inte bli hungrig…
i 99% av fallen äter barn det de behöver. Låt honom vara med att laga mat. Börja med att göra salladen, låt honom "sno" lite gurka eller grönsaker när ni gör i ordning det hela.
Det finns ju en anledning varför han äter på dagis men inte hemma - inga kakor, choklad och sånt där.
Var vuxen och bestäm vad som är ok och vad som inte är det.
Jättejobbigt, jag vet som är mamman till en envis vällingdrickare.
Jag tror att det helt enkelt är så att vi vuxna blir panikslagna om barnet inte äter och gör för stor sak av det hela.
Mina barn har haft sina perioder och yngsta dottern har det än ( hon är 10 ).
Jag säger bara att - ok, du slipper äta men var snäll och sitt kvar vid bordet till alla är klara. Har ett säkert kort dock, Mammas magiska köttfärssås. Den tar jag till när det gått en vecka. Då vet jag att hon ätit den dagen iallafall.
Strunta i att de bara äter en tugga eller bara sås eller vad det än är. Huvudsaken är att de äter och att vi inte "bryr oss".
Så småningom kommer barnet att äta, det är en överlevnadsinstinkt.
Min sambo levde på i stort sett vatten under ett helt år när han gick i första klass, det sjåsades upp och blev jättestort och han svarade med att hålla sin svältkur ännu längre.
coola ner och ta det inte så allvarligt. Det löser sig.
Det är som när man fikar hos mormor/farmor. Ta mer, ta mer. Nähä, duger det inte, det var inte gott nog.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#5 Men de är ju inte bättre som min kusin.. Bli sond matad för att han inte äter..
Är din lille kusin ordentligt utredd av läkare? Är han ofta sjuk?
Jag var jättedålig på att äta när jag var liten. Jag blev mätt efter bara några tuggor o maten smakade ofta ingenting. Min mamma var duktig på att laga mat men den var kanske lite tråkig. Hör till generationen där föräldrarna inte hade det så fett o sparade allt de kunde till sämre dagar.
Till saken hör också att jag i stort sett alltid var sjuk…förkyld jämt, tätt i näsan, ont i halsen, ont i öronen…sov därmed också dåligt. Dr sa att min magsäck krympt ihop pga att jag var sjuk mkt o därmed tappade matlusten så ofta. Hade alltså svårt att töja ut den igen…dessutom smakar ju mat inte särskilt gott när man är sjuk. Så mamma gjorde ofta det jag tyckte om; blodpudding, fisk i alla former o soppor.
Nu som vuxen är jag friskare av mig o älskar att laga mat så nu är problemet tvärtom; borde bli av m åtminstone 5 kg.
En annan sak jag kom att tänka på; en fd klasskompis till mig är född utan luktsinne…då kan man också få problem m maten.
#7 Jo han vägs minst en gång i månaden går till dietist får minimax vilket är något som ger han energi och han skall bli hungrig men han svälter sig hellre än och äter… Har man tur får man i han en falska välling om han inte just den dagen fått för sig att de är för bebisar
Oj så jobbigt! Hoppas verkligen att det ordnar upp sig!
#9 Jo men de blir ju mat genom sond om han inte går upp nu.. Men de känns lite tungt att de hänger på hans axlar för man försöker göra maten till något positivt.. Han får vara med hela tiden och hjälpa till.. han får vara med och bestämma va de skall va för mat och till osv men sen äter han inte ändå

#0 Oh, vad jag känner igen det här. Har ett helvete med vår 5 åring! Är så trött på det att jag bara vill kräkas. När ska det vända?
Han äter ingen frukt, inga grönsaker, inte smör eller pålägg på mackorna. Morr!! Trugar inte med honom heller, vill han inte ha så vill han inte, hoppas att det vänder snart.
MEn vad ligger dem i vikt och längd då?? Vi har en liten tjej hon är snart 6 år och väger 16kg. Hon har alltid varit svår med maten..
jag tror på att få hjälpa till med maten även att prata om det när man handlar gör maten godare se'n är det oxå att låta dom äte det dom vill o bara låta dom smakom dom vill på det andra .. mina barn är den ena varnanna dags ätare kan äta 7 fiskpinnar idag o inget imorrn typ o den andra är engång om dag ätare han äter mycket ett mål tex lunch eller middag o nästan inget dom andra målen … det gäller bara att ha mat så dom kan äta sig mätta när dom bestämmer sig för att äta … det kanvara samma mål ibland *ler
Jag tror att man inte ska vara så orolig se på deras händer dom ska äta så mycket som deras små händer knutna …det är inte mycket !!!
friska barn svälter sig inte … se'n att dom inte alltid vill äta vår mat tror jag skadar vår självkänsla mer än deras kroppar !!! dom älskar oss ändå (jag har hafr en mamma som mätte kärlek i hur många köttbullar *suck …det var så trist !!!! )
Jag tror på att få med dom i matlagningen !! jag har köpt en silikon pensel o dom får måla maten, oftast soja eller olka på var man nu ska ha i ugnen eller micron ..det är klart poppis ! att få hälla i buljong o salt o kryddor .. deras händer är super bra kryddmått *ler !!!!

Läste en intressant artikel på nätet just om barn och matvägran. Enligt engelska forskare så är det genetiskt betingat till 78% och beror inte på dålig uppfostran eller nåt. Det stod i en bilaga till aftonbladet eller expressen kommer inte ihåg vilken…men den som heter barn.. Hoppas jag fick skriva det för sajtvärdarna..??…:)