Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 4745 ggr
lisette
1

när slutade du amma?

som rubriken säger:

när slutade du amma? om du överhuvudtaget gjorde det?

lisette
0

jag slutade amma loke när han var 5 v.

anledningen var att jag äter så otroligt dåligt, har lite matproblem och har alltid haft. äter bara stark mat med mkt lök i. så ni kan ju ana hur ledsen loke var.

läste dessutom någonstans att man bör få i sig 800 kalorier extra om dagen när man ammar och jag får inte ens i mig de som man bör ha!

Annette
0

Mikael ammade jag i 10 månader och Cecilia i 16 månader.

Elisabeth-J
0

De 2 första i 3 månader. Den tredje i 2 år.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

reddie
0

Ammade helt tom. 4 månader. Sedan började vi med välling och gröt mm. Slutade att amma helt när Alice var 6 månader.

lisette
0

oj, så pass länge? hur möttes du av folk när de såg det?

Elisabeth-J
0

#5 Ja det var både positiva och negativa kommentarer. Men när efter 8-9 månader så ammade jag bara på kvällen. Robin hade astma, krupp, feberkramper och allergier. Han vägrade ta napp och nappflaska. Spottade och fräste av välling. Så det var bäst att amma. Men han blev fri från ekem och astma också och läkaren sa att de berodde på amningen =)

Elisabeth 

lisette
0

var du inte ganska trött på det till slut?

skönt han blev bra, det är ju det som är huvudsaken.

Elisabeth-J
0

#7 Jo jag var helt slut… Jag bestämde mig en dag för att det var dags att sluta och funderade på hur det skulle gå till. Jag kan inte höra hjärtskärande gråt och känna mig elak. Jag satte plåster på bröstvårtorna, hämtade honom från dagis. Sen sade jag att jag hade varit hos doktorn och visade plåstren. Det gick jättebra, första kvällen grät han en liten stund. I två veckor fick jag koka havregrynsgröt väldigt ofta =) -Mamma! Gröt nu!!! sa han skarpt. Sen ville han hålla sin hand på min mage ofta och det gör han fortfarande =)

Elisabeth 

AusaBausa
0

nr1 slutade jag amma när han var 7-8 månader nr:2 var 6-7 månader och nr:3 3-4 månader. De 2 första ville inte ta välling o nappflaska så jag kämpade ett bra tag innan de tog det, så hade jag fått välja hade jag slutat tidigare…

nr:3 hade "lite" problem m magen o hur jag än försökte äta rätt hittade jag inte vad det var hon reagerade på så tillslut började vi med tillägg o hon blev världens NÖJDASTE unge.. fick grymt dåligt samvete därefter o försökte amma på nytt men genast kom hennes magonda tillbaka så det var bara att inse…att både hon o jag o killarna mådde bäst med en tilläggsätande liten tjej… då hade jag tid till de också…så så fick det bli…

floppy
0

Ammade helt tills Zica va 5 månader, o sen började vi så smått med lite mat o sånt. Slutade amma vid 8½ månad. Skulle nog fortsatt längre om jag inte hade behövt sluta amma pga att jag sku börja med insulintabletter…

Tigrou
0

Ammade helt i 7 månader och slutade vid 9 månader då han bara bet mig hela tiden. Snacka om ont!

Ida_79
0

Första barnet 8 månader o andra 6 månader

CBA
0

Jaghar för mig att nr 1 ammades till han var 6-7 månader innan mjölken sinade och han fick gå över på välling, gröter och smakportioner…nr 2 räckte mjölken i 5 månader sen var det stop och då hade jag stödmatat med välling i kanske en månad för att han skulle kunna bli helt mätt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

zzaga
0

3 apjobbiga månader med skitlite mjölk , pump, drickkoppar, glyserol, ammningsmusik, teer och ammningsnappar sen gav jag upp!

JMax
0

Tror Norma var runt tio månader när jag slutade men jag minns inte riktigt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

silverfisken
0

Amanda tills hon började gå 13 månader

Lukas 6 månader

Michelle Som är 10 veckor tidigt född ammade jag ca 2 månader, fungerade inte så bra då hennes sugreflexer inte riktigt fanns

William ammade jag inte alls pga att jag fick hjärtsvikt och fick massa medeciner som inte var bra för honom.

TacoBelle
0

Jag ammade 8 månader.

Lullan1
0

Jag ammade i ca 6 månader, men fick ge tillägg också från ca 2 månader.

Pomperipossa
0

Ammade sonen i 8 månader och dottern i 4. Slutade när hon blev sjuk.

karini
0

Den första 9 månader. Den andra 3 månader sen blev jag sjuk och fick sluta. Annars hade jag nog hållit på i 9 månader eller längre med honom. Det är bra att amma om man kan och vill förstås.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
StinaIda
0

Jag helammade i 7 månader och nattammade tills Thea var 1 år.

Hon vägrade äta mat i början..

[Sajberlena]
0

Barn 1, fyra månader, barn 2, två år, barn 3, fem månader.

Barn 1 och 3 slutade jag amma för att det kändes helt ok att göra det, barn 2 fick maken ta med sig själv på en veckas semester i fjällen en vecka för avvänjning.

Han vägrade konsekvent både napp och flaska - vad skulle han med det till när mamma fanns?

Elisabeth-J
0

#24 *L* Min ungsta son ammade jag också i 2 år och han vägrade också att använda napp och nappflaska!
Jag satte plåsterlappar på bröstvårtorna och sa till honom att jag hade varit hos doktorn så nu fick han sluta amma och det fungerade otroligt bra. Men han skulle ha havregrynsgröt stup i kvarten, kokade gröt flera gånger/dag för det var ju GRÖT NUUU! höll på så ca 2 veckor.

Elisabeth 

Chirak-96
0

Första barnet ammade jag fullt i 4 mån och delvis till 8 mån, sen bet han mig = nu vill jag inte mer.

Andra barnet fullt 5 mån och delvis till 8 mån.

Tredje (och sista) fullt i 5 mån och delvis i 7,5 mån, han valde snabbt bort mig när en massa goda smakportioner dök upp. Men det gjorde inget, skulle på bröllop därikring.

Jag är glad att det har funkat så bra för mig och tycker att man ska amma om man vill och kan. Känns det inte bra ska man låta bli, för barnet vill ha en lugn och trygg mamma inte en som blir spänd och nervös så fort den ska äta. Men det är min åsikt.

Andy
0

Kevin ammade jag fullt i 4mån och delvis i ca 10 mån, sista två månaderna endast på natten.

Leo ammade jag fullt i 5 månader och nu delvis, blir nog ungefär samma som med Kevin.

magma
0

Min son (född 2002) ammade jag i ca 4 månader samtidigt som jag pumpade och gav och gav tillägg. *pust* Det ville liksom aldrig rinna till på allvar! Med min dotter (f- juni 2005) gick det lättare, henne ammade jag tills hon var nästan 2 år. När det var ca 2 månader kvar tills hon skulle bli 2 år, så tappade hon själv intresset, och det kändes skönt och rätt att det var hennes eget beslut. Även om det kändes vemodigt…

AnnaLundin
0

Jag har inte ammat någon av mina tre, enbart pga att det inte har fungerat. Jag har dock pumpat ur och gett med flaska så länge det varit praktiskt möjligt.

• Ettan hade fel sugteknik och fick inte i sig något alls
  • Tvåan hade rätt teknik med sög alldeles för mesigt så hon fick inte heller i sig något
  • Trean började bra med rätt teknik och bra kraft i suget, men efter första dagen visade sig att han ÄNDÅ inte fick i sig tillräckligt…

Mamma Mu är en väldigt bra mjölkkossa, med massor av mjölk. Men när ungarna inte lyckas suga ur den så har man liksom inget val… Första månaden hade jag typ dubbelt så mkt som gick åt, sen minskade det. Efter 2 månader (med alla tre) började jag dryga ut mjölken med ersättning och kunde på så sätt ge delvis bröstmjölk i upp till ett halvår tack vare det som fanns infryst (Två hela våningar i frysskåpet!!)

[Sajberlena]
0

Tur man kan skratta åt eländet idag, då var det inte speciellt kul… Vår goding åt inte gröt heller, däremot bananer!

Vi hade bananer precis överallt! Han vaknade på nätterna och skulle ha bananer, och vi vaknade med mosade bananer i håret och sängkläder, det är nästan så jag fortfarande har svårt för bananer Hemlis

Men tänk vad tiden går fort! När man är inne i såna där besvärliga och jobbiga perioder känns det som man aldrig skall komma ur det, och pang! sitter man där och ungen tar studenten! Hujedamej…

Marre79
0

Ammade Oliwer delvis i 1½ månad tills vi fick mjölkfri ersättning.

teddy-rex
0

Jag ammade alla mina 3 barn tills de fyllt 1 år. (blev nästan grattis på födelsedagen nu får du inte amma längre) de fick några dagar efter så grym kunde jag inte vara.

isnornin
0

Jag ammade båda mina flickor tills de var 11 månader.

MVH Isnornin

cat-malou
0

Efter en misslyckad bröstförminskning kunde jag bara amma på ett bröst, det funkade bra första veckan, halvbra andra veckan, tredje veckan började jag med ersättning och när veckan var slut blev det tvärstopp så jag kunde inte amma mer. Men dottern har klarat sig utmärkt på ersättning (med messmör i så att hon inte blev så hård i magen).

ophelia
0

De tre första barnen ammade jag 4mån.6mån 6mån.De tre sista ammade jag tre år vardera.Snacka om att känna sig som en mjälkkossa till slut.För att inte snacka om hur mjölkförpackningen såg ut efter sista barnetSkrattande

Kittentotts
0

Mitt första barn va 1år innan jag slutade amma henne, hon va mkt sjuk så detta va hennes trygghet.

De andra barnen har varit runt 4-7 månader.

Sidentass
0

Jag ammade i över ett år, detta för att förebygga att min son skulle utveckla allergi mot våra katter,

Irina89
0

Noel ammade jag i 5 månader och Chanél i 6 månader.

Benjamin
1

Agnes ammade jag i åtta månader sedan ville hon inte mer. Elsa ammade jag i sju månader och slutade eftersom hon bet mig hela tiden. Till slut satt jag på helspänn och vågade inte ge henne bröstet.

Kersti
0

Jag ammade mina barn helt i 6 månader, sedan morgon och kväll tills de var 8 månader. Jag som är ganska slank hade massor med mjölk och det var bra, dessutom tyckte jag om de mysiga stunderna och det är ju så fantastiskt att man alltid har maten med sig.Den är dessutom rätt tempererad till skillnad

från vällingen som skall värmas rätt och är kladdig.Alla barn

gillar inte välling, den första sonen tycte inte om den medan den andra älskade den så olika kan det vara. Hur som helst så är amningen ett jättebra skydd mot det mesta, har oxå läst om det.Jag rekommenderar det verkligen./Kersti

Stravaganza
0

Gud vad jobbigt det låter, att amma i flera månader! Jag förstår om ni är helt slut.

Annette
0

#41. Det är mysigt att amma. För mig har det funkat så bra, såp jag kan sakna dessa stunder. Om det är strul är det förstås inte så kul.

skruttan31
0

jag gav upp efter 2 veckor,, han skrek ju konstant hela tiden,, o efter ersättningen,, så var han lugn som en filbunke,, o sov hela nätter,,

Pimu
0

Har inte kunna amma mina så länge: älsta i 3½ månad, andra barnet 2-3 veckor o 3:dje bara i nån vecka .. (sinade eftersom jag behövde en skyddsnapp, var bara bökigt för både mig o barnet .. mej gjorde de absolut inget för de fanns så bra ersättning, man kunde ge istället .. men de skulle juh vara mer behändigt att amma, eftersom då kunde man göra lite mer spontana grejer o inte behöva planera o packa med sig så mkt ..

[Mariaxx]
0

åhh…här har man suttit o tänkt att jag var sent ute. Min förstfödda ammades 8 v, sen tog mjölken slut, min andra dotter vägrade sluta och jag ville väl inte heller sluta tidigt.

Så nr 2 fick helammas tills hon var ca 8-9 mån (fick även smakportioner), sedan kvälls/morgon ammade jag henne tills hon var ca 1 ½ år…

Jag ville avrunda det då, men hon tog bröstet när jag sov, kröp över pappa och snodde åt sig i alla fall. Så nu när hon snart är 2 år har jag slutat helt för ca 4 dagar sen. Men mina bröst är ömma efter 4 dar. Hur länge gör dom ont innan allt släpper?

Tack kära ni för att ni fått mig att inse att jag inte är dum som låtit min dotter få bröstet till 1 ½års ålder!

/Maria

mocchino
0

Jag ammar fortfarande lilla Elliott som nu är 10mån.. Dock får han mest bara morgon och kväll.. Han sövs med välling men om han vaknar på natten, vilket han gör, så får han bröstet..

Jag ammade honom helt tills strax innan han vart 6mån just pga rekomendationerna om allergi och sådant. :)

Har inte riktigt bestämt när vi ska sluta amma. Det är ju så pass mysigt men det kan kännas jobbigt ibland, men jag tror alltid att sånt löser sig så förhoppningsvis slutar han innan han fyller 15.. *haha* :P

// Nathalie

[Mariaxx]
0

Tuva har ju varit liten i växten med…

melia
0

Jag ammar än, min dotter är 14 månader Glad

AusaBausa
0

Åh SÅ jobbigt var det inte att amma…kan fortfarande sakna den mysiga stunden o samvaron ihop som bara jag o babyn kunde få….mmm!

Bybo
0

Jag ammade min första i 1 år och 7 mån, satte i gång direkt på nästa i typ 3 år till ..Oftast bara ena bröstet…men mjölken räckte….

Annette
0

#49. Jag också. Tyckte inte det var jobbigt alls, bara bekvämt. Det blev mycket omständigare när de skulle ha vanlig mat också. Bröstmjölken har man ju alltid med sig.

kanin
0

Har alldrig ammat.

LeTigre
0

Första barnet helammade jag 4 månader (man är så snabb på att ge smakisar första gången) och delammade till 18månader, mjölken sinade under min andra graviditet så jag passade på och gav brösten lite vila under några månader där. Andra barnet helammade jag i 6,5 månad och delammade till 21 månader, då fick jag sluta eftersom pojken tyckte det  var så jobbigt när han sov hos pappa (vi hade skiljt oss vid det laget) och inte fick "puppe".

:)

Morrhoppan
0

8 månader ammade jag. Då var jag så trött på ständigt ömmande bröstvårtor och dessutom ville jag gå ner i vikt. Ville inte ta tag i det medan jag ammade, då gifter och slagg går ut i bröstmjölken. Hade då ca 40 kg att gå ned, så det var ganska mycket!

CarolaCarro
0

Jag ammade i 2v.. För dom på BB tvingade mig.. När ja kom hem börja ja pumpa och gav på flaska.. och när han blev omkring 1månad så fick ja ut till ca 2mål om dagen så då börja ja helt med ersättning…

NovaRoll
0

Så länge dom ville, en i 4 månader en i 2,5 år och den sista i 2år jämte vanlig mat och ingen har dött av det och alla har mått sim prinsar/prinsessor

Facklan
0

nr 1 när han var 18 mån ..

nr 2 19 mån

ninam
0

jag ammade nr 1 9 mån, nr 2 10 mån, nr 3 och 4 14 månader och nr 5 är bara 2 veckor men jag har tänkt amma henne ca 1 år.