Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 3397 ggr
AnnaLundin
2007-09-21 03:12
0

Regnställ

Jag letar just nu efter regnställ till min långbenta 5½-åring men det är ju lättare sagt än gjort.

Jag har köpt några okej regnställ på Ica Maxi, fast där finns inte ett enda i hennes storlek, trots att det står på skyltarna ovanför ställningen att det SKA finnas upp till 122/128…

Jag läste detta test av regnställ  och hoppade snabbt in på Lindex mittemot Maxi. regnjackorna finns i två färger: ljusblått/mörkblått eller rosa/illgrön. Byxorna finns i de 4 nämnda färgerna. Jag hittade I stl 122 fanns en blå jacka och ett par illgröna byxor - eh, nej riktigt så dålig färgpassning går jag faktiskt inte med på.

(att jag sen fräste surt åt den anställda tjejen som frågade "ska det vara till flicka eller pojke?" får jag väl stå för - jag anser nämligen att det var FEL fråga, hon borde ha frågat "vill du ha blått eller rosa?"… För jag är SÅ bedrövligt pissless på den stereotypa färgindelning mellan könen som finns.)

Med denna tråd vill jag egentligen mest bara be om tips på VAR jag ska söka efter bra regnkläder till barn som använder dem VÄL? Det får gärna kosta lite i detta fallet, för det finns två yngre syskon som ska ärva också…

lisette
2007-09-21 03:33
0

stackars tjej som råkade ut för dig ;)

har ni inte en intersport, stadium butik i närheten? de brukar väl ha sånt? annars kan man nog beställa mkt via nätet, men det kan ju vara svårt att få rätt strl då.

Andy
2007-09-21 09:34
0

Har köpt regnställ på coop forum, märke abeko, kanonbra o håller tätt. Har för mig att det fanns i alla storlekar. Pris runt 3-400.

Elisabeth-J
2007-09-21 10:24
0

Jag vill också tipsa dig om sportbutikerna, där brukar det finnas en del att välja på och bra kvalitet. Jag köpte ett toppenbra regnställ nu till Robin på Ullared, dom har ju börjat med märkeskläder där :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2007-09-21 11:21
0

#2 Jag har själv ett Abekoställ och jag har ett ärvt sådant till sonen. Och dessa två håller INTE tätt…. Vilket gjorde mig väldigt besviken…

#3 Jag är nog den enda i hela södra sverige som aldrig varit i Ullared och som inte heller har några planer på att åka dit….

Elisabeth-J
2007-09-21 11:32
0

#4 Har du kollat på Kapp-Ahl? Där brukar det också finnas bra regnställ annars.

Elisabeth 

AnnaLundin
2007-09-21 16:15
0

#5 - Nej, jag har inte kollat där, men det lät ju inte så upplyftande med resultatet av deras regnställ i testet jag länkade till ovan… Dålig vattentäthet efter slitage.

Åsså har jag så himla svårt att ta mig in till stan för att gå på KappAhl Fundersam

charlie
2007-09-21 16:19
0

Polarn och Pyret har utmärkta regnställ där faktist hängslena fungerar. Vi har provat olika ställ från H&M, Intersport, Lindex, KappAhl alla har slutat med att hängslena åker av axlarna och barnen springer runt som pingviner. Detta har aldrig hänt med POP byxorna.

---

[Anna-N]
2007-09-21 17:46
0

#6: Har du kollat på Linus o Lotta? De har regnställ såg jag i katalogen.

Annette
2007-09-21 18:53
0

Jag har alltid haft KappAhls regnställ och är nöjd med dem.

angepangepuff
2007-09-21 23:45
0

Jag har köpt regnkläder på HM.Inte de vanliga utan de med fleece inuti. Helt kanon. Jacka och byxa går att köpa löst, var för sig. Inga hängslen på. Perfekta i det knasiga "sverigevädret". Oftast dröjer der ju innan vintern kommer, vilket gör att barnen håller sig varma och torra längt in på hösten. De är ganska dyra, men väl värda pengarna! Jackan kan ju bli ett komplement till overallen i vinter!!

Mia-
2007-09-22 00:34
0

Jag har köpt mina på Lindex (bamse)och de har funkat jätte bra!

Linda
2007-09-22 21:48
0

Som sagt vi köper nästan bara våra kläder till barnen på polarn och pyret, köper endast enstaka gånger på H&M om de är några trendiga barn jeans eller så.

Utekläder skulle aldrig falla mig in längre att sätta på mina barn om det inte vore kvalite'.

-Gillar man inte POP's kläder finns det bra kvalite's kläder från Didriksson etc.

-Varför köpa skräp som vätter in eller går sönder eller dålig passform bara för att det är barn???

-Barnen behöver bra kläder för att kunna ha roligt ute.

Vi klär alltid våra barn med riktiga underställ på vintern och lager på lager metoden, de flece klädda regnkläderna är inte praktiska över huvudtaget.

/Linda

Linda
2007-09-22 21:50
0

#9 Har du bärt dem själv, eller har du snälla barn som inte har haft något alternativ;)

Annette
2007-09-23 00:17
0

#13. Det är barnen som använder KappAhls regnställ och de har hållt alldeles utmärkt.

Vad menar du med din sista mening?

Linda
2007-09-23 00:40
0

#14 Skojade bara, vi har inte prövat deras men i senaste testet fick de usla poäng.

Annette
2007-09-23 00:45
0

Jag tror snarare det beror på tur/otur. Ungar fastnar lätt i saker och då spelar det nog ingen roll om man betalat 600:- eller 300:- för kläderna, de går sönder ändå.

Elisabeth-J
2007-09-23 00:47
0

Det finns så många tester som visar att dyrast inte är bäst. Ett regnställ för 1000 kr kan vara mycket sämre än ett för 200 kr.

Elisabeth 

lisette
2007-09-23 00:52
0

för min del känns det verkligen som om det kvittar om kläderna har dålig passform. de växer så in i norden fort ändå ju.

Elisabeth-J
2007-09-23 00:57
0

#18 Ja dom gör ju det :)  Kläderna som sonen växer ur syns knappt att dom är använda. Det är kläder från Kapp Ahl, Ullared, Stadium och Lindex, jättefina fortfarande. Min systers barn ärver kläderna efter Robin, så kläderna håller bra till minst 3 barn. Ändå är han väldigt aktiv, sportar och leker ute flera timmar varje dag :)

Elisabeth 

lisette
2007-09-23 01:00
0

men visst, har man råd att lägga ut pengar på dyra kläder som bara används ett kort tag så är det upp till var och en tycker jag.

tror dock att ungen struntar blankt i märkena när de är 5-6 år gamla.

Linda
2007-09-23 01:06
0

Regnkläderna vi har köpt kostade inte 1000 kronor de kostade under 500:- på pop.

Och som Lisette säger så passar klädernalängre om de har bra passform:)

johan
2007-09-23 01:29
0

#7: Det tycker jag är ständigt problem med hängselbyxor. På hängslena till mina skidbyxor brukar jag korsa över magen så sitter de bättre.

Mvh // Johan

Elisabeth-J
2007-09-23 01:42
0

#21 Nej jag menade inte att era kostade 1000 kr. Jag skrev om ett test jag läste en gång bara :)

Elisabeth 

[Anna-N]
2007-09-23 10:03
0

Skulle aldrig köpa dyra kläder till småbarn som växer ur dem på en gång. Blir knappast något slitage när man använder dem en handfull gånger innan det är dags för nästa stl.

Som så många tester visar så behöver inte dyrast vara bäst.

AnnaLundin
2007-09-23 12:19
0

#24 Sen kanske man ska skilja på dyrt och kostar mycket pengar…

Jag har flera barn som kan ärva kläder och jag har insett att jag hellre betalar en slant extra för att få riktigt bra grejer som håller färg och form i många tvättar. Och vad gäller regnställ så betalar det sig i längden ifall alla tre barnen kan ha dem jämfört med om jag måste köpa nytt varje år till varje barn…

Linda
2007-09-23 12:44
0

#25 Det har du rätt i, det är det jag menar.

Dessutom gillar jag ex. pop som sonen kan ärva dotterns kläder eftersom de har rätt unisex stil , färger samt håller så bra att även om våra barn har haft det så kan jag ge bort det till nästa familj som har användning för det och de ser fortfarande ut som nya.

-Vet vänner som inte har så bra ekonomi som köper begagnade barnkläder av bättre märke för att sedan sälja för samma pris när deras barn har haft dem.

-Det skulle man aldrig kunna göra med ex H&M eller lindex som vrider sig och blir fula i färgen efter ett par tvättar.

Annette
2007-09-23 13:27
0

H&M har jag nästan aldrig handlat något hos. De har så himla trånga kläder, inte något för vår dotter som är av en robustare modell.

[Anna-N]
2007-09-23 14:48
0

Har man flera barn så är det en annan femma då de ärver av varandra givetvis, men nu tänkte jag närmast på min egen situation. ;-)

När de är i babystorlek så känns det inte skoj att köpa massa dyra märkeskläder som de kan ha en eller två gånger o ingen som ärver (vad planen är just nu).Generad Då kan man lika gärna köpa kläderna på "vanliga butiker". Allt behöver inte vara dålig kvalité. Jag tänker inte på andrahandsvärdet. Vill jag köpa ngt med sk. bättre kvalité så finns det ju PoP o dylikt att handla på. Har en hel del kvalitetskläder men inte kan jag påstå att man alltid märker ngn skillnad mer än priset.

Jag har regnställen kvar sedan man själv var liten. De är ju sådant som håller i längden o aldrig blir omodernt. Tydligen måste det vara av bra kvalite iom att de är över 25-30 år gamla.Oskyldig

Annette
2007-09-23 15:01
0

Alla ungar kan inte ärva heller. Våra är det 3 år mellan, men storebror hinner inte växa ur det innan lillasyster behöver det.

Carita
2007-09-23 16:45
0

Jag har haft Abeco och varit nöjd med både de ofodrade och fleecefodrade regnställen.

Facklan
2008-01-14 00:57
0

Jag har testat Didriksons o dom är super bra !!

Just nu har min son en Didrikson jacka o Pop byxor för det är sånna man kan öppna helt på sidorna super bra när man har massa kläder o så !!!