varför inte min mjölk???
HAr ju haft lite svårt att få My att ta bröstet så jag köpte mjölkersättning idag som jag ger My vid sidan om amningen då hon inte vill ta bröstet. Och idag har hon inte velat ta bröstet alls. Hon tar det men släpper det efter några sekunder fast det kommer mjölk. Direkt efter då provade jag med mjölkersättningen och då åt hon upp 90 ml på en gång….. gillar hon inte min mjölk då?? eller vad kan det bero på att hon inte ville ha mitt bröst och mjölk??? någon som vet? Kommer även fråga på BVC när jag ska dit på onsdag.

men hon slutade vilja ta bröstet innan jag började med flaska. Gav bara med flaska 1 gång innan för att se om hon tog flaskan ifall sambon skulle behöva mata nån gång när jag inte e hemma….

då är det kanske så att du inte har tillräckligt med krut i mjölken för henne?
ger du ersättningen först?
loke fick ersättning från kopp pga att han inte skulle vänja sig vid flaskan.

#3 jag ger först magdropparna, sen erbjuder jag bröstet men det spottar hon ut efter några sekunder, när jag provat det några gånger så ger jag ersättning sen och sen pumpar jag ut mjölken ur brösten och ger det nästa måltid. Som nu sist åt hon 100 ml bröstmjölk ur flaska men fick även ge henne ersättning efter där då hon började skrika. då åt hon upp 70 ml ersättning så antagligen blir hon inte mätt på min mjölk

Det feta i bröstmjölken kommer ut sist, så hon bör ju tömma brösten. Om hon bara är tre veckor gammal har kanske inte du fått igång amningen ordentligt. Vill du amma? Alltså, då tror inte jag på att pumpa ur och ge i flaska. Amma bara i så fall. Ju mer barnet dricker desto mer producerar du.

#5 hon spottar ju ur bröstet, inte så lätt att amma då. hon har ammat ordentligt innan….men ville helt plötsligt inte längre

#6. Är det bara idag det krånglat? Många gånger tror jag man själv blir så orolig och ger flaska fast det hela hade löst sig om man försökt lite till.

Jag tycker att du pumpar ut mjölk och ger på flaskasedan ger du ersättning om det behövs.Alla kan inte amma även om de vill.

soffan, skippa flaskan och prova istället att ge henne ersättning med kopp! det är mkt mkt bekvämare för henne att dricka ur flaska så det är klart hon väljer det.

Är du stressad? Försök att lägga i en säng och låt henne liga vid sidan och lå det ta tid, en liten mysstund och strunta i hur mycket hon får i sig bara ni ligger där och myser.

#10 jag är inte stressad så vitt jag vet. Hon brukade amma ca 40-50 min innan och jag har aldrig stressat när hon ska amma utan låtit det få ta den tid det tar. Då har hon fått amma både liggande på sidan själv i sängen och liggande i min famn…. jag hoppas detta bara e nåt tillfälligt som gör att hon inte tar bröstet och tar alltid och testar brösten först innan varje måltid och där försöker jag tills hon blir riktigt vansinnig i stort sätt då ger jag henne ersättning eller bröstmjölk i flaska i stället.
Lisette jag har provat mugg med men det blir för stort flöde för henne så hon sätter i halsen…hon måste ha en flaska med litet hål för att det inte ska komma för fort….

#11 jag menar inte stressad så utan hela du i den situation du är i………att lägga sig avskilt med bara barnet kan hjälpa.

#11 du tar inte en mugg. ta en liten kopp (sån man dricker hostmedicin ur). sen kan du reglera flödet genom att trycka in sidorna på koppen.
på bilden får loke ersättnign ur kopp.

#13 ok. ska testa det nästa gång. Ska ju till BVC idag. Se vad de tycker och om det nu tycker jag ska ge ersättning ska jag tigga till mej en sådan mugg där för lilla jag slängde ju alla mina såna vid storstädet jag gjorde när jag fick cp-ryck och städade ur hela köket innan lillan kom…:)

gå in på apoteket o hämta ett par stycken, tror itne de har på bvc.
=)
funderade faktiskt på dig igår. äter hon verkligen 130 ml? lokes flickvän amanda är lite över 3 månader o äter 120!

#15 ja igår gjorde hon det. Varje mål ska vara mellan 90-150 ml och 90 har jag alltid fått göra mer efter så testade 130 för att se och hon tömde flaskan då
#15 3månader och bara 120ml?? kevin är 3 månader och äter 220ml

William är 5 månader och äter 200ml vid varje måltid. Det där är ju så himla olika från barn till barn. William kunde äta 100 ml när han bara var en månad. Det varierar ju kraftigt.

Jag frågade BVC ang mängderna som står på paketen och hon sa till mig att man inte skulle stirra sig blint på det utan lära känna barnet istället hur mkt det behöver för att bli mätt och för att öka i vikt. Det är det som är det viktiga.
Ja jo de är ju bara ungefär vad ett barn äter i den åldern.. sen varierar de från barn till barn

Min dotter Towa är 4.5månader och har aldrig ätit mer än 150ml Hon orkar absolut inte mer.. så de vanligaste målet ligger runt 120 till 130ml

loke äter inte mer än 250 ml fullkornsvälling nu.
Jag tror att alla barn äter olika. Huvudsaken är att det är mätta och mår bra och går upp i vikt. Jag har gett mjölkersättnig till mina bägge pojkar då amningen inte har funkat och det har gått bra. Då har jag även vetat att det har fått i sig mjölken och hur mycket samt att det är mätta. Det är inte alltid så lätt att veta hur mycket mjölk man har när man ammar.
Det finns speciella drickskåll att köpa på apoteket som man kan ge barnet mjölk med. Jag tror att den kostade runt 20 kronor så det är ju inget dyrt.

Det där med ml har inte det lite av vårt kontroll behov att göra. Barn är ju inte någon exakt vetenskap inte, jag undrar om inte aningen skulle gå lättare om man slappnade av lite och tog det lugnt. Jag ammade mina två i 11 månader och hade aldrig en tanke på att dom skulle få för lite, dom åt vad dom ville ha.

#24. Det är riktlinjer, inte kontrollbehov.

#25 jo vist men man kan spänna sig också och då får man mindre mjölk, nästan alla mammor kan amma men idag så ska man vara så duktig och är så osäker på sin roll att aningen kan försvåras.
Mjölken räcker normalt så då behöver man inte kolla ml barnen mår bra ändå.
Vad jag vill säga ta det lugnt och lita på era kroppar, vi är programmerade för det här. Lyssna på dig själv och ditt barn i första hand.

#26. Okej, då förstår jag. Och jag håller med dig totalt här.