Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1512 ggr
[Anna-N]
0

Hur mycket mat?

Tycker det är så svårt att veta HUR mycket mat man ska ge till spädbarn. Överallt står det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag o kvällsmat när de är 7-8 månader. Alltså två lagade mål per dag + gröt och välling/amning o mellanmålen.

Förstår inte hur man ska hinna få i dem så mkt mat, när de ska sova på dagarna osv. Hur gör/ har ni andra gjort med antal mål per/dag.

Som det är nu äter min bebis mer än vad 1-åringarna gör på dagis….Förvånad

Annette
0

Så många mål har våra barn aldrig fått. Som du säger, hur skall de hinna få i sig allt?

Nu är det ju ett tag sedan våra var små, så jag minns inte riktigt hur de åt. Men absolut inte så mycket som i ditt exempel. Följ din känsla, man märker när de är hungriga.

AnnaLundin
0

Det man vet är ju att små barn bör äta ofta.

*funderar*

Mina barn i den storleken har fått välling morgon och kväll, lagad mat en gång om dagen, frukost, fruktmellanmål och något lättare på kvällen. Jag minns inte exakt, i ärlighetens namn men ungefär så.

[Anna-N]
0

Jag ammar på morgonen, välling på förmiddagen, lagad mat eller burkmat mitt på dagen med frukt, ev.amning på eftermiddagen (beror på hur sent det blev med middagen, gröt på kvällen o sist Amning igen + ev. under natten. Ökar stadigt i vikt och som sagt de talar ju om när de blir hungriga. Skulle man gå efter "matschemorna" skulle det vara ständig MAT så man skulle inte hinna gå utanför dörren….

Annette
0

#3. Det räcker säkert. Vore det inte tillräckligt skulle han inte öka i vikt samt vara missnöjd, men han verkar ju vara en pigg och glad kille.

lisette
0

**visslar** som jag med funderat på detta. två lagade mål? tjoflöjt, han har ju inte tid att äta ett knappt. han är såååå intresserad av allt annat. :D

vissa dagar blir det bara välling pga vi är på resande fot o inte har möjlighet att värma maten.

Elisabeth-J
0

Jag läste om den här frågan på ett annat ställe och svaret där var att barnet måste inte äta 2 lagade mål om dagen, det räcker med ett lagat mål. Men däremot kunde det vara bra att vänja dom vid det inför dagis och skola.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annette
0

När de går på dagis och skola äter de ju lunch så väldigt tidigt, redan vid 10.30-11. Våra får ett lagat mål mat när de kommer hem. Om de vill ha, det är inte alltid. På helgerna äter vi en rejäl middag och då får det räcka med ett mål lagad, varm mat.

MIRJAMI
0

Jag brukar försöka ge min son två lagade måltider, frukost, och kvällsmat och sedan välling på kvällen och ibland även på morgonen. Om han äter välling på morgonen brukar han kunna klara sig till lunch runt 12.00 tiden. Ibland så är min son bara inte hungrig och vissa dagar äter han extra mycket. Man får helt enkelt anpassa maten efter barnet vissa gånger.