Barn iFokus

Barn

Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 1548 ggr
lisette
0

slå sig

vet flera som blivit skadade för livet när de trillat och slagit sig.

en som blev utvecklingsstörd när han trillade ner från skötbordet och en som fick förlamad hand för han trillade från sängen.

i båda fallen har de slagit huvudena. jag är verkligen livrädd för att loke ska slå huvudet så detta händer.

de måste slå sig för att lära sig, jag inser det. men hur mkt är det som krävs för en skada ska ske?

MaMaMade
0

Visst är det hemskt när de står på huvudet!!!

Sonen trillade aldrig…tack o lov för han har vi hittat på på taknocken o 15 m upp i en granhäck! Ngt äldre än spädis var han förstås…3 o 7 tror jag men trilla kan de ju göra ändå.

Mellis har aldrig haft några behov av att klättra o balansera, hon tål ingenting heller…dra m ngt över hennes skinn så hon får en vit rand o hon tjuter att hon håller på att dö o att hon måste ha ett plåster för att blodet rinner.

Minstan däremot…hon klättrade direkt hon började gå…o föll! Hon hoppar, springer, dansar, går…o faller el stöter in i saker. Hon har i stort sett haft en bula el jätteblåmärke ngnstans sedan hon kom hem till oss i mars -06. Värsta ggn var när hon helt plötsligt stod på en köksstol o sträckte sig över bordet. Såg att det inte skulle gå bra, öppnade munnen, sträckte mig efter henne o tjopp…en hel framlängesvolt ner från stolen. Jo, hon slog i huvudet men först efter att ha landat på fötterna…o sedan baklänges. Ett tag funderade vi på att ha säkerhetsbälte på henne i barnstolen, snabb som rackarn´ o totalt orädd…*vojne*!

lisette
0

jag får en sten i hjärtat varenda gång jag ser loke trilla, jag känner mig döhönsig. =(

White_Trash
0

Usch, mardröm!

Min syster föll handlöst bakåt från sin matstol som liten, drygt året. Hon stod upp och tappade balansen. Jag stod och borstade tänderna i köket och pratade med mamma samtidigt och i ögonvrån såg jag hur hon tappade balansen och föll. Stod säkert 3 meter bort, men kastade mig mot henne och fångade henne precis innan hon slog i golvet. Jag var sådär en 12-13 år då och hade mardrömmar efteråt vad som hade kunnat hända om jag inte hade fångat henne!

MIRJAMI
0

Min stora pojk ramlade rätt så ofta pga. sin sjukdom som gjorde att han har svårare att röra sig, men det hände alldrig något allvarigare med honnom än hjärnskakning en gång. Den gången var jag super nervös. Den lilla klätrar och har sig och ramlar ner ibland men det har gått bra hittils för man får ju ha ett öga på han. Olyckor händer så lätt och ibland kan man inte undvika dem….men man kan ju alltid försöka undvika de som man kan.

lisette
0

igår kväll trillade loke, slog bakhuvudet. på ngt sätt så bet han väl ihop när han trillade för han blödde i munnen, troligen överkäken.

ska till BVC idag så jag får väl be henne kika på honom.

är det vanligt att detta händer?

rakuLotta
0

Min son gick väldigt tidigt(runt 7 månader…och var väldigt ostadig) Alltså fick man passa på honom mycket. Skaffade en sån där mjukishjälm samt köpte mjuka hörnen på IKEA till bordshörnen m.m. Man fick ju passa honom ändå men detta hjälpte mig mycket och kändes tryggare!

lisette
0

Finns det verkligen såna hjälmar? Var hittar man dom?

AusaBausa
0

Jo det finns o hade/har en som syrran lånade ut men som jag aldrig kom mig för o ha på!!! Ska kolla om den finns kvar hos mig eller hos henne…låna?

lisette
0

jatack! =)

andreas kommer att skratta ihjäl sig.

AusaBausa
0

ja inte är dem vackra…