Barn iFokus

Barn

Etiketter: 01-allmänt-om-barn05-barn-6-12-årbarnsjälvmord
Läst 235 ggr
thefiapia
1

12 åring vill ta självmord

Min kompis är tolv år och vill ta självmord. Hon har ett självskadebeteende och har försökt att hänga sig själv åtta gånger (vad jag vet). Hon har även haft med sig piller till skolan för att visa mig och jag vet att man kan överdosera med de och det vet hon också. Jag vet inte vad jag ska göra. Hon är min bästa vän.

/sofia

Sindri
6

Man skall alltid ta hot om självmord på allvar. De som pratar om det har ofta allvarliga problem, även om de inte gör allvar av dina hot.
Av vem har du hört det där om att hon försökt hänga sig? Det borde vara rätt svårt för en tolvåring, men om det är sant så kan din kompis få allvarliga skador av sånt.
Vet du vad det är för piller hon fått tag på, och hur hon har fått tag på dem?
Vet du vad som orsakar hennes tankar och dåliga mående?
Jag tror att det bästa för henne borde vara att tala med någon vuxen, det är inte ditt ansvar att se till att hon mår bra och inte skadar sig.
Du kan tala med skolsköterskan och berätta det du vet och hur du känner. Skolsköterskan har tystnadsplikt så hon får inte berätta för din kompis eller hennes föräldrar att du sagt något.
Det är nog det bästa du kan göra för henne, förutom att finnas där och vara en bra vän.

thefiapia
0

#1: Det med att hon har hängt sig har jag hört av hennes ett år yngre lillasyster och hennes storasyster som är 16 men hon själv har även nämnt det någon gång. Pillrerna tror jag är hemifrån, det är några tabletter hennes pappa tar mot hans hjärtproblem. Jag vet inte varför hon känner såhär. Hom brukar bara säga att hon inte orkar mer.

/sofia

Sindri
1

Om någon gör ett allvarligt självmordsförsök blir man som regel intagen på psykiatrisk klinik med uppföljning hos BUP. Det låter inte som om det verkligen har varit allvar, men man kan ju aldrig veta när man inte varit med.
Det finns många olika mediciner man kan få mot hjärtproblem så det är svårt att veta hur farliga de är. Hennes föräldrar har dock ett stort ansvar att se till att inge obehöriga kan komma åt mediciner.
Kan inte ge dig annat råd än att gå till skolsyster.
Och prata mer med din vän om varför hon mår dåligt.

[RasaNebulis]
0

Men oj… 😢 hemskt att barn mår så pass dåligt.

Kan inte ge råd annat än vad Sindri redan har sagt.
Hoppas verkligen att din kompis får den hjälp hon behöver.

Draken
0

#0: Precis som Sindri skrivet i #1. Prata med skolsyster. Hon har tystnadsplikt och kan inte säga att det är du som har sagt något. Be skolsyster ta kontakt med din kompis föräldrar.
Försök få reda på vilka tabletter hon har fått tag på, och var hon har fått tag på dem.

Din kompis mår förmodligen väldigt dåligt psykiskt om hon vill begå självmord. Hon behöver professionell hjälp. Det du kan göra är att vara med henne, visa att hon har någon som bryr sig om henne.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis