Rätt att veta?
Hej!
Får föräldrar veta sitt barns kod på telefonen?
Undrar bara.😊
Jag tycker att barn inte ska ha kod på sina telefoner så föräldrarna kan ha koll.
Kan ju vara bra att ha kod ifall att telefonen blir stulen eller så men är man orolig för vad barnet gör på telefonen så kan man ju sätta en kod som kanske bara föräldrar+barnet vet om :)
beroende på vilken typ av telefon det är, så kan man ju ha så att man kan låsa upp telefonen med fingeravtryck.
Ibland efter att det har gått lång tid sedan så behöver man låsa upp den med pinkod, men det är inte ofta det händer.
Barn har rätt till privatliv. Punkt.
Bättre att prata med barnen om risker, än att tvångsövervaka dom.
Mvh // Johan
#4: Plus att såvitt jag vet får inte föräkdrar läsa barns sms etc.
#5: klart dom får. Jag vet inre vad ni menar med barn. Barn för mig ör innan tonåren.
#6: tänker så med. 13 är tonåring för mig. Yngre är barn.
Barn har också rättigheter till integritet. Även rent lagligt.
/Maria
Jag tror att du kan hitta en del information på UMOs webbplats.
Även en ungdom har rätt till ett privatliv.
UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO kan du hitta svar på frågor om sex, hälsa och relationer. Sveriges alla regioner är med och betalar för UMO.
Läs mer här:
https://www.umo.se/familj/vald-och-orattvisor-i-familjen/rattigheter-hemma/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-05-05 20:26 av Pyttelite
#6: Är inte alls klart.
Barn är f.ö exakt vad det låter som. Hade jag menat tonåringar så skulle jag ha skrivit det.
#0: Mina barn som fortfarande bor hemma (tonåringar nu) har haft telefoner sedan de var 8-10 år, och fram till den dagen de fyller 13 så har jag haft kod och fingeravtryck på deras telefoner.
oops fel tråd
- Redigerat 2022-07-15 14:52 av [Kaninusen]
Jag tycker absolut att föräldrarna kan ha tillgång till koden till barnens telefoner
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]