Det här är grymt!!!
När jag läser sånt här blir jag verkligen förbannad:
https://www.heute.at/s/wienerin-17-wurde-20-minuten-nach-geburt-baby-abgenommen-100182183
En 17-årig tjej i Wien födde ett barn 2 dagar före jul på sjukhuset. Ungdomsvårdskontoret väntade i rummet brevid och redan 20 minuter efter att barnet var född tog de ifrån henne barnet.
Anledningen: När hon var 13 år gammal rökte hon gräs. Trots att de tog blodprov och urinprov på henne på sjukhuset, som visade att hon inte tar droger, tog de ifrån henne barnet.
Hon tog en stjärnadvokat för att bekämpa beslutet, men även om hon vinner är det här en av de värsta traumatiska upplevelserna som en ung mor kan uppleva. För barnet är det ju också viktigt att känna värmen och närheten av sin mor, speciellt efter födelsen.
Myndigheterna förstör mer för mamman och barnet än vad gräset någonsin skulle ha gjort. Säkert har en stor del av alla föräldrar någon gång i deras ungdom rökt gräs. Ska man ta ifrån alla som någonsin har rökt gräs deras barn? Hur är det då med alla som har druckit en öl eller varit fulla någon gång?
Förfärligt om det här nu stämmer. Jag kan dock inte låta bli att undra om det finns något annat där som gjorde att barnet togs ifrån henne. Det är många gånger som det har visats sig att det är inte så svart och vitt som det ser ut.
Att ta barnet från mamman, oberoende hur ung hon är, är inte så vanligt och oftast brukar det gå tvärtom att barnet stannar kvar oberoende hur misskött barnet blir. Därför kan jag ju inte undra om det finns mer bakom det här beslutet men som hon såklart inte tar upp eftersom det skulle inte gynna hennes fall.
#1:
Jag vet heller inte mer än vad som stod i tidningen.