borsta bissingarna?
efter mkt gnidande, bitande och gnällande så har nu två tänder börjat titta fram hos loke.
har ju hört att när tänderna kommer, ja då ska man börja borsta dem med. och man ska borsta dem efter sista målet, men tänk om barnet somnar då?
hur har ni gjort?
tandborstningen på bebisar är mest för att de ska vänja sig vid själva grejen. Det är inte hela världen om man råka missa det för att ungen somnar, det tar man igen dagen efter.

Håller med Anna.Lundin i det hon skriver. På så små barn kan man ta fram tandborsten när man byter blöja. Låt Loke själv leka med tandborsten i munnen, bita på den, suga på den. Det hjälper honom att vänja sig att ha tandborsten i munnen. Sedan kan man själv låta barnet se på när man själv borstar tänderna. Barn gör som man gör. Sedan efter att man borstat sina egna kan man säga, ska mamma borsta dina tänder nu? Och så får man in tandborstningen på ett lekande sätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi har alltid använt två tandborstar när barnen varit små, en rolig som de fått leka med själva och en "allvarlig" som vi borstat med. Det har varit vartannat borsttag ungefär, så man leker fram det.
Så länge de inte får i sig massa socker och mat som är skadligt för tänderna så har vi inte gjort någon större affär av det, men det har vant dem vid noggrann borstning senare.
Om mina barn somnar innan tandborstning så har jag borstat desto noggrannare på morgonen, jag har aldrig väckt dem för den sakens skull. Det händer ju ibland nu också vid ett ögonblicks ouppmärksamhet, att lilleman somnar på soffan t ex …
Min lille har fåt en tand :-) Han är 6 månader och det känns "tidigt" att börja borsta tänderna. Fick en tandborste för spädisar på BB som han har och "leker" med. Iom det så är han inte främmande för när den ska borstas med. Så länge det är en tand är det ju inga problem :-).
ÅÅÅH! har loke fått tänder !! :D

#5 mm han har ½ uppe o en på g.
#6 det där har jag m hört.
när är det man ska börja använda tandkräm då? nu i samma veva eller?
#7 - du kan börja med tandkräm nu, ta en barntandkräm som inte upplevs stark i munnen. Klicken tandkräm ska vara lika stor som barnets lillfingernagel, sa min BVC-tant.

ja det där med naglen har man ju fått höra själv sen man var liten.
då är det mao bara att packa upp borsten man fick på BB o låta honom leka med den,

är det många som fått tandborste på bb? mig måste dom ha glömt bort.. haha

Jag fick ingen tandborste på bb, men vi började borsta när Leo var 4 månader. Visst glömde man ibland men vi försökte få in en rutin så fort som möjligt. Nu sitter rutinen där men ibland är det vilda protester.
När vi var hos tandläkaren så påpekade hon att det viktigaste var att det fanns flour i tandkrämen. Jag har hört att vissa hoppar över det för de påstår att små barn kan få feber av flour. Men detta har jag då aldrig märkt på min son.
VI har inte fått några tandborstar på BB, däremot av BVC när det ändå varit dags att börja borsta tänder…

vi fick två olika paket med varuprover. där låg en tandborste. jättefin som är tjock/platt i änden så barnet själv kan hålla.
men lisette, du måste ju ta en bild på dom små ! :)
har vart olika på alla 3 knoddarna. Då sonen älskade käka barntankräm gick det ju galant att borsta gaddarna men mellan tjejen hatade det å sista flickan var snäll men hon kunde själv tyckte hon sen att det var tandkräm på kinderna va ju en annan 5a :)
Det är tidigt att tappa dem redan nu, men han fick dem vid tre månaders ålder så jag tror det där hänger ihop - tidigt framme tidigt ute. Maken till stolt glugginnehavare har väl aldrig skådats…