Barn iFokus

Barn

Etiketter: 01-allmänt-om-barn02-barn-0-12-mån20-tips-råd15-barnsjukdomar08-nybliven-förälderallmänt-om-barn
Läst 519 ggr
Julnik
0

Bebis rosslig i halsen på natten men ej förkyld.

Undrar om någon vart med om samma sak. Min 5 veckors bebis är på natten och morgonen ”rosslig” i halsen. Och när hon rosslar så hostar hon till. Finns inget slem, snor, feber eller annat så tror inte hon är förkyld.. Hon äter som vanligt och är pigg annars. Efter första flaskan ersättning på morgonen så går det över. Barnläkaren sa här om dagen att det kan bli så när bebisen ligger ner länge på tex natten för att det blir lite trångt i halsen men känns sådär att hon låter så. Hon kräks lite av ersättningen ibland, kan det vara det som sitter i halsen? Att det blir svårt att kräkas upp det när hon ligger ner? Kan man ge en tesked vatten när det blir så på natten för att hon ska få svälja ner det?

Tips mottages.

[Devya]
1

Det jag tänker på är att om det kanske finns lite för mycket damm för henne i rummet, har ni många olika textiler så kan det vara en idé att ta bort allt onödigt så det är lättare att hålla borta dammet.

Ge henne inte något vatten, det skulle jag inte rekommendera även om det är bara en tesked. Du kan få igång ovanor som blir svårt att få bort och det låter inte som hon faktiskt lider av att vara lite rosslig i halsen.

Jag skulle inte oroa mig så mycket om jag var dig. Min pojke hade en maaaassa konstiga ljud för sig då han sov och då han åt! Men han är en frisk liten 14 månader kille nu och han växte ifrån alla konstiga, rossliga ljud.

Men som sagt, går ju alltid att försöka att se till så att det åtminstone inte blir för dammigt i rummet. Det är det enda jag kan komma på och att kanske det är lite för torrt i rummet, som gör henne lite torr i halsen?

Julnik
1

#1: hej. Tack för svar! Har också tänkt på dammet så dammar och dammsuger ofta i sovrummet. Har inga gardiner eller onödiga textilier men försöker hålla det så dammfritt som möjligt. Det gick över några nätter för att sen komma tillbaka igen men har gett henne lite saltlösning i näsan på kvällen för att rensa lite. Har sätt ett samband med att hon låter så när hon har kräkts så kan vara så att det sitter lite kräk kvar i halsen liksom så hon blir slemmig. Har höjt upp henne lite vid huvudet i sängen. På dagarna sover hon endast på mig och då låter hon ingenting. Va skönt att det gick över för din son, känns skönt att höra 🥰