sluta med vagn
Våra barn slutade helt med barnvagn för ett halvår sedan, de är 5 och 4 år och vi går rätt mkt.
-När slutade ni och hur långt går era barn?
Börjar känna mig hemsk eftersom jag tror att de får enorm träningsvärk…

Jag slutade med vagn när mina barn var ca 3 år och dom orkade gå långt. Hem till min mamma var det 4 km och dom gick dit och hem. Jag hade sulkyn med i början ifall dom blev trötta men icke, dom ville gå. När jag har arbetat på dagis så går barnen också långt utan problem vid 3 års ålder. Du behöver inte oroa dig för att dom ska få träningsvärk :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Min dotter är 2 år och följer ofta med ut på promenad med hundarna. Hon går utan problem 4 km. Jag vet inte exakt hur långt. Hon går i 40 min med oss. Hon springer mer eller mindre hela tiden efter hundarna som springer lösa, medans vi går i normal/kanske lite snabbare gåtakt.

Våra barn är verkligen vana och gå, de går också flera kilometer och det har fungerat så bra ända tills nu…
-Sonen klagar hela tiden på ont i benen, så jag börjar undra om jag gjorde rätt när jag gav bort alla vagnarna..
-Och visst ser det illa ut när en 5åring åker vagn..
Tack för era inlägg nu ska jag sluta oroa mig..

#3 *ler* Det där med ont i benen har jag hört många gånger, det handlar oftast om att dom inte vill gå mer :) men om man då exempelvis distraherar det genom att leka Följa John eller ge barnen ett uppdrag att hitta 20 kottar då ska du se att det onda i benen inte finns kvar. 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
vår tvååring orkar nog gå hur långt som helst. Problemet är istället viljan. Hon är super trotsig, så vi får snällt använda vagnen ett tag till. Annars tar det 1 timme att gå till dagis mot normala 10 minuter.
#3: Det kan inte vara så att han har lite växtvärk?
Mvh // Johan
Min yngsta är 2½ i oktober och det är ytterst sällan han åker vagn numera. Men det beror kanske på hur man bor och varför man använder vagnen.
Här tar pappan ofta med sig barnen ut på cykelpromenad, där storan cyklar, mellan springer springcykel och lillebror åker trehjuling dragen i snöre av pappan. (frikopplade pedaler, som inte slår sönder fotknölarna…).
Jag går inte med pga mn ledvärksproblematik.

#6 Absolut det tror jag med, samtidigt som jag tror att han faktist är trött de går ju på ett ute dagis också så de är ju alltid ute..

Våra slutade vid 3 år ungefär.
Sonen har aldrig velat åka barnvagn o han var mellan 1,9o 2,9 år när vi fick honom. Det gick för sakta o så kunde han inte kolla in allt bredvid vägen om han satt i vagnen. ;)
Mellis låg o sov i vagn o så åkte hon i den när vi åkte in till stan för att handla. Fram till 3½ år ålder ungefär. Annars gick hon.
Minstan åkte vagn på våra promenader här hemma fram till ungefär 2 års ålder. Hon får åka vagn när vi är in till stan då hon är…snabbfotad (2½ år nu). ;)
Min son fick sluta åka vagn,, från den dagen han började gå,, men visst,, skulle vi bort,, typ till stan o gå massa ärenden eller så,, så var vagnen med o han kunde sätta sig där då benen tröttnade på mammans spring..
Jag tycker barnen kan få bestämma själva när dom är redo och inte åka vagn.. Fille på 3½ älskar att åka vagn han verkligen myser i den.. Varför då plocka bort den?

Min yngsta är två år nu. Hon åker bara vagn vid tillfällen då det underlättar för mig, tex i Täby Centrum eller om vi går vid större vägar. Inne på mataffärerna stoppar jag ner henne i en kundvagn, så att jag själv får bestämma vad som skall handlas och inte. :-)
Jag har mkt sällan ens barnvagnen med mig då vi skall någonstans.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hmm.. jag har alltid undrat om det finns något samband mellan det som hörs i media om barn som rör på sig för lite och barnvagnar.. tycker jag ser barn ute ofta som ser ut att ha växt ur vagnen och jag börjar fundera på om dom åker vagn till fotbollsträningen också??

#14 Ja så är inte fallet med våra barn iaf eftersom vi nog går mer änn andra familjer.
Eftersom jag inte har bil har jag alltid låtit mina barn gå mkt (ända sedan de tog sina första steg har de gått), det var inte riktigt det frågan handlade om.
/Linda

Sonen slutade åka vagn när han var runt 2 år. Lillan (2 år) åker vagn än men det är mest för att vi har 6 km till dagis….

#15 nej det var det inte.. det var bara en tanke som kom upp när jag såg rubriken
2½ har båda mina varit då de inte behövt ha vagnen mer.. Stora tjejen orkade gå långt från början och gillade det medans den yngre inte var lika förtjust i att gå så då hade vi vagnen med OM det behövdes..
Jag drog inte Emmy vagn efter att hon var ett år. Då kunde hon gå, och gjorde det gärna.
Vänliga hälsningar
Niklas
ibland önskar jag att vi sparat en vagn då dottern klagar lite på att hon inte orkar gå så långt och hon är 5år. Fast sätta henne i vagn så folk ser :S nee det skulle ja inte göra
Mina barn har slutat sitta i vagn sen de va tre år .. tror på att de gäller att "få dom att tänka på annat" när dom "får ont i benen" de kan man juh titta på sig själv ibland .. *thi hi*

Vi har en bit till och från dagis så min minsting (4 år) hon åker vagn till och från dagis. På morgonen för hon är ärligt talat den mest morgontrötta unge jag vet av, så hon halvsover till dagis. Och på eftermiddagen är hon slutkörd efter en hel dag på dagis. Men vissa dagar som varit lugnare på dagis, då går hon och jag drar en tom vagn. Eller så drar hon en tom vagn :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#21: Det brukar inte vara så svårt. En gång lät det så här:
Emmy: - Pappa, jag vill sitta på dina axlar.
Jag: - Nej, du får gå hem. Du satt på axlarna när vi gick till parken. Vi är strax hemma.
Emmy: - Men jag orkar inte gå längre!
Jag: - Ska vi springa i stället?
Emmy: - Jaa!!
Vänliga hälsningar
Niklas

#23: haha, den var underbar Niklas.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars