3 åring rädd för borrmaskin, tips tack
Hej! Min 3 åring blir fullständigt hysterisk när någon borrar, även när det hörs lite. Gråter, skriker och får utbrott. Någon som vet hur man kan hjälpa? Lär ju ske flera gånger så vill försöka komma över denna rädsla.
#0: Kanske bäst att börja med att säga att jag inte själv är förälder och är inte alls insatt i pedagogik för små knattar. Så det här är bara saker som en oinsatt kom att tänka på. 😀
Ett par hörselkåpor i litens favoritfärg kanske kan vara en hjälp för att dämpa oljudet? Finns riktigt söta hörselkåpor för barn.
Att få leka med en leksaksborr och att titta på tex klipp där man borrar (med lågt ljud i början förstås) kanske kan hjälpa liten att förstå vad det är som låter?
// Harley
- Redigerat 2021-06-23 16:32 av Herveaux
#1: Ska testa tipsen! 👍 tack
Att man inte ens tänkte på det själv 😄
#1: hörselkåpor är väl bra för stunden men det skjuter ju också upp problemet lite :) barnet är ju ändå 3 år och förstår när man pratar med hen. Kanske är bättre att prata och förklara att det inte är något farligt oxj förvarna barnet om det ska borras :)
#3: Jag menade mer att hörselkåpor kunde vara ett sätt att som första steg börja tackla stressen runt ljudet, inte att det skulle vara en permanent lösning.
// Harley
Mina barn har vant sig med diverse ljud som de tidigare har varit rädda för. Mina barn hatade dammsugaren och blev hysteriska då jag skulle dammsuga, men det var ju inget jag kunde låta bli att göra. Nu tycker de att dammsugaren är det roligaste de vet och ska jämt hänga efter den, och göra jobbet för mig hundra gånger svårare. Så även om det är jobbigt att barnen blir hysteriska, så är det bara att fortsätta tills de vänjer sig. Jag har liksom inte funnit någon annan lösning om jag är ärlig.
Min dotter va också otroligt rädd då folk borrade och renoverade vårt hem, hon blev helt hysterisk. Det enda jag kunde göra var att ta bort henne från där det hördes som mest, (också för att skydda hennes öron) men mera än så kunde jag inte göra. Hon vande sig till slut och är inte alls rädd sådant längre och hon är snart 3 år.