Fina organiska barnkläder
Ramlade över en länk till ett amerikanskt företag med det gulliga namnde Oscar and Belle som har jättefina barnkläder i naturliga material.

Mvh // Johan
Jag är dålig på engelska, är det typ Krav-bomull i kläderna? Antar det…
Eftersom jag själv säljer barnkläder så vill jag gärna kommentera detta.
Visst låter det trevligt med ekologiskt odlad bomull, men tyvärr är det inte säkert att det är någon vidare kvalitet på den bomullen. Bra bomull har långa fibrer. Det gör att det noppar mindre och håller längre. Sen kan jag hålla med om att konventionell bomullsodling är riktigt miljöovänligt i och för sig…
Sen finns en till aspekt faktiskt - utan att jag har koll på hur det funkar i företaget Johan länkade till - och det är att visst är bomullen skoliógiskt odlad, men vad händer med den sen? Vilka färger använder man för att färga in den? VAD innehåller dessa? Hur giftfri är slutprodukten?
Jag slår gärna ett slag för Öko-Tex, där grundmaterialet inte nödvändigtvis är ekologiskt, men där hela kedjan efter bomullsskörden sker med hårda kontroller och låga gränsvärden för vilka kemikalier som får användas i vilka mängder. Så miljöpåverkan blir ändå betydligt mindre än vid helt konventionell produktion.
(ni vet väl hur det ser ut i vattendragen runt textilfabrikerna i Indien, t.ex….)

De där kläderna är verkligen jättefina. Lite dyra men nu står väl dollarn rätt lågt iofs… :)
Orkar inte översätta, men jag tycker det verkar som att de verkligen bryr sig om hela kedjan från gödsel, plockning, förädling och färgning.
Some of the benefits of organic cotton are:
- Manual farming and organic practices have a lower carbon footprint as the entire process consumes less fuel and energy and emits fewer greenhouse gases.
- Not from genetically modified cottonseed.
- Grown with natural rather than synthetic pesticides and fertilizers, no chemical defoliants used.
- Eco-friendly processing that does not compromise workers' health and helps reduce water and electric use and toxic runoff, e.g. non-chlorine bleach, silicon-free softeners and low impact, azo-free dyes.
- Strict testing ensures the absence of contaminants like nickel, lead, formaldehyde, amines, pesticides and heavy metals.
- People with allergies and chemical sensitivity especially benefit from organic cotton clothing, as conventional cotton may retain harmful toxic residues. Even if you don't have sensitive skin, organic cotton will just feel better against your skin.
Det är mycket möjligt att Öko-tex är ännu bättre. Men jag ser faktiskt inte detta ändå skulle vara ett bättre alternativ än t ex H&M. Även om det alltid finns utrymme för förbättring är ju de småstegen ändå ett steg i rätt riktning.
Svenska Houdini gör mer och mer kläder med återvunna material. Houdini har jättefina barnkläder dessutom.
Framför allt handlar det att vi som konsumenter visar vad vi tycker är viktigt. Så länge alla bara ska ha det billigaste så kommer vi aldrig få en bättre miljö.
// Johan
Mvh // Johan