stolpiller eller flytande?
lilleman har fått panodil två ggr. en gång på sjukhuset och en gång när han fått en spruta.
använde då stolpiller, men det är ju ett himla juxande innan den är på plats. en gallskrikande unge som bokstavligt talat trycker ut suppen igen.
funderar på att skrota supparna och istället ge flytande smärtstillande. men de verkar ju inte lika fort som en stolpilla.
vad har ni använt? vad är det egentligen för skillnad på de olika märkena? dvs alvedon, ipren, panodil osv? har ni märkt ngn skillnad mellan märkena?
De gånger jag varit med om att barn ska ha smärtstillande så har det varit Alvedon mixtur - med björnbärssmak! tror jag det var. Kan väl ges från 3 månaders ålder.
Stolpiller är väl ingen höjdare vare sej för vuxna eller barn. Vet sen man arbetade inom äldreomsorgen. Usch!

Jag har provat båda och föredrar flytande.
Jag har båda varianterna hemma….

Jag kör me stolpiller. Tycker det går så fort o smidigt o ge det, o sen ger det snabb effekt, så därför har det blivit så… Fast, det e inte populärt o få det måste jag ju säga… :(

Jag föredrar flytande. Ger mina Alvedon om de behöver smärtstillande/febernedsättande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vår dotter kräktes mycket slem, då var stolpiller väldigt bra.
Alvedon och Panodil innehåller paracetamol, Ipren innehåller ibuprofen eller något sånt kommer inte på vad det heter. Så det är olika verksamma ämnen. Paracetamol är väl det som är vanligast att ge vid feber, men har även hört de som använt Ipren vid hög feber och att det har verkat bättre. Det är ju antiinflammtoriskt i den.
Jag kan inte ge min skrutta flytande, blir ett bråk utan dess like. Jag brukar göra stunden hon får stolpiller till något mysigt och ett gosedjur har oftast feber samtidigt och måste också ha Alvedon. Sedan har jag rikligt med salva på pillret så det glider lätt.

Våran minsting dras med öroninflammationer då och då och är då i behov av smärtstillande. På apoteket tipsade de om supparna som vi då köpte och provade…det lutade alltid att ungen skrek mer än innan då själva processen med ditsättandet av suppen inte gillades (can´t blame him).
Vi tyckte dock inte att de hjälpte ordentligt och ringde till sjukvårdsupplysningen och fick prata med en av sjuksystrarna där. Hon sa att ändtarmen är inte gjord för att absorbera något och att mixturen är bättre när barnet är litet.
Hon rekomenderade Alvedon som har björnbärsmak för barnen.
Den fungerar ypperligt och inte är det så svårt att få i det heller i honom, spediellt inte om det ges i en plastspruta man kan få med medicinen.
Ipren är blodförtunnande och rekomenderas inte efter tex operationer ej heller till barn vid feber.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
jag har gett min son både och,, vid väldigt hög feber ,, då han ofta fick feber kramper,, så var supp de bästa,, snabb lindring,, men annars har flytande varit helt okej,, har gett i en liten spruta ,, som jag sprutat mot sväljreflexen,, utan bekymmer,,

Jag har kört både och. Jag tycker hans mage blir sämre o man kör flytande + att han tycker det är så äckligt att han klöks. Stolpiller är obehagligt i en halv sekund men funkar ju snabbt som attan.
har alltid gett supp. t killarna men till Tindra vart det stopp! Hon hatade det, böjde sig som i en båge när man skulle ge det. Hade feberkramp strax efter 1års ålder o då fick hon en del såna på sjukhuset.Så nu kör vi bara flytande o det fungerar jätte bra!

Supparna har funkat bra, inte roliga att sätta i men sen är det klart. Har provat flytande med men det var mycket besvärligare och så kräktes hon upp det.
Har som tur är inte behövt använda det så ofta.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Suppar tycker jag är absolut smidigast. Mina barn har ofta varit sjuka och de tycker INTE om att svälja medicin. Det är alltid (fortfarande) en strid så för att sänka febern har panodil suppar varit alternativet. Mina barn har ofta febertoppar då det är viktigt med snabb verkan av febernedsättande så supp + sval dusch för att förhindra att barnet feberkrampar.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Har använt både och men suppar har varit smidigast när barnen var små. Nu tycker barnen bäst om Alvedon som smälter på tungan och smakar jordgubb.
Tips Supparna glider lättast in om man håller dom under rinnande varmt vatten ytan smälter och blir halkig. När mina barn hade tiktigt hög feber så gav jag dom alvedon även på natten var 4-6 timme och då var supparna bra, för då vaknade dom inte när det var medecindags.

Använder alvedonsupparna, snabb lindring. Ska nog prova flytande på Leo nån gång, kanske lite smidigare.
Kevin vägrade att ta flytande o när vi fick i han det kräktes han så då blev det suppar.

#8 Det absorberas bara bra i tarmen..:) All näring t ex sugs tillbaka där… Sjukvårdsupplysningen gav oss feldoser av hur mycket vi skulle ge sonen när han var sjuk. Ren tur att jag blev lite misstänksam så vi inte överdoserade honom…
Föredrog supp till barnen när dom var små.. Alvedon med "hallonsmak" var fruktansvärd… Killen är så stor att han tar vanliga tabletter nu, längtar tills dotterna också är det..
När jag har medicinerat mina barn medan de varit små så har jag nästan alltid lyckats blanda i medicinen (Alvedon, Bricanyl, Mollipect osv) i deras välling, så det har inte varit något större problem. Sen har det blivit suppar när de varit så dåliga att det har varit svårt att ens få dem att dricka saft…
Har ju, som sagt, båda varianterna på lager hemma…
Barnen får febernedsättande till natten om de har såpass hög temp att de sover dåligt. Sonen tog flytande i lite varm saft när han var liten o likaså Mellis. Minstan är dålig på att dricka på kommando så hon får supp, inte det roligaste men man får försöka trixa till det som #7 säger. Har bara anv Alvedon men har inte tänkt så mkt på saken då det bara anv ett par nätter/år.
När tjejerna var riktigt små fick de suppar, inte kul för någon men väldigt effektivt. Supparna går ju att dela både på lången och bredden om den mot förmodan är för stor. Den ska inte in så långt heller, bara precis innanför slutmuskeln.
Flytande har aldrig fungerat på mina tjejer, jag har varit kladdigt prickig istället :)
Senare när det gick att börja med piller fick de pillret i små bitar -inte mosat- på en sked med vad de tyckte bäst om. Sylt, O´hoj sås, vad som helst som slinker ner lätt.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
I flytande form testade jag både Panodil och Alvedon. Panodilen var mera trög flytande och därför lite svårare att ge då man inte kunde ge det i en spruta. Alvedonen var jag nöjd med den var lätt att ge i en spruta. Dessa två mediciner hade nog samma effekt. Jag märkte i allafall ingen skilnad.

När barnen var riktigt små så körde vi alltid med suppar. Lillkillen avskydde det och min kille brukade skämta till det genom att säga "tja, bög lär han ju inte var i alla fall". :-D
Nu när de växt på sig lite får de flytande Alvedon istället. Funkar alldeles utmärkt.
#20 - Panodil och Alvedon är identiskt samma läkemedel, dvs samma verksamma substans (paracetamol) och samma styrka. Bara priset skiljer. VIll man ha något ännu billigare så finns även Reliv - som också är exakt samma läkemedel….

De två stora tar flytande de är 6 och 8 år, minsta snart 2 år får suppar. De fick de andra två oxå tills de valde själva att ta flytande. Har testat tablett men den ville inte slinka ner, med de som smälter på tungan funkar ibland. Jag kör med alvedon eller reliv.

#22 Japp. Dom brukar rekommendera att man ger både alvedon och panodil vid tex öroninflammation. Tydligen så är det en bra kombination som ger bättre effekt än om man bara använder ena sorten… (Man halverar givetvis dosen av varje)..:)
Olika värktabletter inriktar sig på olika saker. Vissa tar mer på feber o andra mer på värk. Hör man till dem som t e får svår värk i samband m en infektion kan man kombinera två piller för att få maximal lindring.
Iom min halsfluss nu har jag tagit alvedon o ipren…vet inte hur jag skulle ha överlevt annars. Men visst tar det emot att stoppa i ungarna medicin…tur att mina är friska av sig.
Har kört supp på flickorna medan de var små o jag inte visst om de skulle dricka upp saften el ej (gick inte direkt m spruta). Sonen har tagit frivilligt i lite saft då han direkt förstod att han skulle må bättre. Nu tar han o Mellis tabletter utan problem.

tänkte på en sak innan. när börjar man med sugtabletter?
hmm jag har en dotter på 5år när hon va mindre fick hon mycket hög feber så där 39.8 då funka storpiller bra hon fick ligga i fosterställning och så gjorde jag pillret lent o mjukare med handen den åkte inte ut och hon sa inte aj. Bra sätt är att lägga dom över sina knän så dom dinglar med benen sen så tar jag nivia på pillret å flurp e det klart. Fast nu e hon så stor så hon tar tabletter i små bitar.