Bristande språkutveckling
Har liten fundering.
Sonen är 2,5 år nu och har ett vokabulär på knappt 20-25 ord. Remiss till logoped är skickad, men det är ca 9 månaders kö dit just nu.
Han förstår det vi säger till honom, men kan inte prata så mycket än. Det kommer inga meningar mer än typ "mamma nej, nej mamma", vilket kan betyda att mamma sa nej, eller att mamma inte får göra något. Han kommunicerar med ljud och gester, mycket kroppsspråk, så det är inget fel på förståelse, men det kommer inte så många rena ord ur honom.
Han babblar mycket, så han "har en röst" så att säga, men det är ju inte riktiga ord än.
Språkresurs är insatt i förskolan, men de åker inte ut och observerar barnen längre. De tar mötet digitalt med pedagogerna. Mycket bra att de sätter in den resurtsen, för alla parters skull.
Än så länge känner jag ingen större oro för honom, men viss oro finns där. När ska han knäcka språkkoden?
Vi läser för honom och pratar mycket med honom, så orden hör han ju.
Hur gamla var era barn när de började kunna göra sig förstådda bättre och prata mer? Jag vet att alla barn är olika och att Språket kommer när det kommer, om ingen diagnos eller annan svårighet föreligger, men det känns ju som att han är hyfsat sen med Språket. Eller?
Min dotter pratade nästan rent i den åldern, Min son klarade av att sätta ihop 2 ord i den åldern. Jag oroade mig inte heller. Barn är så olika. Det visade sig också att det inte fanns skäl att oroa sig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
För oss var det ungefär som för #1. Min dotter började prata mycket och tidigt. Hon hittade på sagor för sina förskolekompisar på morgonsamlingen när hon var tre. Min son var precis tvärt om. Jättesen och hade dåligt uttal. Han har i och för sig diagnosen språkstörning så det har sin förklaring. Även många barn utan språksvårigheter är sena.
Bra att ni får hjälp av logoped. Det skadar inte och kan upplevas som ganska roligt av barnen.
Tack för era svar. Det känns betryggande att veta att alla barn är olika snabba med Språket, även om det är något jag redan visste. Så skönt att se andra säga det också.
Förhoppningsvis har Språket kommit igång hos sonen redan innan vi får träffa logoped, men gör det inte det så gör det inte det. Det går ju inte att skynda fram. Har han en diagnos/språkstörning så får vi ta det som det kommer då.
Även om man har en språkstörning behöver det inte betyda att man aldrig kommer att bli bra på att tala och skriva. Ofta tar det bara längre tid. Min son med språkstörning är trots sina svårigheter mycket duktigare på engelska än vad systern var vid samma ålder. Han har utsatts mycket mer för engelska sen han var jätteliten.